İstinye-Tarabya 1 (İstinye-Yeniköy Etabı)

Photo ofİstinye-Tarabya 1 (İstinye-Yeniköy Etabı) Photo ofİstinye-Tarabya 1 (İstinye-Yeniköy Etabı) Photo ofİstinye-Tarabya 1 (İstinye-Yeniköy Etabı)

September 27, 2022
September 2022

near İstinye, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Baltalimanı-İstinye
Sonraki Parkur: Tarabya-Çayırbaşı

Parkur Güzergahı: İstinye - Yeniköy - Tarabya

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehiriçi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Tek başına yürünmüştür.

İstinye-Tarabya yürüşünün ilk kısmıdır. Her iki rota aynı günde yürünmüş, bu rotada 50 tane iz koyma limitine ulaşınca kayıt kapatılmış ve sonrasında yeni kayıt (Yeniköy-Tarabya Etabı) açılmıştır.

Genel Notlar: Avrupa yakasının Boğaz hattının kuzey kesimindeki önceki yürüyüşümde İstinye'ye ulaşmıştım. Bu yüzden, parkura yine en son bıraktığım noktadan başlamak istedim. Bostancı'da oturan biri olarak buraya en hızlı şekilde şu şekilde gelinebilirdi: sabah 06.30 sularında yola çıktığım için, henüz trafik artmadan 500T hattını kullanarak 4. Levent'e geldim. Buradan, 40B Beşiktaş-Sarıyer otobüsüne binerek, otobüsün sahil yoluna girdiği ilk durakta (Tersana İETT Durağı) indim. Bu durak, İstinye'nin başladığı ve İstinye Koyu'nu gören bir noktadaydı.

Bir önceki (Baltalimanı-İstinye) yürüyüşünü, İstinye Köprüsü'nü kaydederek bitirmiştim. Hem bir önceki yürüyüşlerde kaydedilen son izi yeni yürüyüşün kaydında tekrar kaydetmek gibi bir alışkanlığım olduğundan, hem de bu köprüyü önceki yürüyüşte köprünün kuzey tarafındaki işletmeden daha kısıtlı bir açıyla fotoğrafladığımdan, yürüyüş başında köprünün güneyindeki Feribot iskelesine yöneldim ve alanın içinde bulunan kafenin bahçesinden köprüyü daha net fotoğraflayıp kayıt altına alarak yürüyüşe başladım.

Yeniköy Daire Sokak'ta iken, sokaktaki yalıları kaydetmek için iz (waypoint) kullanmak istediğimde, iz ekleme hakkımın kalmadığını fark ettim. Bunun üzerine, bu kaydı (İstinye-Yeniköy) sonlandırdım ve aynı noktadan diğer kaydı (Yeniköy-Tarabya) başlattım.

İyi faaliyetler....

İstinye Köprüsü

Değirmen Sokağındaki Tarihi Mezarlık

Yürüyüş yaptığım tarihte, burası kulturenvanteri.com'a kayıtlı değildi. Çilekli Sokağı ile Değirmen Sokağı'nın kesiştiği yerde yer almaktadır.

I. Abdülhamit Han Çeşmesi

İstinye İskele Çeşmesi

Recaizade Mahmut Ekrem Yalısı

Kulturenvanteri.com'a kayıtlı değildi.

Konum doğru değildir. Konum atılan yerden fotoğraf çekilmiştir.

PictographReligious site Altitude 115 ft

Osman Reis Cami

Sabah 08.30 sularında kapalıydı. Bu yüzden iç mekan fotoğrafı çekemedim.

Ahmet Faiz Bey Köşkü

Bu tarihi köşk, kültür envanterine kayıtlı değildi.

PictographReligious site Altitude 124 ft

Yeniköy Küd Dipo Surp Advazazin Ermeni Kilisesi

Surp Advazazin Ermeni Kilisesi Çeşmesi

İkinci fotoğraf kiliseye aittir.

PictographReligious site Altitude 107 ft

Photo ofYeniköy Su Terazisi ve Hacı Hasan Efendi Çeşmesi Photo ofYeniköy Su Terazisi ve Hacı Hasan Efendi Çeşmesi Photo ofYeniköy Su Terazisi ve Hacı Hasan Efendi Çeşmesi

Yeniköy Su Terazisi ve Hacı Hasan Efendi Çeşmesi

Antik Taşlar

Rotanın işaretli noktasında yer alan bu yerdeki taşların, mimari görüntüsü ve yapısı sebebiyle, açıkçası antik dönemden kalma olduklarını düşünüyorum.

Mihrişah Valide Sultan Çeşmesi

Son fotoğraf etrafı göstermek için geniş açıyla çekilen Yeniköy Parkı'na aittir.

Bu eser, yürüdüğüm tarihte kültür envanterine kayıtlı değildi ve ben de yapıyı "Tarihi Yeniköy Askerlik Şubesi" olarak kaydemiştim. Fakat 02 Ocak 2023 tarihinde, rotayı tekrar incelediğimde, siteye eserin eklendiğini ve "Eski Zaptiye Karakolu" ismiyle paylaşıldığını fark ettim.

PictographReligious site Altitude 111 ft

Yeniköy Sinagogu

Önünden geçerken fotoğraf çekmememi rica ettiler. Başka zaman, bu noktadan geçtiğimde, en kötü ihtimalle yolun karşısından fotoğraf çekebilirsem, bu kayda eklerim.

Yeniköy Yeni Cami

Aslında caminin girişinde yapım tarihi olarak 1966 gözüküyor. Ama kulturnenvanteri.com'a kayıtlı olduğu için ben de iz attım. İkinci fotoğraf caminin hemen karşısındaki eski bir konağa aittir.

Kulturenvanteri.com'a kayıtlı değildi, ama bana göre bu çeşme, eski bir çeşmenin kötü bir restorasyon geçirmiş haliydi... Ek Not (02.Ocak.2023): Yukarıdaki notu yürüyüş sırasında izi atarken yazmıştım. Sonradan rotayı incelediğimde, su vakfına ait internet sitesinde "Yeniköy Cami Çeşmesi" ismi ile bu çeşmenin eski bir çeşme olduğuna dair kayıtlara ulaştım.

Şehzade Burhanettin Efendi Yalısı

Kulturenvanteri.com'a göre, Şehzade Burhanettin Efendi Yalısı; google haritalara göre, Erbilgin Yalısı...

Muzaffer Gazioğlu Yalısı, Beyazciyan Yalısı, Kara Todori Yalısı, Kaynak: kulturenvanteri.com

Photo ofYeniköy Aya Nikola Rum Ortodoks Kilisesi Photo ofYeniköy Aya Nikola Rum Ortodoks Kilisesi Photo ofYeniköy Aya Nikola Rum Ortodoks Kilisesi

Yeniköy Aya Nikola Rum Ortodoks Kilisesi

Üçüncü fotoğraf kilisenin arkasındaki Sait Halim Paşa Caddesi'nden çekilmiştir.

Yeniköy Rum İlkokulu

Google haritalarda, Tarabya İngiliz Okulları olarak geçmektedir. Son fotoğraf, yolun (Sait Halim Paşa Caddesi) devamının Semender Sokağı ile kesiştiği noktada, kosedeki köşedeki bir köşke aittir..

Yeniköy Yağhanesi (?)

Kulturenvanteri.com'a kayıtlı bir yer olmamasına rağmen, Yeniköy Yağhane Sokak tabelasını görünce, sokağa girdim ve sonunda bu büyük tarihi duvarların olduğu noktaya ulaştım. Duvarların arkasındaki alan yağhane mi bilmiyorum. Fakat duvarlardan tarihi bir mekana ev sahipliği yaptığı anlaşılıyor. Ben de bu duvarların fotoğraflarını çektim.

Rum Mektebi

Diger diğer fotoğraflar sokaktaki (Güzel Köşkler Sokağı) köşklere aittir.

Yeniköy Merkez Cami kültür envanterine kayıtlıydı, ama caminin girişinde caminin yapım tarihi olarak 1991 gösterildiği için buranın fotoğrafını çekmedim ve bu esere iz atmadım.

PictographReligious site Altitude 112 ft
Photo ofAyios Yeoryios Rum Ortodoks Kilisesi Photo ofAyios Yeoryios Rum Ortodoks Kilisesi Photo ofAyios Yeoryios Rum Ortodoks Kilisesi

Ayios Yeoryios Rum Ortodoks Kilisesi

Son fotoğraf, kilise arazisinin diğer tarafında yer alan otoparkın köşesindeki kömürlüğe aittir. Hemşehrim çıkan otoparkın sahibi ile uzun süre sohbet ettim.

Yeniköy Cami Parkı Çeşmesi

2008 yılında restorasyon görmüş bu çeşmenin, bir Osmanlı yapısı mı, yoksa sonradan yapılmış bir çeşme mi olduğunu fark edemedim ve iz atarak işaretledim. Fakat yürüyüşün devamında benzer bir çeşme ile karşılaştığım için, sonradan bu eserin Osmanlı Devleti döneminde yapılmadığını düşündüğümü söyleyebilirim.

Boyvadaoğlu Yalısı

İkiz Yalı

Konum doğru değildir. Fotoğraf Yeniköy İskelesi'nin yanından çekildiği için, konum fotoğrafın çekildiği noktadır. İkinci fotoğraf yalının kuzey tarafındaki sokağından deniz kenarına gelinerek çekilmiştir.

Konum doğru değildir. Çeşmeyi tam karşıdan gören noktadan fotoğraf çekilmiştir.

Kum Suyu Çeşmesi

Üçüncü ve dördüncü fotoğraflar geriye dönüp, Salkım Küpe Sokağı'nda yaptığım çekimlere aittir.

Photo ofYeniköy Panayia Rum Ortodoks Kilisesi Photo ofYeniköy Panayia Rum Ortodoks Kilisesi Photo ofYeniköy Panayia Rum Ortodoks Kilisesi