Lac Longemer en een hel van een tocht vooraf

Photo ofLac Longemer en een hel van een tocht vooraf Photo ofLac Longemer en een hel van een tocht vooraf Photo ofLac Longemer en een hel van een tocht vooraf

3 hours one minute
January 3, 2019
January 2019

near Xonrupt-Longemer, Grand Est (France)

We zijn na wat meters heen en terug en weer verder (vanaf de parkeerplaats over 't fietspad blijven lopen) en dan ongeveer net voor de 1e camping schuin links omhoog en gele route volgen en begonnen met de klim. Helaas bij 't begin een soort van waarschuwing (technisch route maar dan in 't Frans, ik zie 't meer als een soort van zgn. zwarte route 't gele deel ervan) gemist waardoor we tijdens de klim er achterkwamen dat dit geen tocht is voor beginners en mensen die last hebben van hoogtevrees en angstig zijn van wegglijden bij gladheid (ijs, sneeuw). Smalle steile paden voorzien van stukken steen vast en loszittend, boomwortels, omgevallen bomen en stukjes weggeslagen pad en over gladde stukken rots klauteren. Maar 't gedaan hébbende en iemand met hoogtevrees en glij-angst bijhebbende vond ikzelf 't een mooie en enerverende tocht. Onze hond was er ook bij en die heeft hier en daar qua klauteren ook wat moeite gehad, maar heeft 't super gedaan. Iets voor ons uit liepen andere mensen en die hadden hun hond ook bij. Tips: goede wandelschoenen mét meer dan voldoende grip aandoen en wandelstokken met prikker kan handig zijn. Aan 't einde vd route via de blauwe route naar beneden gegaan (zijn we een dag ervoor zowel langs naar boven als naar beneden gegaan omdat toen we teruggingen dachten dat de gele route te lang zou duren en toen wel die technische info zien staan en niet wetende dat we de dag erna die route alsnog zouden lopen, :( , afslag gemist). Blauwe route ook wat steil met stenen en boomwortels en water, maar best te doen. Alleen met sneeuw en ijs wat oppassen ivm gladheid. Na terugkomst bij de auto nog even rondje meer meegepakt, (uurtje lopen ongeveer 6 km).

• Photo of PaulArnoe
    PaulArnoe Jan 3, 2019

Mooie tocht met een enorm pittige klim.