İstinye-Tarabya 2 (Yeniköy-Tarabya Etabı)

Photo ofİstinye-Tarabya 2 (Yeniköy-Tarabya Etabı) Photo ofİstinye-Tarabya 2 (Yeniköy-Tarabya Etabı) Photo ofİstinye-Tarabya 2 (Yeniköy-Tarabya Etabı)

September 27, 2022
September 2022

near Yeniköy, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Baltalimanı-İstinye
Sonraki Parkur: Tarabya-Çayırbaşı

Parkur Güzergahı: İstinye - Yeniköy - Tarabya

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehiriçi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Tek başına yürünmüştür.

İstinye-Tarabya yürüşünün ikinci kısmıdır. Her iki rota aynı günde yürünmüş, ilk rotada (İstinye-Yeniköy etabı) 50 tane iz koyma limitine ulaşınca kayıt kapatılmış ve sonrasında bu iz kaydı açılmıştır.

Genel Notlar: Yeniköy Daire Sokak'ta iken, sokaktaki yalıları kaydetmek için iz (waypoint) kullanmak istediğimde, iz ekleme hakkımın kalmadığını fark ettim. Bunun üzerine, önceki kaydı (İstinye-Yeniköy) sonlandırdım ve aynı noktadan bu kaydı (Yeniköy-Tarabya) başlattım.

Rotayı, Tarabya merkeze gelmeden, bir durak önce, sahil yolunun "Sahil Yolu" isimli İETT durağında bitirdim. Yürüyüşü öğlen vakti bitirmemin sebebi, başka bir yerde işlerimin olmasıydı. Nitekim, o işime de erkenden yola çıkarak, aynı gün, İnönü-Teşvikiye rotasını gerçekleştirdim. Tabi, bir durak daha ilerleyip Tarabya İETT durağında yürüyüşü sonlandırabilirdim, fakat Beşiktaş tarafına çok az sayıda olan otobüs hatlarından birinin (42T Bahçeköy-Taksim), bulunduğum noktadaki durağa (Sahil Yolu durağı) yaklaşmakta olduğunu fark ettim.

İyi faaliyetler....

Mualla Hanım Yalısı

İkinci fotoğraf, Mualla Hanım Yalısı'nın yanındaki yalıya aittir (No:8).

Eski Yapı Kalıntıları

Resimler, Yasemen Sokak (ama yürüyüş sırasında, sokakta "Türk Bostanı Sokak" tabelası olduğunu gözlemledim) ile Salkım Küpe Sokağ'ının kesistigi noktadaki eski bir yapıya ait fotoğraflardır.

Photo ofKumsuyu Özgür Sokak Çeşmesi ve Su Terazisi Photo ofKumsuyu Özgür Sokak Çeşmesi ve Su Terazisi Photo ofKumsuyu Özgür Sokak Çeşmesi ve Su Terazisi

Kumsuyu Özgür Sokak Çeşmesi ve Su Terazisi

PictographReligious site Altitude 262 ft

Yeniköy Rum Mezarlığı

İlk fotoğrafı Yeni Deniz Sokağı'ndan çektiğim için, konum mezarlığın yerini tam olarak göstermemektedir. Üçüncü fotoğraf mezarlığın önünden Türk Bostanı Sokağı'na döndükten sonra çekilen boğaz manzarasıdır.

Köşk, Türk Bostanı Sokak, No: 8

Türk Bostanı Sokağı'ndaki Tarihi Köşk

Photo ofGölge Çıkmazı Sokağı'ndaki Metruk Yapı Photo ofGölge Çıkmazı Sokağı'ndaki Metruk Yapı Photo ofGölge Çıkmazı Sokağı'ndaki Metruk Yapı

Gölge Çıkmazı Sokağı'ndaki Metruk Yapı

Tarihi bir yapıya sonradan beton eklemeler yapıldığı gözlemlenmiştir. Üçüncü ve dördüncü fotoğraf, Gölge Çıkmazı Sokagı'nın bağlandığı Kakule Sokak'taki bir noktadan boğaz manzaralarına aittir.

Kakule Sokaktaki Köşkler

İlk ve son fotoğraf aynı köşke aittir. İlki Kakule Sokak'tan, sonuncusu Köybaşı Arkası Sokak'tan çekilmiştir.

PictographReligious site Altitude 111 ft

Akbaş Sokak

Son fotoğraf, Eczacı Sokak ile Kasap Remzi Sokağı'nın köşesinden çekilmiştir.

Sultan Çeşme Sokağı ile Köybaşı Arkası Sokak'tan çekilmiştir.

Ziya Kalkavan Yalısı

PictographPark Altitude 51 ft

Said İbrahim Yalısı

Köybaşı Caddesi ile Köybaşı Arkası Sokağı'nın kesiştiği noktada, köşedeki yalıdır.

Avusturya Başkonsolosluğu

Mühendis Nebil Sarper Yalısı ve Eczacıbaşı Sahilhanesi

Mühendis Nebil Sarper Yalısı: Köybaşı Caddesi, No:32... Yürüyüş yaptığım tarihte bu yalı, kültür envanteri sitesine kayıtlı değildi. Ben de ismini bilmediğim için, yalıyı Kemerli Yalı olarak kaydetmiştim. Fakat 02 Ocak 2023'te rotayı tekrar incelediğimde "Mühendis Nebi Sarper Yalısı" olarak kültür envanterine kaydedildiğini gözlemledim. İkinci fotoğraf, yanındaki yalıya aittir. Bu yalı da, yürüyüş yaptığım tarihte kültür envanterine kayıtlı değildi. Yine, 02 Ocak 2023'te, bu rotayı tekrar incelediğimde, bu yapının kültür envanterine "Eczacıbaşı "Sahilhanesi" ismiyle girildiğini gözlemledim.

Kulturenvanteri.com'a kayıtlı olmayan bu çeşmenin, yolun dolgu kısmında olduğu için tarihi bir çeşme olduğu söylenemez. Sadece herkesin kullanımına açık olduğu ve tarihi bir çeşmeye benzetildiği için not ettim.

Aslanlı Köşk

Diğer fotoğraf köşkün önündeki sahil yolundan çekilmiştir. Yapı, yürüyüş yaptığım tarihte kültür envanterine kayıtlı değildir. Üçüncü fotoğraf Huber Köşkü'ne aittir. Cumhurbaşkanlığına tahsis edildiği için Huber Köşkü önünden görüntü alamayacağımı düşünerek, köşkü bu noktadan fotoğraflamıştım, ama köşkün önünde görevli personel olsa da, önünden geçerken fotoğraf çekiminde sorun yaşanmadı.

Kalender Kasrı / Orduevi

Yürüyüş yaptığım tarihte bu kasır, kültür envanteri sitesine kayıtlı değildi. Ben de ismini google haritalara bakarak Kalender Orduevi olarak kaydetmiştim. Fakat 02 Ocak 2023'te rotayı tekrar incelediğimde "Kalender Kasrı" olarak kültür envanterine kaydedildiğini gözlemledim.

Huber Köşkü

Almanya Büyükelçilik Yazlığı

Yürüyüş yaptığım tarihte bu bina, kültür envanteri sitesine kayıtlı değildi. Ben de ismini bilmediğim için, Google haritalara bakarak yapıyı "Almanya Fedaral Cumhuriyeti Başkonsolosluğu" olarak kaydetmiştim. Fakat 02 Ocak 2023'te rotayı tekrar incelediğimde, yapının "Almanya Büyükelçilik Yazlığı" olarak kültür envanterine kaydedildiğini gözlemledim. Üçüncü fotoğraf, sahil yolundan Tarabya'ya doğru yönelerek çekilmiştir (Tarabya Oteli).