İzmit - (former) Diocese of Nicomedia 3

Photo ofİzmit - (former) Diocese of Nicomedia 3 Photo ofİzmit - (former) Diocese of Nicomedia 3 Photo ofİzmit - (former) Diocese of Nicomedia 3

July 27, 2023
July 2023

near İzmit, Kocaeli (Türkiye)

Rota Üzerindeki Yerler (Sıra önemsenmeden yazılmıştır): Ömerağa, Kozluk, Kemalpaşa, Serdar, Hacıhasan, Orhan, Tepecik, Akçakoca, Hacıhızır, Veliahmet, Çukurbağ, Cedit

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehiriçi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Tek başına yürünmüştür.

Kaydı kapattığımda wikiloc uygulaması otomatik olarak rotanın ismini "İzmit - (former) Diocese of Nicomedia" olarak düzenledi. Her ne kadar yabancı kelimelerle adlandırmayı pek doğru bulmasam da, bu açıklamanın yürüyüşü en doğru şekilde isimlendirdiğini düşündüğüm için öylece bıraktım ve wikiloc uygulamasının 50 iz (waypoint) ekleme kısıtlaması yüzünden rotayı üç parça halinde kaydetmek zorunda kalınca, uygulamanın verdiği yukarıdaki ifadeye, sırasıyla 1, 2 ve 3 numaralarını ekledim.

GENEL NOTLAR: Parçalı bulutlu ve çok sıcak olmayan Temmuz ayının hafta içi bir gününde yürüyüş gerçekleştirilmiştir. İzmit şehir içinde yapılan bu yürüyüş ile, o güne kadar kulturenvanteri.com sitesine kayıtlı görülebilecek durumda olan tüm eserler ziyaret edilmiştir.

ULAŞIM: Daha önce İzmit'te yapılan yürüyüş rotalarım, bu sitede yer almaktadır. Bu rotaların özellikle ilk kayıtlarında, İzmit'e hızlı ve seri bir şekilde ulaşılmasını sağlayan çeşitli bilgiler yer almaktadır. Bu sebeple, İzmit şehir içi toplu ulaşım hakkında detaylı bilgi almak için özellikle "Nikomedia Su Kemerleri" isimli rota kaydının açıklama kısmına bakılabilir. Ama çok kısaca özetlersek, parkura ulaşım İzmit Belediyesi'nin 200 hat numaralı Kartal-İzmit aracıyla gerçekleştirilmiştir. Bu araçlarda İzmit Kent Kart'ın dışında, kredi kartları geçerlidir; hatta şoförden tek kullanımlık bilet almak mümkündür.

09.56 sularında "Yeni Cuma Doğu" isimli durakta otobüsten inilmiştir. 08.20'de kalkan aracın yolculuğu -hafta içi sabah trafiği sebebiyle- bir buçuk saati geçmişti.

ÖNERİLER: İzmit'in eski evlerinin bulunduğu, kültür envanterine kayıtlı birçok eserin yer aldığı ve "Tarih Koridoru" olarak da görülmesi önerilen Hacıhasan Mahallesi'ni ve Kapanca Sokak'ı daha detaylı gezebilirsiniz.

Rota üzerinde aşağıdaki müzeler yer almaktadır:
* Kocaeli İl Eğitim Tarihi Müzesi
* Atatürk ve Milli Mücadele Anı Evi
* Şiir ve Edebiyat Evi
* Saatçi Ali Efendi Konağı Etnografya Müzesi

Bu müzelerin hepsi, tam rota üzerinde yer almaktadır ve bir kısmı yürüyüş sırasında ziyaret edilmiştir. Müzeler hakkında detaylı bilgilere, müzelere ait izlerin (waypoints) açıklama kısmından ulaşılabilir.

Atatürk ve Milli Mücadele Anı Evi'nden aldığım ve İzmit'in tarihi eserlerinin yazılı olduğu broşürdeki tüm eserleri, yürüyüşten sonra ziyaret ettiğimi fark ettim. Bu rota kaydındaki eserlerden broşürde yer alanlara ait izin (waypoint) açıklama kısmında, "BROŞÜR BİLGİ" başlığıyla o eserin broşürdeki açıklamalarına yer verilmiştir.

Yürüyüş üç parça halinde kaydedildiği için, rotanın tamamı uzun sayılabilir. Rotayı kısaltmak ve dik ve uzun bir çıkışın yer aldığı en yorucu bölümü çıkarmak adına, Aziz Barbara Kulesi'ni pas geçebilirsiniz. Sadece bir eseri görmeden, rotanın en çıkışlı bölümünü atlanabilir, bu tarihi yapı diğer eserlere uzak olduğu için mesafeyi de kısaltabilirsiniz. Ama tabi bu eylem, sizi kuleyi görmekten alıkoyacağı gibi, nefis bir İzmit manzarası izlemekten de alıkoyacaktır. Fakat Orhan Camii'nin bahçesindeki manzarayla da yetinebilirsiniz ;)

Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları takip etmektedir. Rotayı araçla yapmak mümkündür, ama bazı yerlerde zahmetli olabilir. Çünkü parkurun geçtiği bazı sokaklar, ya araç girişine kapalıdır ya da aracı park etmek zor olabilir. Dolayısıyla, buraya toplu ulaşımı kullanarak gelmek ve rotayı yürüyerek gerçekleştirmek daha özgür ve en mantıklı hareket olacaktır.

İyi yürüyüşler...

PictographCastle Altitude 848 ft

Aziz Barbara Kulesi Duvarları

BROŞÜR BİLGİ: Portakal Hafız Konağı Osmanlı Mebuslar Meclisi'ne İzmit Mebusu olarak katılan Hafız Rüştü Efendi'ye ait bir konaktır. Yüzünün yuvarlaklığı nedeniyle halk tarafından Hafız Rüştü Efendi'ye Portakal Hafız lakabı verilmiş, sahip olduğu bu konak da "Portakal Hafız Konağı" olarak adlandırılmıştır. 19. yüzyıl Türk konut mimarisinin birçok özelliğini üzerinde barındırır. Yapının dikdörtgen formlu pencereleri geleneksel İzmit evlerinin yansımalarını taşır. Fransız gazeteci-yazar Claude Farrare, Mustafa Kemal'le görüşmek için 1922 yılında İzmit'e geldiğinde bu konakta kalmıştır.

Hüseyin Paşa Camii

PictographRuins Altitude 75 ft
Photo ofNikomedia İmparatorluk Kompleksi / Çukurbağ Arkeolojik Kazı Alanı Photo ofNikomedia İmparatorluk Kompleksi / Çukurbağ Arkeolojik Kazı Alanı

Nikomedia İmparatorluk Kompleksi / Çukurbağ Arkeolojik Kazı Alanı

Kültür envanterinde Nikomedia İmparatorluk Kompleksi olarak kayıtlı olan bu yerin giriş kapısında, "Çukurbağ Arkeolojik Kazıları" ibaresi yer almaktadır. İlk fotoğraf, paravanın arasındaki boşluktan çekilebilmiştir. BROŞÜR BİLGİ: Çukurbağ Antik Roma Kompleksi İzmit'te yer alan Çukurbağ mahallesi, Anlık Roma Kompleksi kalıntılarına ev sahipliği yapan Nikomedia şehrinin merkezidir. Elde edilen verilere göre, Çukurbağ buluntuları, MS 3. yüzyılın sonlarında (MS 284- 305) Nikomedia'nın başkent olduğu dönemde, nişlere yerleştirilmiş onlarca mermer kabartma ve devasa heykellerden oluşan büyük bir anıtın burada inşa edildiğini göstermektedir. Hiç şüphesiz Çukurbağ alanı 3. yüzyılda imparator Dioklatianus'a adanmış bir kent merkeziydi. 2001'den 2009'a kadar yapılan kurtarma kazılarında, Nikomedia İmparatorluk Kompleksinin mimari kalıntıları, çok renkli kabartmalar ve heykeller bulunmuştur. Bu buluntular arasında 40 adet özgün renginde rölyef, en az dört büyük heykele ait mermer parçaları ve onlarca mimari yapı parçası elde edilmiştir.

Photo ofBaç Urgancı Ahmet Çelebi Camii (Çınarlı Cami) Photo ofBaç Urgancı Ahmet Çelebi Camii (Çınarlı Cami) Photo ofBaç Urgancı Ahmet Çelebi Camii (Çınarlı Cami)

Baç Urgancı Ahmet Çelebi Camii (Çınarlı Cami)

Kültür envanterini kayıtlı olmayan caminin tarihi olup olmadığını bilemiyorum.

PictographRuins Altitude 136 ft

Kalıntı (?)

İlk başta yanlışlıkla İnbayır Sarnıcı olduğunu düşündüğüm bu yeri işaretlemiş bulundum. Otlardan dolayı epey kapalı olan alana, eski bir eve ait merdivenlerden çıkarak ulaşmıştım. Fakat buranın İnbayırı Sarnıcı olmadığını internetteki resimlere bakarak fark edecek ve kültür envanterindeki konumun yakınlarında sarnıcı aramaya koyulacaktım.

PictographRuins Altitude 161 ft

İn Bayırı Sarnıcı

PictographRuins Altitude 164 ft

Yürüdüğüm güzergahın solunda yer alan bu parselde, eski dönem temel kalıntıları yer almaktadır. Burası yürüyüş tarihinde envantere kayıtlı değildi. Buraya, şans eseri rastladım.

İzmit Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Binası

Eser, 20. yüzyıl Cumhuriyet Dönemi eseri olarak kültür envanterinde yer aldığı için, ben de burayı işaretledim. Okul binaları, etrafını çevreleyen büyük duvarlardan dolayı, fotoğrafta net gözükmemektedir.

Turgut Özal Köprüsü Durağı

Aslında bu durağa İzmit Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Binası'nı gördükten sonra, Cengiz Topel Caddesi'ne girmeden, Leyla Atakan Caddesi'nde kalarak kısa sürede varabilirdim. Fakat kültür envanterine "Tökeli Evi" ismiyle kayıtlı bir eseri görmek için, Kocaeli Valiliği'nin bulunduğu alana kadar yürümeyi tercih ettim ve bu yürüyüşten dolayı geniş bir U çizdikten sonra durağa ulaştım. Toparlarsak, 200 ile 250 numaralı hatların geçtiği durağın burası olduğunu, fakat bu durak için üst geçitten geçmek gerektiğini, yani İzmit karayolunun kenarındaki durak değil de otoyolun ortasındaki durakta beklemek gerektiğini not düşelim.