Külhöyük

8 minutes
April 21, 2023
April 2023

near Oyaca, Ankara (Türkiye)

Bu rota, 2023 yılının üç günlük Ramazan Bayramı tatilini fırsat bilerek ailecek yaptığımız Ankara ziyareti sırasında planlanan gezi programımızın ilk güne ait duraklarından biridir.

Bir gün içinde, özel araçla yapılan ve Polatlı çevresinde yer alan tarihi gezi noktalarının görülmesi hedeflenen program şu şekildeydi:

1) ALAGÖZ KARARGAH MÜZESİ: İlk olarak Ankara-Polatlı yolu üzerinde kalan müzeyi ziyaret ettik. Müze, anayoldan yaklasık 3 km içerdedir. Müzeyi ziyaret ücretsizdir. Bayram sabahı vardığımız, rotasını wikiloc'a kaydetmediğimiz, fakat yeri doğru bir şekilde Google haritasında işaretli olan müzenin kapalı olması durumunda, girişinde yer alan numara aranarak müze açtırabilir.
2) TCDD MALIKÖY TREN İSTASYONU MÜZESİ: Alagöz Karargah Müzesi'nden çıktıktan ve anayola girdikten birkaç dakika sonra, Malıköy sapağından yoldan ayrılıp 6 km sonra Malıköy'de yer alan müzeye ulaşılabilir. Google haritalarında konumu doğru bir şekilde işaretli olan bu müzeye biz uğramadık. Ama programa dahil etmek hoş olabilir.
3) POLATLI DUATEPE ANITI: Bayram sabahı vardığımız bu gezi durağını, kapalı olması nedeniyle ziyaret edemedik ve anıtı uzaktan fotoğraflamakla yetindik. Google haritalarındaki konumu doğrudur ve ilçe merkezinden birkaç km uzaklıkta yer alan anıtın bulunduğu alanda otopark mevcuttur. Vakti müsait olanlar buraya gelmeden önce Polatlı ilçe merkezinde yer alan, konumu Google haritasında doğru bir şekilde işaretli olan ve tepede olduğu icin ilçeye yaklaşırken uzaktan da fark edilebilen SAKARYA MEYDAN MUHAREBESİ TARIHI MİLLİ PARKI'nı da gezebilir.
4) GORDİON ANTİK KENTİ: Giriş ücretsizdir. Yaptığımız rota kaydında yer alan ve antik kentin çevresini dolanan yürüyüş yolu kullanılarak, ören yeri rahatlıkla gezilebilir. Bu kente gitmek için, bir sonraki gezi noktalarımız olan ve Yassıhüyük Köyü içinde yer alan Gordion Müzesi ve Midas Tümülüsü'nün önünden geçmek gerekmektedir. Bayramda bu iki müze, 13.00 itibariyle açıldığı ve daha erken bir vakitte müze önünde bulunduğumuz için, antik kent ziyaretini öne çektik.
5) GORDİON MÜZESİ ve MİDAS TÜMÜLÜSÜ: Google haritalarında konumu doğru olan ve yaptığımız rota kaydı da wikiloc'da paylaşılan bu müzelere, giriş için müzekart kullanılabilir. Gordion Antik Kenti'nden ve çevredeki bazı tümülüslerden çıkan eserler Gordion Müzesi'nde sergilenmektedir. Müzenin hemen karşısında yer alan ve bölgedeki en büyük tümülüs olan Midas Tümülüsü'de ziyaret edilebilmektedir. Müzenin otoparkı mevcuttur.
6) GAVURKALE: Gordion gezisinden sonra, Polatlı'ya döndük. Burada öğle yemeği molası verdikten sonra, Ankara'ya doğru bu sefer (sabah kullandığımız güzergahtan farklı olarak) Haymana üzerinden dönüşe geçtik. Sıradaki gezi noktamız ise, pek az kimse tarafından bilinen ve ziyaret edilen, alanda kale kalıntılarının ve harika bir Hitit rölyefinin bulunduğu Gavurkale'dir. Buranın konumu Google haritasında doğru olarak işaretlenmiştir ve ayrıca yürüyüş rotamız wikiloc'a eklenmiştir. Yürüyüş rotamız aracı bıraktığımız noktadan başlamaktadır ve bu nokta, araçla gidilebilecek kaleye en yakın yerdir. Vakti müsait olanlar buraya gelirken Haymana ilçesine uğrayıp Google haritasında konumu işaretli olan SAKARYA MEYDAN MUHAREBESİ MÜZESİ'ni gezebilir. Bir not: Gavurkale, muhteşem bir doğanın içinde yer almaktadır. Buraya gelirken, yola yakın noktalarda yer alan ağaçlık alanlardan birinde piknik yapılabilir. Eğer bunu bilseydik ve hazırlıklı olsaydık, Polatlı yerine, biz de bu bölgede mola verirdik.
7) KÜLHÖYÜK: Gavurkale'den ayrılıp Ankara'ya giden anayola çıktıktan birkaç km sonra Külhöyük yazan kiremit renkli tabela ile karşılaşılacaktır. Bu tabelayı görüp Boyalık Köyü'ne giden asfalt yola girerek anayoldan ayrıldıktan 3 km sonra, höyüğün olduğu noktaya yönlendiren bir başka tabela ile karşılaşılacaktır. Bu tabeladan bir kaç yüz metre sonra toprak yolu kullanarak höyüğün önüne kadar gelinebilir. Burası, kültür bakanlığına bağlı ve zaman zaman kazı faaliyetlerinin sürdüğü küçük bir örenyeridir. Girişin serbest olmadığını ve höyükte temel kalıntıları dışında görülebilecek pek bir eser olmadığını eklemekte fayda vardır.

Külhöyük'ten Ankara'ya doğru dönerken, yol üzerinde yer alan MOGAN GÖLÜ ziyaret edilebilir; göl kenarında yürüyüş, mesire alanında piknik yapılabilir.