Moncada: poblat ibèric Tos Pelat, Torre Bofilla, Trinxeres Guerra Civil

Photo ofMoncada: poblat ibèric Tos Pelat, Torre Bofilla, Trinxeres Guerra Civil Photo ofMoncada: poblat ibèric Tos Pelat, Torre Bofilla, Trinxeres Guerra Civil Photo ofMoncada: poblat ibèric Tos Pelat, Torre Bofilla, Trinxeres Guerra Civil

1928
July 2, 2020
July 2020

near Moncada, Valencia (España)

Moncada: poblat ibèric Tos Pelat, Torre Bofilla, Trinxeres Guerra Civil
Comencem la ruta en l’estació del metro de Masies i avancem recte pels carrers 117 i 156. Girem a l’esquerra pel carrer 137 fins al final, on ja torbem un pal indicador del jaciment arqueològic del Tos Pelat.
Seguim per la dreta un camí que s’endinsa entre garrofers cap als peus de la lloma del Tos Pelat. Dalt trobem el jaciment arqueològic rodejat per una tanca metàl·lica.
La ciutat ibèrica del Tos Pelat de Moncada va ser edificada sobre una lloma amb forma d'altiplà a 92 m. En l'actualitat el paisatge que envolta el jaciment està molt transformat, abunden els camps de cítrics, però fins a principis del segle XX va ser una zona en la qual predominaven els cultius de secà: vinyes, oliveres i garroferes. Malgrat tots els canvis conserva vistes extraordinàries de la serra Calderona i del golf de València, des del Grau Vell de Sagunt al Montgó de Dénia.
El Tos Pelat va estar ocupat des del s. VI al s. IV aC. La ciutat o oppidum va tenir una extensió de 3 hectàrees i en ella van poder arribar a viure unes 600 persones. A mitjan s. IV aC. va ser abandonat de forma més o menys pacífica sense que se sàpiguen les causes, ja que dels materials trobats al jaciment, sembla indicar que en el moment de l'abandó els habitants s’emportaren tots els objectes d’utilitat per una nova ocupació.
Avancem direcció al By-pas i marxem vora aquesta autovia, passant les vies del metro i la travessem pel següent pont, que ens enfila directe cap a la torre Bofilla, passant primer per davant de les ruïnes de l'alqueria d’Almunia.
La Torre Bofilla és un despoblat medieval de l'època àrab que es troba a 3,5 de Bétera. Es tracta d'un assentament que sorgeix de les necessitats defensives de la taifa de València en el segle XIV, sense destrucció ni incendi, pel que el trobem, quasi intacte, un tipus d'alqueria musulmana en què la seua població continuà després de la conquista cristiana.
No es poden visitar les ruïnes arqueològiques perquè estan rodejades d’una tanca metàl·lica.
Continuen cap al barranc de Carraixet per vora del qual tornarem a passar l’autovia i anem a visitar una zona d’antigues trinxeres de la Guerra Civil i el Mas de Blau i un antic cementeri.
Tornem al barri de les Torres i d’ací al polígon industrial de Moncada II, on hem començat la ruta.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant cal anar amb una poca precaució al seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t’agrairia que feres una valoració en wikiloc sobre la seua utilitat.

Empezamos la ruta en la estación del metro de Masías y avanzamos recto por las calles 117 y 156. Giramos a la izquierda por la calle 137 hasta el final, donde ya encontramos un palo indicador del yacimiento arqueológico del Tos Pelat.
Seguimos por la derecha un camino que se adentra entre algarrobos hacia los pies de la loma del Tos Pelat. Arriba encontramos el yacimiento arqueológico rodeado por una valla metálica.
La ciudad ibérica del Tos Pelat de Moncada fue edificada sobre una loma con forma de meseta a 92 m. En la actualidad el paisaje que rodea el yacimiento está muy transformado, abundan los campos de cítricos, pero hasta principios del siglo XX fue una zona en la cual predominaban los cultivos de secano: viñas, olivos y algarrobos. A pesar de todos los cambios conserva vistas extraordinarias de la sierra Calderona y del golfo de Valencia, desde el Grao Viejo de Sagunto al Montgó de Denia.
El Tos Pelat estuvo ocupado desde el s. VI al s. IV a. C.. La ciudad u oppidum tuvo una extensión de 3 hectáreas y en ella pudieron llegar a vivir unas 600 personas. A mediados de s. IV a. C.. fue abandonado de forma más o menos pacífica sin que se sepan las causas, puesto que de los materiales encontrados al yacimiento, parece indicar que en el momento del abandono los habitantes se llevaron todos los objetos de utilidad por una nueva ocupación.
Avanzamos dirección al By-pas y marchamos junto a esta autovía, pasando las vías del metro y la atravesamos por el siguiente puente, que nos conduce directamente hacia la torre Bofilla, pasando primero por ante las ruinas de la alquería de Almunia.
La Torre Bofilla es un despoblado medieval de la época árabe que se encuentra en 3,5 de Bétera. Se trata de un asentamiento que surge de las necesidades defensivas de la taifa de Valencia en el siglo XIV, sin destrucción ni incendio, por el que lo encontramos, casi intacto, un tipo de alquería musulmana en que su población continuó después de la conquista cristiana.
No se pueden visitar las ruinas arqueológicas porque están rodeadas de una valla metálica.
Continúamos hacia el barranco de Carraixet por borde del cual volveremos a cruzar la autovía y iremos a visitar una zona de antiguas trincheras de la Guerra Civil, el Mas de Blau y un antiguo cementerio.
Volvemos al barrio de las Torres y de aquí al polígono industrial de Moncada II, donde hemos empezado la ruta.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto hay que ir con una poca precaución al seguir la ruta.
Si utilizas lo *track, te agradecería que hiciste una valoración wikiloc sobre su utilidad.