Küçükçekmece Gezisi: Florya-Gümüşpala

Photo ofKüçükçekmece Gezisi: Florya-Gümüşpala Photo ofKüçükçekmece Gezisi: Florya-Gümüşpala Photo ofKüçükçekmece Gezisi: Florya-Gümüşpala

July 30, 2023
July 2023

near Florya, İstanbul (Türkiye)

Rota Üzerindeki Semtler: Florya, Şenlikköy, Menekşe, Basınköy, Küçükçekmece, Fatih, Cumhuriyet, Tepeüstü, Avcılar Gümüşpala

Bu rota, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehir içi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler, yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Parkur, tek kişi yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: Bu geziye sabah erkenden başlanmıştır ve sonrasında "Büyükçekmece Gezisi: 19 Mayıs-Mimarsinan" gezisi yapılmıştır. Bir başka ifadeyle, KÜÇÜKÇEKMECE GEZİSİ: FLORYA-GÜMÜŞPALA ve BÜYÜKÇEKMECE GEZİSİ: 19 MAYIS-MİMARSİNAN gezileri aynı gün yapılmış; her iki gezi ayrı bir rota olarak kaydedilmiştir.

Bu gezinin asıl odak noktası Küçükçekmece merkez mahallesindeki eserler olsa da, Florya'da yer alan ve daha önceki yürüyüşlerde ziyaret edilmeyen bir kaç eser de görülmek istenmiştir. Ayrıca yürüyüş Küçükçekmece'de değil; Avcılar ilçesinin Gümüşpala Mahallesi'nde yer alan Çoban Çeşme isimli eseri görmek adına, 11.40 sularında Avcılar'da sonlandırılmıştır. Dolayısıyla yürüyüşü kısaltmak isteyenler, Şenlikköy ve Gümüşpala'da yer alan eserleri pas geçebilir ve sadece Küçükçekmece'de yürüyerek daha kısa bir yürüyüş gerçekleştirebilir.

Parkur, özel araçla yapmaya uygun sayılabilir. Tüm güzergah asfalt yollardan geçmektedir ve çoğu eserin bulunduğu yerlerde park imkanı bulunmaktadır. Fakat Küçükçekmece'nin tam merkezinde ve rotanın bazı noktalarında araç park imkanı kısıtlıdır. Bu sebeple, bazı eserleri görmek adına, aracı uygun bir yere park edip yürümek gerekebilir.

ULAŞIM: Yürüyüş Florya Metrobüs Durağı'nda başlamaktadır ve Avcılar İBB Sosyal Tesisleri Durağı'nda son bulmaktadır. Dolayısıyla, parkurun başına gelmek ve dönüşe geçmek için, metrobüs hattı kullanılabilir.

Florya ile Küçükçekmece arasında çok fazla eser bulunmadığından, bu kısmı yürümek yerine Florya Marmaray İstasyonu'ndan marmarayı kullanarak ya da BN1 hat numaralı İETT otobüsleriyle pas geçmek mümkündür. Bu konuda, gerekli bilgi, rota üzerindeki iz (waypoint) kayıtlarında mevcuttur.

Ayrıca, Gümüşpala'da yer alan ve tek bir eserden ibaret olan çeşmeyi görmeyi tercih etmeyenler, yürüyüşü Küçükçekmece'de sonlandırabilir ve buradan metrobüs ya da marmaray ile dönüşe geçebilir.

İyi gezmeler...

Şenlikköy Meydan Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 171 ft

Fotoğraf, Efeler Sokağı'ndan çekilmiştir ve yoğun bir bitki örtüsünden dolayı net bir görüntü elde edilememiştir. Kültür envanterinde bu tarihi yapının daha net fotoğrafları yer almaktadır.

Florya Marmaray İstasyonu

Dileyenler, bu istasyondan trene binerek Küçükçekmece'ye geçebilirler. Fakat ben planladığım gezi güzergahi üzerinde yer alan Menekşe Kibrit Fabrikası'nı atlamamak için, Küçükçekmece'ye kadar yürüyerek ilerlemeyi tercih ediyorum. Bu fabrikayı görmek, fakat fabrikanın olduğu yere kadar yürümemek için, bir başka öneri olarak, yürüdüğüm güzergahtan (Basınköy İstanbul Caddesi) geçen BN1 hat numaralı İETT otobüslerinin kullanılabileceği bilgisi verilebilir. Bu arada, iz attıktan sonra Valilik Yolu Caddesi'nde kaldığımı fark ettim. Halbuki Marmaray'ın denize bakan kısmındaki Basınköy İstanbul Caddesi'nden ilerleyip Florya Av Köşkü'nün önünden geçmeyi planlıyordum. Bu yüzden, durumu fark edince geriye döndüm ve Marmaray istasyonunu içindeki alt geçitten diğer caddeye geçtim.

PictographMuseum Altitude 45 ft

Buraya geldiğimde saat 08.52'yi gösteriyordu. Yani, müze henüz açılmamıştı (Açılış saati 09.00). Ayrıca burayı daha önce birkaç kere ziyaret ettiğim için, açılış saatini beklemeden yürümeye devam ettim. Kültür envanterinde burası "Florya Atatürk Deniz Köşkü", "Atatürk Deniz Köşkü Yapı 1" ve "Atatürk Deniz Köşkü Yapı 2" isimleriyle üç iz atılarak gösterilmiştir.

PictographPark Altitude 29 ft

Menekşe Kibrit Fabrikası

İlk fotoğraf, fabrikanın arkasındaki Menekşe Deresi yanındaki yürüyüş yolundan çekilmiştir. Diğer fotoğraflar ise, fabrikanın ön cephesinde yer alan Basınköy İstanbul Caddesi'nden çekilmiştir.

Menekşe Deresi

Bizans Sarnıcı

Apartmanlar arasında kalan sarnıcı, kültür envanterindeki konumu tam doğru olduğu için, rahatlıkla bulubildim ve sarnıcın olduğu yere giderek eseri fotoğraflayabildim.

Abdüsselam Külliye Çeşmesi

Seyyid Abdüsselam Çelebi Türbesi

PictographReligious site Altitude 203 ft

Tepeüstü Mezarlığı

Buraya, mezarlık kültür envanterine kayıtlı olduğu için geldim. Fakat Osmanlı mezar taşları ya da eski dönemli herhangi bir mezarla karşılaşmadım.

Vezir Mehmet Paşa Çeşmesi

Küçükçekmece Hamidiye Çeşmesi

Ayazma Sokak Çeşmesi

Kültür envanterine göre bu çeşmenin konumu yenidir. Eski konumu da envanterde işaretlidir. Üçüncü fotoğrafta, özellikle yakından çektiğim çeşmenin teknesi, bana göre bir lahit teknesidir.

Çeşmenin tam önünde paravan olduğu için, çeşmeyi ancak yandan fotoğraflayabildim.

Küçükçekmece Köprüsü'nden Manzara

PictographBridge Altitude 16 ft

Küçükçekmece Köprüsü

Konum, ilk fotoğrafın çekildiği yeri göstermektedir. Yürüyüşün ortalarında, Küçükçekmece Marmaray İstasyonu'ndan çekilen fotoğraf, bu izin son fotoğrafı olarak eklenmiştir.

Garip Dede Türbesi

Bu türbe, Garip Dede Cemevi Kompleksi içinde yer almaktadır. Dergah, her gün 09.00 ile 20:00 saatleri arasında açıktır.

Avcılar Çoban Çeşmesi

PictographPark Altitude 55 ft

İçinde çocuk parkının olduğu, ağaçlık, bakımlı ve güzel bir parktı.