Grenswandeling 3-landenpunt

March 16, 2011
March 2011

near Botselaar, Walloon Region (Belgique)

Korte wandeling voor het hele gezin door en langs het bos vanaf drielandenpunt langs heel wat grenspalen en andere monumenten. Eerst langs Duitse-Belgische grens, later langs een oude grens van het Königswald uit de tijd van de Oostenrijkse overheersing (18e eeuws), en dan nog een stuk langs de grens van neutraal Moresnet.
Hoogteprofiel aan het begin klopt niet, want GPS was pas aangezet (wandeling begint en eindigt op ongeveer 320 meter).

Grenspaal uit 1724

Oude antieke grenspaal uit de 18e eeuw, neergezet in de tijd van de Oostenrijkse overheersing (huis Habsburg) van de Spaanse Nederlanden. Langs dit pad staan meerdere van dit soort grenspalen, die de grens van het Königswald markeren, waar geen hout gesprokkeld mocht worden. Preuss is een lokale aanduiding voor het bos hier (Preuswald), en heeft niets met Pruisen te maken.

Inham Duits weiland in België

De verder vrij rechte grens maakt hier een opvallend inhammetje veroorzaakt door een Duits weiland in het Belgische bos.

Voormalige grens neutraal Moresnet

Vanaf hier terug tot aan het huidige drielandenpunt loop je over de rechte voormalige grens van het voormalig ministaatje 'Neutraal Moresnet' met Pruisen terug naar naar de start. Langs dit pad staat het vol met oude grensstenen. Neutraal Moresnet was een apart ministaatje van 1816-1919. Een deel van die tijd was het huidige drielandenpunt een vierlandenpunt (Nederland, België, Pruisen, Neutraal Moresnet). Zie bijv. de website www.moresnet.nl of wikipedia.