Karaköy-Galata

November 1, 2022
November 2022

near Karaköy, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: -
Sonraki Parkur: -

Rota Üzerindeki Semtler: Karaköy, Tünel, Azapkapı, Bereketzade, Şahkulu, Galata, Emekyemez, Müeyyedzade, Kemankeş Kara Mustafa Paşa.

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehiriçi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Tek başına yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: Asıl amacım, erken bir iş çıkışında, bienal kapsamında bir haftalığına açık olan Zülfaris Sinagogu'nu ziyaret etmekti. Ayrıca hemen yakınındaki Salt Galata Sanat Merkezi'ni de görmeyi planlarıma dahil etmiştim. Fakat artık nereye gitsem, sokaklardaki tarihi yapıları ve kültür envanterine kayıtlı eserleri incelediğim için, bu rotaya gibi kısa, ama çeşitli izlerin olduğu parkurlar ortaya çıkmaktadır. Karaköy ve çevresini daha detaylı gezme planları yaptığım için, rota üzerindeki kayıtlı bazı yapıları işaretlemedim.

Ulaşım: Karaköy'e, Kabataş-Bağcılar tramvay hattını kullanarak ulaşabilirsiniz. Ayrıca, Karaköy iskelesini kullanarak Kadıköy'den deniz yoluyla buraya gelebilirsiniz.

Öneriler: Rota üzerinde ve yakın çevrede kültür envanterine kayıtlı daha birçok eser bulunmaktadır. Dolayısıyla daha uzun bir yürüyüş yapılabilir. İleride aynı bölgede uzun soluklu ve daha kapsamlı bir yürüyüş yaparsam, belki bu kaydı bile silebilirim.

Tüm parkur, şehir içinden geçmekte, asfalt yolları izlemektedir. Fakat yürüyüş güzergahında aracın giremeyeceği dar, merdivenli, sadece yaya trafiğine açık ya da tek yönlü sokaklar bulunmaktadır. Bu yüzden, tüm güzergah ancak yürüyerek rahat bir şekilde takip edilebilir.

İyi faaliyetler...

Photo ofİbrahim Efendi Çeşmesi ve Bereketzade Medresesi Cami Photo ofİbrahim Efendi Çeşmesi ve Bereketzade Medresesi Cami Photo ofİbrahim Efendi Çeşmesi ve Bereketzade Medresesi Cami

İbrahim Efendi Çeşmesi ve Bereketzade Medresesi Cami

İkinci fotoğrafta cami avlusu girişinde yer alan eski bir taş görülmektedir. Diğer fotoğraflar, sırasıyla cami girişine, cami girişindeki eski yazının günümüz Türkçe çevirisi ve medrese duvarları görülmektedir.

PictographMuseum Altitude 95 ft

Salt Galata

Bienal kapsamında ücretsiz olarak gezilen bu sanat galerisinde açıkçası çok farklı eserlerle karşılaşamadım.

Altan Han ve Has Han

İlk fotoğraf Altan Han'a, ikinci fotoğraf Has Han'a aittir. Altan Han kültür envanterine Emre Han olarak kayıtlıydı ve Has Han ile karşılıklıydı.

PictographReligious site Altitude 145 ft

Bereketzade Mescidi

PictographReligious site Altitude 165 ft

Yapının ismini bilmiyorum. Kültür envanterine de kayıtlı olmadığı için, binanın girişindeki işletmenin ismiyle bu izi kaydettim.

Serpuş Han

II. Mahmut Han Çeşmesi

Gülnuş Emetullah Valide Sultan Çeşmesi

Zülfaris Sinagogu

Bienal kapsamında açık olan sinagogu gezebildim.

PictographReligious site Altitude 178 ft

Zülfaris Sinagogu Dış Çekimler

Binanın fotoğrafını, yapının karşısından, ama yolun diğer tarafından çektim. Bu yüzden konum doğru değildir.

Zülfaris Sinagogu

Bu fotoğrafı Kemeraltı Caddesi'nden çekmiştim ve kültür envanterine bakıp "Selanik Han" olarak izi kaydetmiştim. Fakat daha sonra internette yaptığım araştırma sonucunda, fotoğraftaki binanın yürüyüş sırasında daha önce kaydettiğim Zülfaris Sinagogu olduğunu fark ettim. İkinci resimdeki bina, sinagogun hemen yanındadır.

PictographReligious site Altitude 131 ft

Surp Pırgiç Ermeni Katolik Kilisesi

Restore Edilmiş Eski Bir Tarihi Yapı

Photo ofKemankeş Mustafa Paşa Çeşmesi ve Sıbyan Mektebi Photo ofKemankeş Mustafa Paşa Çeşmesi ve Sıbyan Mektebi Photo ofKemankeş Mustafa Paşa Çeşmesi ve Sıbyan Mektebi

Kemankeş Mustafa Paşa Çeşmesi ve Sıbyan Mektebi

İlk fotoğraf, çeşmeye; diğer iki fotoğraf, sıbyan mektebine aittir.