Kumburgaz-Selimpaşa

July 29, 2023
July 2023

near Kâmiloba, İstanbul (Türkiye)

ROTANIN BİR KISMI YÜRÜNMÜŞ, BİR KISMI ARAÇLA KAT EDİLMİŞTİR. ARACA BİNİLEN VE İNİLEN DURAKLAR KAYITTA İŞARETLENMİŞTİR.

Rota Üzerindeki Semtler: Kumburgaz, Kamiloba, Celaliye, Selimpaşa

Bu rota, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehir içi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler, yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Parkur, tek kişi yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: Yürüyüş tarihinden önce, Kumburgaz'dan Selimpaşa'ya kadar, TEM otoyolunun altında kalan bölgede kültür envanterine kayıtlı olan tüm eserler ziyaret edilmiştir. Daha fazla eser görmek ve Silivri'yi de gezmek adına, gezi boyunca iki kere otobüse binilmiştir. Böylece vakit kazanılmış; hatta Selimpaşa'dan tekrar araca binilerek Silivri'ye geçilmiş ve Silivri gezilmiştir. Bir başka ifadeyle, KUMBURGAZ-SELİMPAŞA ve SİLİVRİ GEZİSİ: MURATÇEŞME-SELYMBRIA gezileri aynı gün yapılmış; Silivri'de fazla eser yer aldığı için, Silivri Gezisi ayrı bir rota olarak kaydedilmiştir.

Parkur, özel araçla yapmaya son derece uygundur. Tüm güzergah asfalt yollardan geçmektedir ve eserlerin bulunduğu yerleşim yerlerinde park imkanı bulunmaktadır. Celaliye ve Selimpaşa gibi eserlerin yoğun olarak bulunduğu bu iki semtte, aracınızı uygun bir sokağa park edip mahalle içlerinde rotayı takip ederek yürüyüş yapabilirsiniz.

ULAŞIM: Yürüyüş Kumburgaz İETT Durağı'nda başlamaktadır. Buraya Tüyap Kongre Merkezi önünde, anayolun kenarında yer alan otobüs durağından Silivri yönüne giden İETT araçlarını kullanarak ulaşmak mümkündür. Araçların seferleri oldukça sıktır ve yürüyüş tarihinde 300 kodlu çeşitli hatlarla karşılaşılmıştır.

Aylık dolum yapanlar için, Tüyap'tan Silivri aracına binildiğinde 3 kontör; Kamiloba ve Celaliye'den Silivri aracına binildiğimde 2 kontör; Selimpaşa'dan Silivri aracına binildiğinde 1 kontör harcanmıştır. Fakat Silivri'ye giden otobüs hatlarında kademeli tarife uygulaması olduğu için, otobüsün arka kapıdan inilmesi ve öngörülen mesafeden daha az gidilmesi durumunda, arka kapıda yer alan cihazdan ücret ya da kontör iadesi alınmaktadır.

Yürüyüş, Selimpaşa İETT Durağı'nda son bulmaktadır. Üstelik rota boyunca iki kere araç kullanılmış ve kültür envanterine kayıtlı eserlerin bulunmadığı iki bölge araçla geçilmiştir.

İyi gezmeler...

Photo ofKumburgaz Havuzlu Çeşme ve Antik Taş Photo ofKumburgaz Havuzlu Çeşme ve Antik Taş Photo ofKumburgaz Havuzlu Çeşme ve Antik Taş

Kumburgaz Havuzlu Çeşme ve Antik Taş

Burası, "Özgürlük Parkı" ismi ile bir park olarak düzenlenmiştir.

Işık Sitesi İETT Durağı

Bu duraktan araca bindim. Otobüs kullanmak için durağa gelirken, yani üst geçitten geçtiğim sırada, üç tane otobüsün peş peşe geçtiğini gördüm. Nitekim bu durağa gelir gelmez dördüncü otobüse bindim ve böylece hiç beklememiş oldum.

Marin Geçit İETT Durağı

Bu durakta indim ve yürümeye devam ettim.

PictographPark Altitude 124 ft

Kamiloba Havuzlu Çeşme

Kültür envanterine kayıtlı olan bu çeşmenin hemen arkasında bir park (çocuk parkı bulunmuyordu) ve parkın diğer ucunda ikinci fotoğrafta görülen Atatürk Heykeli yer almaktaydı. Bu noktadan itibaren, en kısa yol olan Cumhuriyet Caddesi üzerinden Celaliye Köyü'ne gidilebilir. Bu güzergahı Celaliye Kamiloba Köyleri arasında çalışan ve sanırım yaz dönemi dolayısıyla oldukça sık geçen minibüslerle katetmek mümkündür. Fakat ben hem mesafenin uzun olmadığını düşünerek, hem de bu iki köy arasında kalan bir yerde bir tanıdığımıza ait eski bir yazlığa bakmak adına yürümeyi tercih ediyorum. Kısacası, yürümeyi tercih edenlerin Cumhuriyet Caddesi üzerinde kalarak Celaliye'ye ulaşmalarını tavsiye ederim.

PictographPark Altitude 163 ft

Celaliye Çeşme 3

İkinci fotoğraftan da görüleceği üzere, çeşmenin üzerinde 1911 tarihi yer alıyordu.

Celaliye Çeşme 2

Celaliye Cami Çeşmesi

Çaprazında bir çocuk parkı ve hemen arkasında 2019 yılında yapılmış ya da yeniden inşa edilmiş "Celaliye Hacı Ramazan Gürsu Gülsüm Gürsu Cami" yer almaktadır.

Celaliye Çeşme 1

Celaliye Havuzlu Çeşme 2

İlk iki fotoğraf, çeşmenin arkasından; üçüncü, dördüncü ve beşinci fotoğraflar ise, çeşmenin ön cephesinden çekilmiştir. Altıncı fotoğrafta ise, çeşmenin batısındaki meydanın sonunda yer alan Atatürk Heykeli yer almaktadır ve bu heykelin hemen arkasındaki yıkık ahşap yapı da göze çarpmaktadır.

Photo ofKaniatsakis Ailesi Evi / Pertevin Evi ve Ahşap Yıkık Konutlar, Celaliye Caddesi Photo ofKaniatsakis Ailesi Evi / Pertevin Evi ve Ahşap Yıkık Konutlar, Celaliye Caddesi Photo ofKaniatsakis Ailesi Evi / Pertevin Evi ve Ahşap Yıkık Konutlar, Celaliye Caddesi

Kaniatsakis Ailesi Evi / Pertevin Evi ve Ahşap Yıkık Konutlar, Celaliye Caddesi

İlk iki fotoğraf, Kaniatsakis Ailesi Evi / Pertevin Evi'ne aittir. Üçüncü fotoğraf, konumun hemen arkasında yer alan başka bir yıkık ahşap yapıya aittir. Dördüncü fotoğraf, bu konutların arkasında kalan çocuk parkına ait iken; beşinci fotoğraf ise, Anafartalar 1 Caddesi başlangıcında yer alan ve ilk konutun, yani konumun kuzeybatıya doğru çaprazında yer alan bir başka ahşap yapıya aittir. Bu fotoğraflarda yer alan konutlardan hiçbiri kültür envanterine kayıtlı değildir.

Celaliye Havuzlu Çeşme 1

İlk üç fotoğraf, "Celaliye Havuzlu Çeşme 1" isimli kültür envanterini de kayıtlı olan esere; dördüncü fotoğraf ise, yakın zamanda inşa edilmiş, tarihi olmayan ve ilk fotoğrafta da görüldügü üzere havuzlu çeşmenin arkasında yer alan çeşmeye aittir. Dördüncü fotoğraftaki çeşme, tarihi çeşme olmadığından, kültür envanterine kayıtlı değildir.

Tarihi Rum Okulu Binası

Gülyalı İETT Durağı

Bu duraktan otobüse bindim, fakat burada 10 dakika kadar bekledim ve ilk gelen otobüslerden olan 300G hat numaralı otobüse bindim. Bu süre zarfında karşıdaki duraktan Avcılar yönüne 3-4 tane otobüs geçtiğini gözlemledim.

Selimpaşa İETT Durağı

Bu durakta indim ve yürümeye devam ettim. Selimpaşa'yı gezdikten sonra tekrar bu durağa geri geldim ve Silivri'ye geçmek üzere otobüs beklemeye başladım. Saat 13.00 sularında bu kaydı kapattım.

Selimpaşa Havuzlu Meydan Çeşmesi

Selimpaşa İkizli Çeşme

Selimiye Kışlası

Bu bina, kültür envanterine kayıtlıdır ve kültür envanterinde "Selimpaşa Öğretmen Okulu ve Yurt Binası" ismi ile kayıtlıdır. Günümüzde ise, "Nişantaşı Üniversitesi Silivri Güzel Sanatlar Akademisi Binası" olarak kullanılmaktadır. Not: İlk olarak, "Dr. Sarandi Arhiyeni Rum Okulları" olduğunu düşündüğüm tarihi binaların bir başka kaynaktan geçmişte "Selimiye Kışlası" olarak kullanıldığını bilgisini edindim. (16.Ağu.2023)

Selimpaşa Tarihi Şaraphane

Kültür envanterine kayıtlı olmayan fotoğraftaki eser, caddenin -deniz tarafına değil- karayoluna bakan (kuzey) tarafında yer almaktadır. NOT: Yürüyüş sırasında burayı "Tarihi Yapı Kalıntısı, İzzet Gürçay Caddesi, No: 33" olarak kaydetmiştim, ama internette yaptığım araştırma sonucunda (https://www.silivriliyiz.com/genel/ozel-haber-eski-saraphane-tehlike-saciyor-h11450.html), buranın eski şaraphane olduğunu öğrendim.

Photo ofTarihi Yapı, Eski Şaraphane Sokak, No: 44 Photo ofTarihi Yapı, Eski Şaraphane Sokak, No: 44 Photo ofTarihi Yapı, Eski Şaraphane Sokak, No: 44

Tarihi Yapı, Eski Şaraphane Sokak, No: 44

Buu yapı, yürüyüş tarihinde kültür envanterine kayıtlı değildi.

Photo ofSilivri Sosyal Hizmet Merkezi Binası Photo ofSilivri Sosyal Hizmet Merkezi Binası Photo ofSilivri Sosyal Hizmet Merkezi Binası

Silivri Sosyal Hizmet Merkezi Binası

Yürüdüğüm güzergahın solunda, sokağın denize bakan kısmında yer alan bu bina, yürüyüş tarihinde kültür envanterine kayıtlı değildi. Fotoğrafın solunda ve sağında tarihi yapılar görülmektedir ve ikinci fotoğraf ise, ilk fotoğrafın en sağındaki binaya aittir.

Selimpaşa Tarihi Eski Cami

Caminin eski bir kiliseden devşirme olduğu mimarisinden anlaşılmaktadır. Namaz vakitleri dışında cami açık olmadığından, caminin içi gezilememiştir.

Hosia (Azize) Paraskevi Kilisesi

Kültür envanterine kayıtlı olan bu eser, envanterde de belirtildiği üzere, sadece temel kalıntısından oluşmaktadır ve kalıntının üzerinde park (ismi Refik Tuna Parkı'dır ve alanda çocuk parkı da vardır) yer almaktadır. Üçüncü fotoğraf, bu kalıntıların yanındaki eski bir eve aittir.

Yukarı Çeşme Sokağı Çeşmesi

Selimpaşa İlkokulu

Selimpaşa Havuzlu Çeşme 2

Bu eser, yürüyüş tarihinde kültür envanterini kayıtlı değildi ve yürüyüş sırasında tesadüf eseri fark edildi.

Tarihi Bina, Havuzlu Sokak

Yapı, yürüdüğüm tarihte kültür envanterine kayıtlı değildi.