Lo Faig Pare a la fageda del Retaule

October 13, 2016
October 2016

near Mas de Barberans, Catalunya (España)

Lo faig Pare és el faig més antic de la fageda del Retaule al Parc Natural dels Ports, és un arbre monumental d'uns 250 anys, 25 metres d'alçada i quatre metres de perímetre.
La fageda del Retaule està ubicada a l’ombra de les cingleres que conformen el barranc del mateix nom. El faig és un arbre de latituds fredes i humides, i això és la circumstància que fa tant particular la fageda del Retaule, el ser la més meridional d'Europa.

Com arribar:
- Agafeu la carretera TV-3421 que va de la Sénia cap a Mas de Barberans. En el quilòmetre 12 veureu un rètol indicant l'àrea de lleure de la Vall a 200 metres. Agafeu la pista cap a l'àrea de lleure, primer la pista està asfaltada i, després, és de terra. Passareu pel costat de la cova d'en Marc fins a un encreuament de camins, un cap a l'àrea de la Vall i , l'altre, cap a Casetes Velles. Continueu recte cap a Casetes Velles. A partir d'aquí es recomana anar en vehicle tot terreny ja que són 10 quilòmetres de pista en mal estat que no es pot fer en turisme. És possible que trobeu bous al marge de la pista.
La pista us portarà fins a Mas d'Andresito, podeu aparcar al marge de la pista.

Ruta:
- Agafeu la el sender que hi ha al costat de la porta on hi ha el cartell de Mas d'Andresito. Aquest sender està indicat amb marques grogues i blanques de PR (PRC 82).
El sender puja fins a una tanca de ferro amb les marques del PR, a la dreta veure una porta de fusta, obriu-la i passeu. Un cop passeu torneu a tancar-la.
Seguiu pel sender, passareu pel costat d'una bassa fins que trobareu un altre porta de fusta que talla el sender.
Continueu el sender que comença a pujar, el terreny és més irregular fins que trobareu un encreuament de senders. Agafeu el sender que puja cap a l'esquerra. És un sender estret amb una pendent molt pronunciada. Aquí haureu d'ajudar els més petits a pujar entre grans pedres. Poc a poc la pujada no es tant pronunciada, arribareu a la zona dels Grevolassos.

A partir d'aquí el sender no està ben senyalitzat ja que les marques de PR s'han mig esborrat, la majoria d'aquestes es troben a la vostre esquerre en arbres i pedres. Tot i això no té pèrdua. Vosaltres aneu pel sender més ample i no feu cas dels corriols que surten del sender.
Arribareu a una petita clariana on hi ha una pedra a l'esquerre del camí on indica que el camí gira cap a la dreta seguint el sender.
Continueu el sender fins que arribareu a una esplanada on hi ha una senyal de finca privada.

Passeu pel costat de la senyal i continueu pel sender fins que trobareu una senyal a la dreta del sender. Continueu recte cap a la Fageda del Retaule.
El sender comença a baixar lleugerament, primer trobareu un pi caigut que talla el camí, i després, passareu pel costat de mas de Pataques.
A partir de mas de Pataques el sender passa a ser un camí ja no tant pedregós que va baixant cap el barranc del Retaule.

Passareu per una petita bassa natural. Al cap de pocs metres trobareu un pal indicador de rutes en mal estat, continueu el camí cap a la Fageda del Retaule.
En un dels revolts del camí us trobareu de cara lo faig Pare. Aquest està enmig d'un petit barranc. Nosaltres vam donar per finalitzada la ruta i vam fer mitja volta. Si voleu veure el Pi Gros haureu de continuar dos quilòmetres des de lo faig Pare.

La tornada és pel mateix camí d'anada