MOIÀ- Molins de Brotons i Marfà

April 23, 2016
July 2014

near Moià, Catalunya (España)

Una passejada circular de poc més de 12 kilòmetres que té el seu inici al poble de Moià i que discorre per una vall poc coneguda del nostre país. La caminada no té cap mena de dificultat i és ideal per a fer-la amb nens, un suau desnivell de 450 metres ens porta per una vall plena de bonics racons com són el Salt Candeler, el Salt de la Tosca amb el Molí de Brotons, el Molí de Marfà, el Gorg Estret o l' Ermita de la Tosca. La caminada que dura aproximadament tres hores, és aconsellable no fer-la en hores de màxima insolació i no descuidar-nos l' aigua per anar-nos hidratant.
Començarem a la Plaça de l'Hospital,tot seguit trencarem a la dreta pel carrer de Mossèn Lluís Daví d'on surt el camí de la Tosca que correspon amb el GR-3 que va baixant al costat del torrent de Font Candelera fins al Salt Candeler on cent metres més avall dóna les seves aigües a la Riera de Castellnou.
La pista en aquest tram és planera, passa per la Solella de la Datzira. En trobar una bifurcació,aquí deixarem el GR que marxa per la dreta i nosaltres seguirem a l'esquerra i poc a poc comencem a baixar serpentejant en direcció a la Tosca, davant nostre a l’altre costat de la riera es pot veure Marfà, una masia i antic castell que dóna nom a la Vall de Marfà. Mas antiquíssim que fou construït damunt les restes d'un castell, citat el 939, que duia el mateix nom. És important destacar que la vall de Marfà és un espai protegit des de 1992 i forma part del PEIN del Moianès i la riera de Muntanyola.
A la cruïlla de la Mare de Déu de la Tosca surt un corriol que arrambat a la cinglera ens porta al Molí de Brotons. Un molí semi troglodític, situat aprofitant unes balmes a tocar de la llera de la riera, arran del Salt de la Tosca. Estigué habitat i en funcionament almenys des del 1608 fins al segon terç del segle XIX.
Tornem pel mateix camí i ens parem a la capella de la Mare de Déu de la Tosca. Hi ha indicis que podria ser l'església de Santa Maria de les Illes, documentada el 1062 i una mica més enllà el Moli de Marfà situat al costat d'un planell rocós de la riera i que està en un estat ruïnós.
Tornem a pujar per la pista refent el camí i en arribar a l'alçada del molí trencarem a la dreta per dirigir-nos al Gorg Estret, un tall a la roca que el riu ha anat erosionant. Pujarem per un corriol poc visible que s'enfila pel mig del bosc fins a tornar al camí de la Tosca, A pocs metres trobem un camí a la dreta que travessant la riera ens porta a la Saleta. Pugem per l'altre vessant i abans d'arribar al Salt Candeler fem un gir de 180 graus per continuar en direcció a Llevant pel camí de Marfà fins als Horts del Castell i des d' aquí una pista puja cap al cementiri i a la zona esportiva que està al costat d'on fa 3 hores hem començat.