Kartal-Yakacık

June 19, 2023
June 2023

near Yakacık, İstanbul (Türkiye)

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehiriçi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

GENEL NOTLAR: Aslında Yakacık'ta yer alan kültür envanterine kayıtlı tüm eserleri, daha önce yaptığım Yenişehir-Yakacık isimli yürüyüşte görmüştüm. Fakat bu eserleri tekrar görmek, hem de iki buçuk yaşındaki oğlumla gezip onu çocuk parklarına götürmek için, bu bölgeye tekrar yürüyüşe çıktım.

ULAŞIM: M4 Kadıköy Sabiha Gökçen metrosunun Kartal İstasyonu'nda inip Yakacık yönüne doğru gideceğimiz için 3 numaralı çıkıştan çıktıktan sonra yürüyüşe başladık ve kaydı başlattık.

Yürüyüşü aynı noktada, yani Kartal Metro İstasyonu'nda bitirmek istedik. Fakat Yakacık yolundan metro istasyonuna arasında kalan güzergahı dönüşte yürümek istemedik. Bu sebeple, "Yakacık Yolu" isimli İETT durağında otobüse binerek Kartal Köprüsü'ne geçtik. Hatta ilk önce 16S kodlu otobüs gelmişti, fakat dolu olduğu için o otobüse binemedik. Daha sonrasında gelen 134 hat numaralı otobüse bindik. Bu otobüsü kullanarak Kartal sahile inebilir ve marmaraya geçebilirdik.

ÖNERİLER: Rotanın yakınlarında, kültür envanterine kayıtlı bir iki eser daha bulunmaktadır. Fakat bu eserleri görmek için, farklı yönlere doğru biraz fazla yürümek gerekiyordu ki, oğlumla birlikte yaptığım bu tarz yürüyüşlerde şimdilik kendisini iki saatten fazla tutmak istemediğim için, bu noktaları (Balsuyu Çeşmesi ve Yakacık Ayazma) pas geçtim. Nitekim, bu bahsi geçen eserleri Yakacık-Yenişehir yürüyüşünde görmüştüm. Fakat rotayı uzatmak isteyenler kültür envanteri haritasına bakarak bu eserleri de yürüyüş rotasına dahil edebilir.

Rotanın bir kısmı, Yakacık'ın eski mahallesinden geçmektedir. Bu bölümde yürürken, belki kültür envanterine henüz kaydedilmemiş birkaç eserle karşılaşılabilir. Bu yüzden, vakti olanlar, bu bölümde daha fazla sokağa girip çıkabilir.

Kartal Masal Müzesi, pazartesi günleri dışında açıktır. Ücretsiz olan ve zaman zaman etkinliklerin yapıldığı müze, özellikle küçük yaştaki yürüyüşçülerin dikkatini bir hayli çekecektir :)

Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları takip etmektedir. Rotayı araçla yapmak mümkündür.

İyi faaliyetler...

PictographPark Altitude 360 ft

Hasan Paşa Çeşmesi

Zeynep Hanım Çeşmesi

Kültür envanterine göre bu çeşme, Zeynep Hanım Çeşmesi iken, çeşmenin üzerinde yazan yazıya göre Eldığinli Çavuş Hayratı'dır.

Ferit Şerbetçi Çeşmesi

PictographPark Altitude 701 ft

PictographReligious site Altitude 692 ft

Yakacık Merkez Cami

1850 yılında yapılmıştır

Aşağı Hacı Kahya Sokak Çeşmesi

Yukarı Hacı Kahya Sokak Çeşmesi

Kültür envanterine kayıtlı olan bu çeşme, İBB tarafından restorasyona alınmıştı. Bu yüzden etrafı branda ile örtülüydü. Neyseki, bir önceki gelişimde (Yeniköy-Yakacık yürüyüşü) çeşmenin açık halini görmüş ve restorasyondan önceki haliyle fotoğraf çekebilmistim.

PictographPark Altitude 711 ft

Zemini kumluydu

Değerli Sokağı Çeşmesi

Üçüncü fotoğrafta görüldüğü üzere, çeşmenin hemen yanında, yerde antik bir sütün başlığı yer almaktadır. Kültür envanterinde Değerli Sokağı Çeşmesi olarak kaydedilen bu çeşme, Alemdar Sokağı üzerinde yer almaktadır.

Vezir Çeşmesi

Kültür envanterine kayıtlı olan bu çeşmenin envanterdeki konumu yanlıştır. Çeşme tam olarak bu noktada yer almaktadır.

PictographReligious site Altitude 785 ft

Mustafa Halveti Türbesi ve Haziresi

Kültür envanterini kayıtlı olmayan bu yapı, yürüdüğüm güzergahın solunda, sokağın Kartal merkeze bakan tarafında yer almaktadır.

PictographMuseum Altitude 540 ft

Pazartesi günü geldiğimiz için, müze kapalıydı ve bu sebeple, giriş kapısından fotoğraf çekebildik.