L'Elefant

57 minutes
February 23, 2018
February 2018

near Riells del Fai, Catalunya (España)

Excursió senzilla, tot i que té les seves coses, ideal per fer volar la imaginació dels nens i dels no tant nens, i que, a més a més, ofereix vistes espectaculars de tota la vall del Tenes.

L'inici i el final és a l'extrem de la urbanització del Racó del Bosc, que es reparteix entre els municipis de Bigues i Riells a la dreta del torrent del Vilar i Sant Feliu de Codines a l'esquerra del torrent. Es pot situar l'inici i final al local social de la urbanització, que disposa de camp de futbol, cistelles de bàsquet i un parc on la canalla s'ho passarà d'allò més bé, però fins l'extrem de la urbanització hauríem de fer asfalt.

Iniciem la ruta, doncs, en direcció nord. Ben aviat, trobem la primera bifurcació, i prendrem el camí a mà dreta (km 0.1), que baixa suaument i que ben aviat tomba a llevant al creuar el torrent de la Bassella. El camí, ample, va planejant i quan comença a baixar ignorem un camí a l'esquerra (km 0.4) i seguim a llevant. Quan tombem a gregal (km 0.6) tenim la primera gran vista de la jornada, la Cara de l'Indi (a veure si la sabeu trobar). Després de creuar un torrent comença un suau ascens fins a una cruïlla (km 1), on el més impressionant és la vista del poble de Riells del Fai, les Costes d'en Batlles, Vallderrós i el Turó de les Onze Hores. Deixem el camí i tombem a l'esquerra, a ponent, en suau ascens. El camí gira l'esquena als Cingles del Perer i a la dreta (km 1.5) s'enfila un corriol poc fressat (compte, és fàcil passar-se de llarg), que el dia que he fet estava força brut i seria convenient un xic de neteja per fer-lo més transitable. Aquest corriol puja fortament (poca estona) a garbí i tomba a mestral (km 1.6) per anar a buscar el corriol que puja a l'Elefant (km 1.7). Si seguim en la mateixa direcció arribarem al costat esquerre de l'Elefant (km 1.8).

A partir d'aquí es pot pujar al llom i al cap de l'Elefant. Aquest tram, d'anada i tornada, és opcional. Des del cap de l'Elefant la vista és excel·lent, però el pas per arribar-hi té algun tram aeri que pot dificultar el pas d'algun excursionistes, pel qual quedaria a criteri de cadascú atrevir-se a fer-ho. El camí va seguint la mateixa direcció fins que ens porta al propi conglomerat vermell de l'Elefant, que a manca d'un camí millor haurem de remuntar (potser caldrà ajudar-se de les mans en algun tram). Quan ens veiem capaços d'arribar al llom, girem a garbí, en un punt on tenim just a sobre el Cagarro del Diable (km 1.9), una altra pedra curiosa de la zona, fàcilment detectable en aquest punt. D'aquí al cap de l'Elefant (km 2.0) és fàcil anar descobrint el camí al llarg del seu llom vermellós. Per retornar desfem el camí fins la bifurcació del km 1.8.

En aquesta bifurcació seguim vers el sud per un corriol que es va eixamplant per moments, i que ben aviat dóna mitja volta per encarar-se de nou a la cinglera, en descens. Al costat d'una parcel·la habitada es converteix en una pista (km 2.6), on podem arribar-nos a la trompa de l'Elefant i tocar-la. D'aquí al final és molt senzill, no hem de deixar la pista. Abans, però, al costat d'una bonica bassa, tornarem a creuar el torrent de la Bassella (km 2.8) i arribarem al final de la urbanització (km 3.0), on hem començat l'aventura.

Índex IBP: 21.

PictographPhoto Altitude 960 ft

PictographIntersection Altitude 965 ft

Girarem pel camí de l'esquerra.

A la dreta de la pista, queda com elevat (cal enfilar-se per una mena d'escala de terra artificial). Si mirem el camí que hem fet tenim una vista de la Cara de l'Indi, de Riells i els Cingles de Bertí.

Bifurcació

A l'anada, seguirem recte, que ens portarà al costat de l'Elefant. De tornada, seguirem a la dreta, vers el sud, per on el corriol es va eixamplant ràpidament.

Roc d'en Meler (L'Elefant)

PictographRiver Altitude 1,000 ft

El Torrent de la Bassella, en alguns mapes Torrent Fondo, és un torrent que discorre pels termes de Sant Feliu de Codines i de Bigues i Riells, al Vallès Oriental, dins del territori del poble de Riells del Fai. Es forma a prop i al nord de l'extrem de llevant de la urbanització del Racó del Bosc per la unió del torrent del Villar, que prové de ponent, i de la riera de Vallbona. Des d'aquest lloc davalla de primer cap al nord-est, tot fent revolts, fins que arriba al nord del Xalet Blau, on torç cap a llevant, passa a prop i a migdia de Can Casanoves i Can Rector i s'aboca en el Tenes a migdia del Molí de Regassol i a ponent de Can Mas.