ITINERARI VILADOT 15 ANYS

April 5, 2014

near Agramunt, Catalunya (España)

Ruta de 3km que recorre els espais més emblemàtics del poeta i artista agramuntí Guillem Viladot així com els poemes que s'han instal·lat en motiu del 15è aniversari de la seva mort.

EL CAOS DE LA CIRCULACIÓ URBANA

CASA NATAL I FARMÀCIA DE GULLEM VILADOT

Guillem Viladot i Puig neix a Agramunt el 1922, en una família d´apotecaris. L'any 1949 es llicencia en farmàcia, s´instal·la a Agramunt i s´incorpora a la farmàcia paterna. El 1950 cau malalt i, convalescent, escriu “Temps d´Estrena”, iniciant un cicle de novel·les que defineixen el seu mite de Riella: “Els infants de Riella” ( 1965), “Aril Avall” ( 1966), “La gent i el vent” (1967), “L´arrel de panical” ( 1970) o “Memòria de Riella” ( 1974). Paral.lelament a l´obra discursiva l´any 1959 escriu els “Metaplasmes” i el 1960 els “IA-URT” que inicien les seves experiències com a poeta concret, desestructurant els codis alfabètics i lingüístics, esdevenint precursor de la Poesia Concreta a Espanya i el primer editor d´un llibre de Poesia Visual a l´Estat, amb l´obra “Estrips” que edita a Agramunt l´any 1964, i amb els “Nou-plast-poemes” de 1965 a la col.lecció “Lo Pardal” que ell crea, i que motiven tot un treball com a poeta visual que desenvolupa al llarg de tota la seva trajectòria. A finals dels anys setanta s´interessa per la psicoanàlisi, que integra a la seva assagística amb novel·les com “Ricard” ( 1977), “La llei de pedra” ( 1979), “L´amo” ( 1982) o “Discurs horitzontal” (1982). Aquestes obres precedeixen el cicle de novel.les històriques de rel també psicològica, com “Joana” ( 1991), o “Carles “ ( 1994) i els reculls de la seva poesia completa, reunida en cinc volúms, així com les seves darreres novel.les. “Els Ulls” ( 1999), “Les vel.licositats” ( 1999 ), “Ruth” ( 2.000) i “L´Energia” ( 2.001). Durant els anys noranta obre a Agramunt els edificis de “Lo Pardal”, una casa dedicada a la Poesia Visual, que avui acull la Fundació Privada Guillem Viladot, dedicada a preservar la seva memòria. Viladot va morir a Barcelona el 19 de novembre de 1999. Fundació Guillem Viladot disposa de tres immobles oberts al públic on es conserva l’obra poètica visual de l’autor i on es conserva el Centre de Documentació sobre la seva obra i la poesia visual internacional.

Photo of'LO PARDAL', CASA MUSEU DE POESIA VISUAL Photo of'LO PARDAL', CASA MUSEU DE POESIA VISUAL Photo of'LO PARDAL', CASA MUSEU DE POESIA VISUAL

'LO PARDAL', CASA MUSEU DE POESIA VISUAL

Guillem Viladot va néixer a Agramunt lany 1922. L'any 1950 va començar a escriure, Temps d‘estrena ( 1959) i Infants de Riella (1960). I després va passar-se a la poesia. La poesia visual és una disciplina de l'art conceptual que sorgeix de les avantguardes de s.XX. Guillem Viladot va ser un dels primers de Catalunya i Espanya a desenvolupar aquest estil, juntament amb Joan Brossa. El 1975 passa a la creació de Poesia Visual amb objectes tridimensionals. Va ser als anys 90 quan la seva obra va desencadenar en volumetries. L´any 1991 Guillem Viladot compra un immoble a la plaça del Pare Gras d´Agramunt , per convertir-lo en LO PARDAL , Casa de la Poesia Visual , que aviat s´amplià amb dos edificis nous , on disposa , creativament , tots els seus poemes visuals , objectes poètics i volumetries amb l´espectativa d´esdevenir el primer espai dedicat a aquest gènere , a Catalunya i a Espanya , i una sublimació de les seves arrels agramuntines. Visites concertades: Oficina de Turisme dAgramunt: 973.39.10.89 Fundació Privada Lo pardal: 973.39.07.18 lopardal@hotmail.com

XXIX

PILOTES QUE VAN I VÉNEN

CANÇÓ DE LA TERRA

LA MALALTIA

PictographPicnic Altitude 0 ft

PARC DE RIELLA

Aquest espai, situat a l'extrem del Passeig Josep Brufau fins a la Carretera de Cervera, acull un recorregut a través d'obres de gran format de l'artista i poeta agramuntí Guillem Viladot. Es tracta d'una gran zona lúdica i paisatgística i és considerat el primer parc de poesia visual a l'aire lliure. Les peces instal·lades han estat construïdes per l'empresa agramuntina Jové-Balasch a partir del disseny de l'espai de l'empresa Tnumarga. El Parc porta el nom de Riella perquè és així com Guillem Viladot anomenava la vila d'Agramunt en els seus articles i llibres. http://www.espaisescrits.cat/home.php?op=43&module=rutes&idru=65 http://www.mapaliterari.cat/ca/mapa/espai/806/guillem-viladot/text-aparegut-a-ciudad?content_lang=ca&direct=true

LA PLUJA D'ESTELS

CANÇÓ DE LA MARE

DISCURS DEL RADIOIENT QUE A L'ALTRE CANTÓ DEL MÓN SENT EL QUE EN AQUEST ALTRE EN DIEM VERITAT

PictographInformation point Altitude 1,060 ft

OFICINA DE TURISME

Plaça del Pou, s/n 25310 Agramunt Tel. 973391089 turisme@agramunt.cat HORARIS De dilluns a divendres, de les 9 a 2/4 de 2 i de les 5 a les 7 Dissabtes, de 2/4 d'11 a la 1 Diumenge, obert prèvia visita concertada.