Kadıköy Rıhtım-Moda

May 21, 2023
May 2023

near Caferağa, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Söğütlüçeşme-Moda
Sonraki Parkur: Moda Sahil Parkı, Kadıköy Rıhtım-Söğütlüçeşme

Rota Üzerindeki Semtler: Kadıköy Rıhtım, Osmanağa, Bahariye, Mühürdar, Caferağa, Rızapaşa, Moda.

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehiriçi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Tek başına yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: Bu rota, bir pazar günü öğleden sonra üç saatten kısa bir süre zarfında, seri bir tempoyla yapılan şehiriçi yürüyüşünün kaydıdır. 17.00 sularında başlanan yürüyüş, 19.45 civarı bitirilmiştir. Açıkcası bir mayıs gününde havanın kararmasına daha vakit olduğundan, en az yarım saat daha gün ışığından faydalanmak mümkündü, fakat telefonumun şarjı az olduğu ve atılan iz sayısı limit değer olan 50'ye yaklaştığı için, parkuru uzatmama kararı aldım.

ULAŞIM: Kayıt, Kadıköy rıhtımından, deniz otobüsleri iskelesinden başlamaktadır. Buraya deniz ulaşımı ile gelinebileceği gibi, M4 Kadıköy-Sabiha Gökçen Metro hattını kullanarak ya da Kadıköy'e gelen otobüslerle ulaşmak mümkündür.

Parkur, başlanan noktada bitirildiği için, bir önceki paragrafta bahsi geçen ulaşım araçlarının biriyle dönüşe geçilebilir.

ÖNERİLER: Rotanın yakınlarında, kültür envanterine kayıtlı çok daha fazla eser bulunmaktadır. Nitekim Moda'nın çevrelendiği yarımada niteliğindeki bu bölgede yer alan tüm eserleri görmek için, bir tam gün ayırmak gerekebilir. Keza ben de, bölgeyi ortalama üçer saatlik iki ayrı yürüyüşle kısmen bitirebildim. Kısacası, yürüyüşü uzatmak, parkuru önceki ve/veya sonraki rotalarla birleştirmek mümkündür.

Rota üzerinde yer alan Barış Manço Müzesi'ni, müzenin açık olduğu saatlerde gezebilirsiniz.

Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları takip etmektedir. Fakat rotayı araçla yapmak oldukça zordur. Çünkü parkurun geçtiği birçok sokak, tek yönlüdür ve eserlerin olduğu noktalarda duraklamak sorun yaratabilir. Dolayısıyla rotanın geçtiği bir çok yerde aracı park etmek mümkün değildir. Kısacası, buraya toplu ulaşımı kullanarak gelmek ve bölgeyi yürüyerek gezmek en mantıklı hareket olacaktır. Fakat özel araçla bölgeye gelenler, aracı Kadıköy rıhtımda yer alan İspark'a ait otoparka bırakabilir.

İyi faaliyetler...

Kadıköy Şehremaneti Binası

Tubini Köşkü

İlk fotoğraf, Mühürdarbağı Sokağı'ndan, yani arka cepheden; ikinci fotoğraf ise, ön cepheden, yani Mühürdar Caddesi'nden çekilmiştir.

Cemal Süreyya Apartmanı

Kültür envanterinde "Cemal Süreyya'nın Yaşadığı Ev" ismi ile burası kayıtlıdır.

Kültür envanterine kayıtlı olan ve yakın dönem modern miras olarak kayda geçen bu apartmanın konumu kültür envanteri haritasında yanlıştı ve bu yüzden kültür envanterindeki resme bakıp sokaktaki binaları tarayarak ve ayrıca sitedeki resimde yer alan numarayı arayarak binanın yerini saptadım. Binanın konumu, izin atıldığı tam bu noktadadır. Konut, Yaver Bey Sokağı ile Yeni Fikir Sokağı'nın kesiştiği noktada yer almaktadır.

Günümüzde özel bir bankanın (Yapı Kredi) Moda şubesi olarak kullanılmaktadır.

Arif Sarıca Köşkü

PictographPark Altitude 51 ft

Moda Parkı

Çocuk parkının zemini kumdu.

Antipa Köşkü

Moda Deniz Kulübü Kayıkhanesi

İlk fotoğraf, Moda İskelesi'ni göstermektedir ve konumun atıldığı bu noktadan iskele, fotoğraftaki açı ile görülmektedir. İkinci fotoğraf, Moda Deniz Kulübü Kayıkhanesi'ne aittir ve bu fotoğraf ise, Moda İskelesi'nin olduğu yerden çekilmiştir.

Moda Merdivenleri ve Moda Deniz Kulübü

Moda İskelesi

İlk fotoğraf, iskeleye giden yoldan çekilmiştir ve konum, ilk fotoğrafın çekildiği yeri göstermektedir.

Konum, fotoğrafın çekildiği yeri göstermektedir ve fotoğraf Moda İskelesi'ne giden yoldan çekilmiştir. Lokantanın konumu kültür envanterinde doğrudur ve tam sahil kenarında yer almaktadır. Ayrıca lokantanın içinde bir şapel olduğu bilgisi kültür envanterinde yer almaktadır. Pazar günü olmasına rağmen, bu şapele ait ayazma ziyaret edilmiş ve buranın fotoğraflarına bir sonraki izde (waypoint) paylaşılmıştır.

Aya Ekaterini Ayazması

Koço Lokantası'nın içinde yer almaktadır.

Barış Manço Müzesi

Kadıköy Belediyesi'ne bağlı müze, yakın zamanda restore edilmiş ve yeniden hizmete açılmıştır. Fakat yürüyüş yaptığım günde, 18.15 sularında müze önünde olduğum için müze kapanmıştı ve ziyaret edemedim. Müzenin resmi tatil ve pazartesi günleri dışında, her gün saat 09.00 ile 17.00 arası ziyarete açık olduğu bilgisi giriş kapısında yazmaktadır ve bahçe kapısı ile gişe kapanış saatinin 16.00 olduğu bilgisine de yer verilmiştir. Not: Bu müzeyi, yürüyüş tarihinden iki gün sonra ziyaret ettim ve müzeye ait fotoğrafları "Moda Sahil Parkı" isimli yürüyüşün kaydında paylaştım.

PictographReligious site Altitude 111 ft

All Saints Moda Kilisesi

Burası, kültür envanterinde "Anglikan Kilisesi" ismi ile kayıtlıdır.

PictographReligious site Altitude 124 ft

Kilise (Ek Fotoğraflar)

Emin Onat Evi

İlk fotoğraf, Şehit Cem Nuri Başgül Sokak'tan; ikinci fotoğraf ise, Emin Onat Sokak'tan çekilmiştir.

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu Yapı yürüyüş güzergahının solunda yer almaktadır

Ayşe Hanım Konağı

Konut, Ağabey Sokak, No: 21

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu yapı, sokağın Kadıköy rıhtımına bakan tarafında yer almakta ve yürüdüğüm güzergahın sağında bulunmaktadır. İkinci fotoğrafta ise, konutun tam karşısında yer alan Kadıköy Fransız Katolik Lisesi görülmektedir. Kilise bu bölgedeki bir önceki yürüyüş olan "Söğütlüçeşme-Moda" yürüyüşünde ziyaret edilmiş, hatta kilisenin bahçesine girilmiş ve o rotanın kaydında kilisenin iç avlusundan çekilen fotoğraflara yer verilmiştir.

Hürriyet Apartmanı ve Tarihi Apartman

İlk fotoğraf, Hürriyet Apartmanı'na; ikinci fotoğraf, kültür envanterinde "Tarihi Apartman" ismi ile yer alan apartmana aittir ve ikinci fotoğraftaki apartman, ilk konumdan 10 metre sonra çekilmiştir. İkinci fotoğraftaki apartmanın konumu, kültür envanterinde doğrudur.

Photo ofHasan Rıza Paşa Çeşmesi ve Hasan Rıza Paşa Karakolu Photo ofHasan Rıza Paşa Çeşmesi ve Hasan Rıza Paşa Karakolu Photo ofHasan Rıza Paşa Çeşmesi ve Hasan Rıza Paşa Karakolu

Hasan Rıza Paşa Çeşmesi ve Hasan Rıza Paşa Karakolu

Dördüncü fotoğrafta görülen ve kültür envanterinde kayıtlı olan Hasan Rıza Paşa Karakolu Binası restorasyona alınmıştır. Fakat daha önceki yürüyüşlerden birinde, buradan geçtiğimde binayı brandasız haliyle fotoğraflamıştım. O fotoğrafı bulabilirsem, buraya ekleyeceğim.

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu konut, yürüdüğüm güzergahın sağında; sokağın denize bakan tarafında yer almaktadır.

Bursalı Rıza Bey Konağı ve Cemal Kutay Köşkü

Bursalı Rıza Bey Konağı, yürüdüğüm güzergahın solunda, Söğütlüçeşme tarafında; Cemal Kutay Köşkü ise, yürüdüğüm güzergahın sağında, sahil tarafında yer almaktadır. Her iki konak K Kültür envanterine kayıtlıdır ve konum olarak karşılıklıdır. Fakat kültür envanterinde, Bursalı Rıza Bey Konağı'nın konumu doğruyken, Kemal Kutay Köşkü'nün konumu biraz daha geride gösterilmektedir.

Tarihi bir bina olduğunu düşündüğüm bu konut, kültür envanterine kayıtlı değildir ve yürüdüğüm güzergahın solunda, Söğütlüçeşme tarafında yer almaktadır.

Safa Sokak Sıra Evleri

Safa Sokak'ta yer alan fotoğraftaki konutlar, sırayla No: 8, No: 6 ve No: 4'te yer almaktadır.

Kültür envanterinde yer almayan ve eski bir yapının restorasyonu olarak düşündüğüm bu konut, yürüdüğüm güzergahın sağında, sokağın Söğütlüçeşme'ye bakan tarafında yer almaktadır.

Kültür envanterine kayıtlı olmayan ve resimde görüldüğü üzere yıkılmak üzere olan ahşaptan bu harap yapı, yürüdüğüm güzergahın sağında, sokağın sahile bakan tarafında yer almaktadır.

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu konutlar, sokağın Söğütlüçeşme'ye bakan tarafında, yürüdüm güzergahın sağında yer almaktadır. Fotoğrafta görülen üç konutun numarası, soldaki mor konuttan itibaren sağa doğru sırasıyla 13, 15 ve 7'dir. Ayrıca kültür envanterinde bu sokakta "Hikmet Bey'in Evi" isimli bir eser işaretlenmiştir. 2022 yılında yıkılıp yerine yeni bir bina inşa edildiği de not edilmektedir. Merakımdan bu yeni binayı görmek için sokağa gelmiştim ve bu vesileyle buradaki sıra evlerle karşılaştım. Hatta Hikmet Bey'in evi isimli konum tam bu sıra evlerinin karşısında yer almaktadır. Bu izi attıktan 30-40 metre sonra, Bahariye caddesine çıkıp sağa döndüm ve tam sol tarafta kültür envanterine kayıtlı "Keçeoğlu Hamamı" isimli yapı ve güzergah üzerinde başka eserlerle karşılaştım. Fakat Bahariye Caddesi'nde yer alan eserleri "Söğütlüçeşme-Moda" yürüyüşünde not ettiğim için, bu rotaya fazladan iz atarak kısıtlı (50) iz atma hakkımı harcamak istemedim.