Marmaraereğlisi Gezisi

October 16, 2023
October 2023

near Marmara Ereğlisi, Tekirdağ (Türkiye)

GENEL NOTLAR: Bu parkur, Tekirdağ'a bağlı Marmaraereğlisi'nde yapılan ve etkinlik tarihinde kültür envanterine kayıtlı eserleri ile çevredeki antik yapıları görmeyi amaçlayan yürüyüşün kaydıdır. Etkinlik tarihinde kültür envanterinde yer almayan eserlere de denk gelinmiş ve bunlar rota kaydında işaretlenmiştir. İlçe, antik bir kentin üzerine kurulduğu için, yer yer eski taşlarla karşılaşılmıştır. Fakat yağışın başlaması üzerine bir süre Cedid Ali Paşa Camii'nde beklenmiş, yağışın hafiflediği düşünüldüğü bir anda antik tiyatroya gitme girişimi, yeniden artan yağışla yarım kalmıştır. "Yağıştan Dolayı Dönüyorum" yazan izin (waypoint) olduğu noktadan daha ileri gidilseydi, deniz feneri ve antik tiyatro ile karşılaşılabilirdi. Rotayı takip edenlerin bu uyarıyı dikkate alarak antik tiyatroyu ziyaret etmeleri tavsiye olunur. Fakat antik tiyatronun da içinde bulunduğu tepenin tel örgüyle çevrildiği fark edilmiştir. Dolayısıyla, belki de antik tiyatro, ancak uzaktan görülebiliyordur. Hem bu sorunun yanıtını bulmak (yani, antik tiyatroyu ziyaret etmek), hem de özellikle eski yerleşimin bulunduğu bölgedeki birçok sokağa girmek adına ilçeye tekrar gelmeyi umuyorum.

ULAŞIM: İlçeye ulaşmak adına, Anadolu yakasında ikamet eden biri olarak, sırasıyla metro (M2 Kadıköy-Sabiha Gökçen), metrobüs, otobüs (300G Tüyap-Gümüşyaka) ve minibüs kullanılmıştır. Dolayısıyla, Silivri- Marmaraereğlisi minibüslerini kullanarak Silivri'den ya da Gümüşyaka'dan Marmaraereğlisi'ne gidilebilirsiniz. Minibüslerin her yarım saatte bir, saat başı ve buçuklarda hizmet verdiğini; 2023 yılının ekim ayında Silivri ile Marmaraereğlisi arası 40 TL, Gümüşyaka ile Marmaraereğlisi arası ise 30 TL olarak ücretlendirildiğini, minibüslerin ilçeye gelişte anayoldan ayrılıp ilçe içinde sadece Rahmi Özcan Bulvarı'nı kullandığını ve bu yolu izleyerek ilçe otogarına geldiğini ve minibüslerin Marmaraereğlisi'nden ayrılırken ilçe içinde yolcu toplamak adına yavaş gittiğini belirtebiliriz.

Marmaraereğlisi minibüsünden Gümüşyaka'da inerken yaşadığım olayı da burada paylaşmak istiyorum:
Minibüs Gümüşyaka'ya geldiğinde, benimle birlikte inecek biri, ışıklarda ineceğini söyledi. Kaptan söylediğini tam duymayınca, inecek yolcu otobüs durağının orada ineceği yönünde detay verdi. Vay sen misin, otobüsle İstanbul'a dönmek isteyen... Şoför, adama birkaç cümle sarf ederek ağız dalaşına girdi. Söylediği cümlelerden bir iki tanesini nakledecek olursam: "Binin binin, 10 TL daha fazla para vermemek için, (Gümüşyaka'dan) otobüse binin", "İnşallah bu hat kalkar", "İnşallah, İstanbul'a 200 TL'ye gidersiniz"... Bu duruma ben de çok sinir olduğum için buraya naklediyorum. İsteyen istediği yerde iner, gerekirse 10 TL'nin hesabını da yapar. Kaldı ki, benim de aylığım olduğu için, Gümüşyaka'da indim. Üstelik, 13.56'da iner inmez 50-60 metre ilerideki durağa geçecek ve hemen otobüse binecektim. Böylece Silivri'ye o minibüsdeki yolculardan önce gitmiş olacaktım, ki üstelik ben Tüyap'a kadar devam edecektim ve dördüncü duraktan bindiğim için, oturarak seyahat edecektim. Silivri-Marmaraereğlisi arası çalışan tüm şoförlerin 300G'den şikâyetçi olduklarını tahmin ediyorum. Gümüşyaka'dan sonra da Gümüşyaka-Silivri minibüslerinden dolayı yolcu alamadıkları da bir gerçek. O halde, Gümüşyaka-Silivri arasındaki mesafeyi iptal edip Marmaraereğlisi-Gümüşyaka arası çalışabilirler. Kaldı ki, sadece Silivri'ye gidecek olanlar, Gümüşyaka'da inmez, çünkü 10 TL'lik farkın fazlasını minibüse ya da otobüse verir. O halde, özellikle İstanbul içine kadar devam edeceklerin 300G hattını kullanmak için Gümüşyaka'da inmelerini, şoförlerin son derece makul karşılamaları gerekir. 300G'den şikayet edecek birileri varsa, o da Silivri-Gümüşyaka arasında çalışan dolmuşların şoförleridir, çünkü tüm güzergahları 300G tarafından kat edilmekte, hatta Beylikdüzü'nden gelenler Silivri'de inmeden devam edebildiği için, otobüsü kullandıklarında çok vakit kazanmaktadırlar. Ayrıca tüm bunlara ek olarak, birkaç saat önce Gümüşyaka'dan Marmaraereğlisi'ne gelmek için Gümüşyaka trafik ışıklarında beklerken, Beylikdüzü-Tekirdağ arasında çalışan dolmuş durup beni almış ve bu yolculuk için, 20 TL ücret ödemiştim. (Bu arada, Gümüşyaka'dan Tekirdağ'a gitmenin de ücreti aynıydı.)

ÖNERİLER: Rotanın başında, araçtan indiğim noktadan da görülen, Marmaraereğlisi Belediye Binası bahçesinde antik eserler ve lahitler yer almaktadır. Bu eserleri, dönüş yolunda minibüsteyken gördüğüm ve fark ettiğim için gezemedim. Bahçedeki eserleri görmek isteyenler için güzergahı takip edecek olanları bilgilendirmiş olayım.

İlçenin otogarından,
1. Gümüşyaka ve Silivri'ye (yarım saatte bir, her saat başı ve buçukta)
2. Tekirdağ'a
3. Çorlu'ya (her saat başı)
araçlar kalkmaktadır. Dolayısıyla, ilçedeki geziyi erken tamamlayanlar, toplu taşıma ile Çorlu ya da Tekirdağ'a geçip buralardaki kültürel varlıkları görebilir. Kısacası, özellikle benim gibi ilçeye uzak yerde oturup toplu taşımayı kullanarak bölgeye gelenler, bahsi geçen yerlerden (Tekirdağ, Çorlu, Marmaraereğlisi) ikisini gezecek şekilde program yapabilir.

İyi gezmeler...

PROGRAM: Bu kısımda alınan notlar, daha sonra Silivri ve Tekirdağ taraflarında yapacağım gezi programlarının vakitlerini ayarlamak adına şahsımla ilgilidir:
07.47: Evden (Bostancı) çıktım.
09.41: TÜYAP'a ulaştım.
09.50: 300G hat numaralı Tüyap-Gümüşyaka İETT otobüsüne bindim.
10.57: Gümüşkaya Park Durağı'nda indim ve yaklaşık 100 metre ilerideki trafik ışıklarına kadar yürümeye başladım.
11.00: Trafik ışıklarındayım.
11.10: Tekirdağ-Tüyap arasında çalışan dolmuşa bindim.
11.23: Marmaraereğlisi girişindeki ilk trafik ışıklarında indim ve kaydı başlattım.

13.20: Marmaraereğlisi Otogarında kaydı kapattım.
13.30: Gümüşyaka-Silivri aracı hareket etti.
13.56: Gümüşyaka'da indim. 50-60 metre yürüyerek otobüs durağına (sabah indiğim otobüs durağının tam karşısındaki Gümüşyaka Park isimli İETT durağı) geçtim.
13.57: 13.50 kalkışlı 300G hat numaralı İETT otobüsüne Gümüşyaka Park isimli duraktan bindim.
15.28: Tüyap'dan metrobüse bindim.
16.48: Uzunçayır'da metrobüsten indim.

PLANLAR:
1. Marmara Ereğlisi Gezisi
Güneşli bir havada, gezemediğim ve sonradan varlığından haberdar olduğum bazı noktalar programa dahil edilmelidir:
a. Belediye binası bahçesindeki lahitler
b. Marmaraereğlisi Hazneli Çeşme (Çeşme Aralığı Sokağı'nın tam karşısında, Enis Sülün Caddesi ile Sellektör Sokağı'nın kesiştiği meydanda (Kaynak: Koruma Kurulu Kararı))
c. Limandaki deniz fenerleri
d. Antik tiyatro
e. Kaya mezarları
f. Akropoldeki günümüz yerleşimin sokakları
2. Çorlu Gezisi: Değirmenköy'e gelip buradan Silivri-Çorlu arasında çalışan minibüsler kullanılabilir.
3. Değirmenköy-Büyük Çavuşlu yürüyüşü: Büyük Çavuşlu'dan kalkan ve Tüyap'a giden akşamüstü tek seferle (17.45) ya da Büyükçavuşlu'dan kalkan ve Silivri'ye giden minibüslerle dönüşe geçilebilir.
4. Tekirdağ Gezisi
5. Silivri Ortaköy ve Çevresi Gezisi (Buraya ulaşım sadece Silivri otogardan kalkan köy dolmuşu ile yapılabilir. Çünkü İETT'nin sabah ve akşam olmak birer seferi bulunmaktadır ve İstanbul'dan gelenler için bu seferler uyuşmamaktadır.)

Photo ofOsman Çelebi Türbesi / Bastonlu Dede Türbesi Photo ofOsman Çelebi Türbesi / Bastonlu Dede Türbesi Photo ofOsman Çelebi Türbesi / Bastonlu Dede Türbesi

Osman Çelebi Türbesi / Bastonlu Dede Türbesi

Türbe, kültür envanterine "Osman Çelebi Türbesi" olarak kayıtlıyken; türbedeki tabelada "Bastonlu Dede Türbesi" ismi yer almaktadır.

Bu olan kültür envanterinde "Buse Sokak Su Kuyusu" olarak işaretlenmişti. Fakat fotoğrafı çektiğim alanda kuyunun görülebilirliği olmadığı için, herhangi bir eserle karşılaşmadım.

PictographCastle Altitude 35 ft

Bazilika Surları

PictographRuins Altitude 38 ft

Kale Sokaktaki Eski Taşların Kullanıldığı Metruk Ev

Envanteri kayıt olmayan bu metrik yapı yürüdüğüm güzergahın solunda yer almaktadır

PictographRuins Altitude 37 ft

Konstantin Evi

Tam konumun atıldığı yerde, ilk resimdeki antik taş yer almaktadır.

PictographCastle Altitude 37 ft

Surlar ve Konstantin Evi

Bu konumu attıktan sonra, Harmanlar Sokak boyunca devam ettim ve sol tarafımdaki evlerin hemen arkasında surlarım devam ettiğini gözlemledim. Bu surlar, muhtemelen iç kale surları olmalıdır.

PictographCastle Altitude 55 ft

Bu kalıntı, tam karşımda, sokağın bittiği yerde, daha doğrusu yürüdüğüm sokağın diğer sokakla kesiştiği yerde bulunuyordu.

Marmaraereğlisi Meydan Çeşmesi

Bu çeşme, etkinlik tarihinde kültür envanterine kayıtlı değildi. Dolayısıyla meydanda yer aldığı için, başlıktaki şekilde isimlendirdim. Not: Yürüyüş sonrası internetten yaptığım araştırmayla, bu çeşmenin isminin "Meydan Çeşmesi" olduğunu fark edeecktim. (20.Eki.2023) Kaynak: https://korumakurullari.ktb.gov.tr/Eklenti/73468,590804pdf.pdf?0

Marmara Ereğlisi Otogarı

Bu küçük ilçe otogarından, 1. Gümüşyaka ve Silivri'ye (yarım saatte bir, her saat başı ve buçukta) 2. Tekirdağ'a 3. Çorlu'ya (her saat başı) araçlar kalkmaktadır.

Cedid Ali Paşa Camii

PictographRuins Altitude 28 ft

Açık Hava Müzesi (4)

PictographCastle Altitude 48 ft

Fenere yakın bir noktadan geri döndüm.