L'aprofitament hidràulic del riu Tenes a la Vall de Sant Miquel

Photo ofL'aprofitament hidràulic del riu Tenes a la Vall de Sant Miquel Photo ofL'aprofitament hidràulic del riu Tenes a la Vall de Sant Miquel Photo ofL'aprofitament hidràulic del riu Tenes a la Vall de Sant Miquel

January 22, 2023
January 2023

near Riells del Fai, Catalunya (España)

La festa major d'hivern de Riells del Fai es celebra per Sant Vicenç, el patró de la parròquia. Enguany, al caure en cap de setmana, s'ha presentat la possibilitat de fer una petita ruta temàtica amb un tema que amb la sequera que estem patint es troba molt d'actualitat: la gestió de l'aigua.

Així, doncs, amb les explicacions de l'Anton Montsant, hem recorregut algunes de les infraestructures existents al voltant del riu Tenes construïdes pels nostres avantpassats per a l'aprofitament hidràulic del riu, en unes èpoques on no hi havia aigua de l'aixeta com actualment.

La ruta, per clàssica, típica i tòpica, no la descriurem al detall, però tampoc té pèrdua possible. Al ser una ruta guiada i amb aturades amb explicacions, tampoc hi havia una pressa especial, tampoc inclourem les indicacions temporals.

Des del Centre Cívic de Riells del Fai ens dirigim pel carrer del Doctor Zamenhoff cap a la Plaça de Riells i pel carrer de la Sagrera s'arriba a la Plaça Viaplana, on hi ha la parada de l'autobús. Allà seguim a ponent el camí de Sant Miquel del Fai, una ampla pista que no deixem. Quan passa per sobre la Madella (1.2km) es veuen les runes del molí i l'antiga bassa, plena d'aigua, en un nivell superior, una estructura que veurem que es va repetint. Seguim endinsant-nos a la Vall de Sant Miquel fins arribar al trencant on la pista es converteix en corriol (1.5km): dos camins surten a tramuntana, l'ascendent cap a Sant Miquel del Fai i el descendent cap a l'antiga Central Hidroelèctrica, objectiu d'aquest itinerari. Baixant-hi caminem al costat d'un rec, que de manera més o menys notòria acompanya en tot el recorregut, fins arribar a la Central (2.0km), al costat de la qual neix el rec esmentat anteriorment i que recorre tota la Vall de Riells. La Central es troba en un atzucac i és el punt més septentrional d'aquesta ruta temàtica, així que es desfà camí fins la Madella (2.7km), on es segueix pel Camí Fluvial, en sentit descendent. Es passa a tocar de l'antic molí de la Madella (2.8km), la Font de la Pineda (3.0km), on s'originava el rec del molí de l'Altra Banda, i, després de deixar enrere el mas de la Pineda, s'arriba als molins de la Pineda (3.7km), on l'estructura bassa/molí es troba duplicada i hem pogut veure com era un molí per dins. El Camí Fluvial va a buscar la llera del riu, així que no es creua el pont i es baixa per una pista barrada per una cadena, i pocs metres després riu avall, en una clariana, es divisa una nova resclosa i el Molí de l'Altra Banda (3.8km), mentre el rec originat a la Central ens acompanya per l'esquerra, ara modernament entubat. El darrer molí és el de Regasol (4.6km), també al costat d'una resclosa, que era la del Molí de can Camp, situat riu avall, al costat del Pont de la Parada, i al qual no arribem, ja que aquí tanquem la ruta retornant cap a Riells (5.4km), parant atenció al creuar la carretera a l'alçada del Regasol (4.8km).

Índex IBP: 23.

PictographRuins Altitude 994 ft

L'antiga central elèctrica del Tenes és un edifici de planta rectangular, de quatre plantes d'alçada i amb parets de càrrega de maó massís vist. Els forjats eren de bigueta metàl·lica i revoltó ceràmic, i les cobertes, a dues aigües i de teula àrab, descansaven sobre encavallades de fusta. Hi havia un annexe a aquest cos principal, de la mateixa alçada, però de menors dimensions en llargada i amplada.

Encara es conserven parts de la canonada que duia l'aigua de l'embassament que es va construir abans dels saltants de Sant Miquel, així com el mateix embassament.

És una mostra dels edificis industrials de principis de segle XX, molt auster i sense decoracions.

En aquest punt també hi ha la resclosa que capta l'aigua del riu i la del retorn de la Central per donar inici al rec més important de Riells del Fai.

PictographRuins Altitude 932 ft

Edifici de planta rectangular, de dues alçades, en un estat avançat d'enrunament. Conserva l'estructura de molí, amb els carcavans a la part inferior i algunes moles a dins. En una paret lateral encara s'endevina el forn de pa que tenien molts d'aquests edificis; ara parcialment enrunat. Les llindes i brancals de les obertures són de carreus de pedra arenisca, ben treballats. Les parets exteriors eren de paredat, amb pedres de riu carejades.

Conserva la bassa al darrera, actualment habilitada per a bassa de reg. L'aigua li arriba per un canal que neix en la resclosa de la Central, i que continua i alimenta els masos i els conreus situats més avall.

PictographTree Altitude 874 ft

Plàtan (Platanus hispanica) de la Font de la Pineda és un arbre de grans dimensions situat al davant de la font que li dóna nom, concretament al mig del camí de la Pineda (que va a Sant Miquel del Fai), on a l'alçada d'aquest arbre el camí es bifurca en dos i el plàtan queda al mig del camí dins d'un test de pedra. Té un perímetre de 4'72 metres, un DBH de 1'51 metres i està declarat com a Monumental pel Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca dins del Decret 214/1987 d'arbres Monumentals.

La Font de la Pineda, a diferència del seu entorn més immediat, aparentment està molt poc antropitzada. Únicament consta d'un broc metàl·lic.

Aquí hi havia la resclosa que captava l'aigua per al rec que feia funcionar el Molí de l'Altra Banda.

PictographMonument Altitude 877 ft

Molins de la Pineda

El molí de la Pineda és un conjunt d'edificis de Riells del Fai aproximadament del segle XVII formats per un molí aïllat, més recent, i un edifici que era l'antic molí i que ara és habitatge, amb construccions annexes. En l'extrem dret de la façana d'aquest edifici, s'hi observa una construcció de planta baixa i pis, probablement anterior, ja que conserva les llindes i brancals de les obertures de pedra escairada. Poden ser els vestigis del molí anterior.

El molí superior conserva encara les moles originals i també maquinària del segle XIX que s'havia utilitzat per a moldre.

Cadascun dels dos molins té les seves corresponents basses, alimentades pel mateix rec procedent de la resclosa de la Central.

PictographMonument Altitude 823 ft

Petit edifici de planta baixa, d'un sol cos, amb coberta a dues aigües. Disposava de bassa, de la qual en queden vestigis i un petit refugi enterrat, per a deixar-hi eines. L'estructura és de parets de càrrega de paredat amb cantonades de carreus escairats. Les aigües s'escolaven per una canalització, anant a parar al riu Tenes. El carcavà està situat uns metres més enllà de l'edifici.

El riu, que passa just pel costat, presenta aquí una altra resclosa, que portava l'aigua a can Casanoves i can Rector.

PictographRuins Altitude 800 ft

L'edifici actual del Molí del Regasol segurament aprofita l'estructura d'un edifici anterior. Es tracta d'una construcció de planta rectangular, de planta baixa i pis, destinant-se aquest últim a habitatge.

La bassa queda situada darrera l'edifici, en una cota superior.

L'estructura és de parets de càrrega de paredat i forjats de bigues de fusta, exceptuant el forjat de l'entrada, que està realitzat amb volta de mocador. La porta de l'entrada és de carreus i llinda plana, sense inscripcions. En la façana al riu Tenes hi podem veure una finestra de pedra treballada, probablement recuperada d'un altre edifici. La resta d'obertures estan realitzades en obra ceràmica.

A l'interior de l'entrada, en l'arc de suport de la volta, hi podem llegir la data de 1854.

El rec que alimentava aquest molí és el mateix que el de la Madella i la Pineda. Aquest rec continua fins al Margarit, fàcilment identificable per les arcades sobre el terreny accidentat i rocós dels marges del Tenes, al costat de l'actual carretera. Supera la carretera de Riells del Fai mitjançant un sifó i després del Margarit retorna l'aigua al riu.

Al costat del molí del Regasol hi ha la resclosa que capta l'aigua per al molí de can Camp, al que aquesta ruta ja no arriba.