La Garriga -Sati . Itinerari per l'inici, auge i el declivi de l'empresa

Photo ofLa Garriga -Sati . Itinerari per l'inici, auge i el declivi de l'empresa Photo ofLa Garriga -Sati . Itinerari per l'inici, auge i el declivi de l'empresa Photo ofLa Garriga -Sati . Itinerari per l'inici, auge i el declivi de l'empresa

July 18, 2015
July 2015

near la Garriga, Catalunya (España)

Aquest itinerari que iniciem a la Plaça de l'Església, es un recorregut visual de l'estat de les instal·lacions i els edificis d'una empresa emblemàtica de la Garriga el Juliol de 2015, quan falten pocs dies perquè l'abandonin els ultims treballadors que encara romanen a l'espai que havia estat la SATI.
Sorpren l'estat de degradació i abandonament que mostren l'exterior dels edificis, els carrers interiors del recinte fabril, i els abans esplendids i cuidats jardins que donen a la carretera, i l'arbre de Nadal encara amb les guirnaldes i bombetes de fa tres anys.
L'itinerari es perimetral i sense accedir a l'interior de la propietat , però amb la imatge exterior prou penosa ja ens podem imaginar quina imatge poden oferir l'interior de les naus i altres dependencies ben buides de la maquinaria adient del proces de fabricació tèxtil que va ser la seva raó de ser durant més de 50 anys.
El contrast es encara més evident i feridor quan es fan la comparativa de les imatges que s'adjunten al track, d'èpoques anteriors. Els inicis amb la festa d'inauguració . L'auge i època expansiva amb la celebració del 25è Aniversari, i la decadencia , fallida i tancament que culmina amb la manifestació que es feu a peu desde la fàbrica a l'Ajuntament per la totalitat dels acomiadats i els sindicats representats, el més d'octubre de 2013, i que el track segueix fins a L'Ajuntament on acaba el recorregut.

Ajuntament de la Garriga

El recorregut s'inicia i acaba davant de l'Ajuntament de La Garriga , el mateix que va autoritzar les llicencies d'obertura l'any 1961. El mateix que va acollir la manifestació dels treballadors quan el tancament era un fet, i que l'alcaldessa va rebre una delegació de representants sindicals per mostrar-los la solidaritat en nom del consistori tal com es veu en aquests retalls de premsa.

Camí de Ca l'Oliveró

El camí d'accés a la masia de ca l'Oliveró avui practicament en desús, ja que té una alternativa que evita el pas a nivell, però que permet una amplia visió de la part nord de la Fàbrica i els molls de carrega del magatzem intel·ligent.

Camí de Can Torra de la Riba

Camí d'accés a la masia de can Torra de la Riba, fa anys ja es va desplaçar el seu traçat , per permetre el creixement de les instal·lacions de la SATI, especialment cap a la part sud-est. Permet tenir una visió de la part sud i est del recinte.

Camí de Rupit

Antic camí que anava fins a la masia de Rupit sota coll de Carpis. Avui peró despres de passar pel pont d'obra vista sota la via del ferrocarril , acaba en una vinya particular sobre mateix del torrent. Permet una visió del recinte de la fàbrica per la part posterior, acabats, tintura de fil, depuradora , calderes, co-generació , moll de materies , manteniment i tractament d'aigües.

Cooperativa Mercasati

Cooperativa de consum que va funcionar els anys 70 per els treballadors de l'empresa , ubicat en uns locals comercials del carrer de Cardedeu.

Depuradora

Depuradora biològica que al cessar l'activitat industrial es va buidar i desmantellar els materials valoritzables. Les dues basses hi ha crescut la vegetació.

Edifici del Magatzem Intel·ligent

Es l'edificació més alta de tot el recinte , i un dels elements de creixement més tardà o més recent.

Façana Sud de la Fàbrica

La més propera als habitatges, que en alguna ocasió havia donat algun problema de convivència amb els veïns

Fita Termenal

Situada a la banda de llevant a tocar de la via fèrria i a l'alçada de la Manyeria. Deu indicar un antic límit de la Finca per l'angle nord-est, i abans del darrer creixement que incorporà el magatzem automatitzat.

Font i Mina de Ca l'Oliveró

La font i mina de ca l'Oliveró tot i que avui resta ben seca i degradada , fa anys feia un bon servei als treballadors, que feien diariament diverses excursions per omplir els cantirs que tenien al seu abast a les naus, per combatre la set , especialment a les jornades estivals

Fàbrica de Teixits

Es la part inicial del complexe, tot es va anar vertebrant al seu entorn . Imatges actuals i antigues, també de la festa de la inauguració el 1961.

Magatzem Materies i Manteniment

A la part més alta de la fabrica a sota de l'actual taller de manteniment, hi ha el diposit general d'aigua i la planta de descalcificació .

Nau de Calderes

A la part central del recinte, funció auxiliar però imprescindible pel procés industrial, part de les funcions a partir de 1993 foren reforçades amb la planta de cogeneració d'energia.

Nau de Cogeneració

No començà a funcionar fins l'any 1993 tal com indica la placa inaugural que roman encara impassible al mateix lloc, mentre la planta està del tot desmantellada. Eren encara anys bons per la SATI, vista l'evolució posterior.

Nau de Servei Color

No sempre ha estat ubicat al mateix lloc des de la seva creació com a nou servei aleshores molt innovador. L'últim emplaçament ha estat en l'antiga nau de Torçats, a tocar del magatzem intel·ligent.

Nau Fàbrica d'Acabats

Després de la Nau de Teixits fou la primera fase de creixement i la que ha sofert més transformacions al llarg dels anys. S'ha anat allargant al costat de la carretera, fins a tocar els primers habitatges de la Garriga

Porteria i Recepció

L'actual i la primitiva, en aquesta fou entorn de la qual es feren els actes festius de la inauguració l'any 1961 amb la presencia del Bisbe Modrego i les autoritats locals.

Sender de pujada a la Via

Sender molt dreturer que del torrent de ca l'Oliveró permet enfilarse al camí superior a l'alçada de la via del tren, just arran de la qual seguim en direcció nord fins al pas a nivell del camí de ca l'Oliveró.