Itinerari forestal terapèutic. Bosc de Poblet. Itinerari 9.

Photo ofItinerari forestal terapèutic. Bosc de Poblet. Itinerari 9. Photo ofItinerari forestal terapèutic. Bosc de Poblet. Itinerari 9. Photo ofItinerari forestal terapèutic. Bosc de Poblet. Itinerari 9.

January 11, 2023
January 2023

near Farena, Catalunya (España)

Des de la zona de taules de l’àrea de lleure, cal seguir per la llera esquerra, aigües avall, fins a trobar el rètol que indica l’inici de l’itinerari. De seguida s’arriba al llit del barranc de Castellfollit, es travessa per primera vegada i es continua per un sender que s’enfila enmig d’un bosc mixt d’alzines, roures i pinasses. Més endavant, un senyal indica l’inici d’un tram d’itinerari difús, on cal escollir lliurement i intuïtivament la traça del camí que puja per sota les capçades, fins a trobar un antic camí de desembosc.
Seguim l’antic camí de desembosc que puja fins arribar a una zona coneguda com el Bosc Gros. Es continua aigües amunt fins que el camí s’eixampla i s’arriba a una placeta que convida a fer una parada. Dempeus, seient o estirant-se a terra, es percep la majestuositat dels troncs de les pinasses i el tancament de les seves capçades.
Seguint pel camí de desembosc, s’arriba al barranc de la Roca Pintada, que es pot travessar sense dificultat. Es continua ascendint lleugerament en direcció sud creuant el pla de l’Ossa i, durant una bona estona, el camí queda submergit en un ambient forestal tancat, aïllat i silenciós, on dominen les pinasses i algunes alzines.
Aviat es troba un senyal que indica que, cap a la dreta, es pot tornar al punt d’inici, baixant per un sender fins a l’àrea de lleure de la casa forestal. Si es vol continuar i fer el recorregut sencer, cal seguir pel sender principal, fins a trobar la pista forestal de Castellfollit.
Durant uns 200 metres cal seguir per la pista, oferint una perspectiva diferent del bosc i de la part de cel que no queda amagada darrere les capçades. Just havent passat el pont, cal girar a l’esquerra i seguir pel senderó que s’enfila pel vessant sud del Tossal Rodó per iniciar un segon tram de «bany de bosc».
Aigües amunt de nou, la traça del senderó travessa dues vegades el barranc fins que arriba a una plana on hi ha els vestigis d’una carbonera i d’una cabana de carboner. A la dreta del camí, una petita obertura del rodal que es troba enmig de l’alzinar convida a asseure’s, parar-se o jeure. És un lloc perfecte per escoltar el cant dels ocells.
Seguint pujant, l’itinerari arriba al pla dels Esbarzerals on hi ha un encreuament. Cal continuar en sentit descendent, seguint els senyals. En aquest tram no hi ha una traçada definida: tothom pot escollir el camí que li sembli més oportú per baixar i continuar immersos al bosc. És recomanable aturar-se, i mirar enrere per observar el contrast de l’alzinar amb les imponents pinasses. Es tracta d’arbres esvelts amb molt diàmetre i molta alçada, i unes capçades que omplen el bosc d’ombres.
El recorregut de baixada porta a creuar un petit barranc a través d’un pont de fusta. Seguint el senderó, ara de pujada, s’arriba a un antic camí de desembosc que permet contemplar, de nou, el cel. Descendint per la dreta, el camí s’endinsa en un tram flanquejat per un alzinar frondós que dibuixa un túnel de branques que porta fins a la pista forestal de Castellfollit. Tot baixant i gaudint d’una filera de til·lers arribarem a l’àrea de lleure de Castellfollit.