Ghale bala Village قلعه بالا

January 30, 2019
October 2018

near Qal‘eh-ye Bālā, Semnan (Iran)

قلعه بالا، دروازه ورود به توران(بیارجمند، استان سمنان)

استان سمنان را می توان یکی از خاص ترین استان های ایران نامید. وجود بخش بزرگی از کویر بزرگ و پر رمز و راز ایران تا کوهستان البرز، تنوع اقلیمی خاصی در این خطه وجود آورده است. یکی از روستاهای دیدنی با موقعیت خوب گردشگری در این استان به نام قلعه بالا هدف از این سفر بود که با تجربه بی نظیر بازدید از پارک ملی توران همراه شد.
مبدأ ما تهران است و یک صبح آفتابی آبان ماه به عشق دیدن نادیده ها دل را به جاده های شرق سپردیم. در خلوتی صبح روز تعطیل ترافیک تهران چیزی برای عرضه ندارد و ما پس از دوساعت خود را در کاروانسرای ده نمک میبینیم. کاروانسرای صفوی ده نمک باز سازی شده و این روزها خوب بر سر زبان ها افتاده. کاروانسرا خلوت است و آفتاب گرم در حیاط بسیار لذت بخش است. صبحانه را در ایوان میخوریم و حسابی از فضا لذت میبریم.

قلعه بالا در تقسیمات کشوری جز بخش بیارجمند از توابع شهرستان شاهرود است. از شاهرود تا قلعه بالا ۱۴۰ کیلومتر مسیر در پیش است. از بیارجمند گذر میکنیم و در یک روز تعطیل تقریبا پرنده پر نمی زند. بیارجمند مرکزیت روستاهای اطراف است. از بیارجمند جاده ای قدیمی یه سمت طرود هم می رود. تابلوها ما را به سمت قلعه بالا راهی میکنند. از بیارجمند تا قلعه بالا تقریبا ۲۲ کیلومتر مسیر در پیش است. در تمام مسیر در جنوب رشته کوهی دیده می شود. قلعه احمد و قلعه بالا از دور در کوهپایه دیده می شوند. روستای خانخودی در دشت، نزدیک ترین روستا به قلعه بالاست. در شب از بالای خانه های قلعه بالا که به سمت شمال یعنی سمت دشت نگاه میکنی، انگار جزیره های روشنی را در دل دریا میبینی. آخرین نقطه که از همه بزرگتر و دورتراست بیارجمند است.
در جریان رونق گردشگری بیش از شش خانه قدیمی تبدیل به اقامتگاه بومگردی شده است. قبل از آمدن به اینجا اسم چند تا از آن ها را شنیده بودیم و درنهایت تصمیم به اقامت در ارگ قلعه بالا را داشتیم. به لطف راهنمایی بچه های محل از کوچه های باریک و سنگی بالا رفتیم تا به اقامتگاه رسیدیم. تقریبا یکی از بلندترین نقاط روستا بود و منظره غروب پاییز و آفتاب کمرنگ روی خانه های روستا بسیار چشم نواز.حمل وسایل ما و سهند از ماشین تا اقامتگاه باعث شد دو بار فاصله را طی کنم. ولی اقامت در یک جای با چشم انداز ارزشش را داشت. تراس و پشت بام اقامتگاه جان می دهد برای نشستن و نگاه کردن و نسیم خنک و یخچالی پاییزی گونه ها را نوازش می دهد. خیلی زود با آقای کیقبادی برای رفتن به توران هماهنگ کردیم و قرار بر این شد صبح با پاترول فرشاد کیقبادی راهی این تجربه ارزشمند شویم.
غروب را به گشت زنی در روستا پرداختیم. کوچه ها سنگ فرش است و آرام. تقریبا بن بستی وجود ندارد و برای ما که اینجا را نمیشناسیم عبور از هریک از کوچه ها جذاب است و مثل یک معما می ماند. مغازه ها و نانوایی در همان خیابان اصلی و ماشین روی ورودی روستاست.

Ghalebala, the entrance gate of Tooran national park (Biarjomand, Semnan province, IR)

Semnan province can be considered one of the significant provinces of Iran. The mysterious central desert as well as Alborz mountain chain have caused a special geographical and species diversity in this area. One of the must-see villages with proper touristic facilities in this province is Ghale-bala that was the main destination of our trip ending up in Tooran national park.

going hundreds of kilometers to Gale-bala

In the one of the November’s sunny morning, aiming to visiting unseens, we were driving in the eastern roads of Tehran where we had started our trip. In the beginning of a holiday Tehran is not as crowded as always and after two hours we reachedDehnamakinn. The renovated inn from the Safaviandynasty is now famous and popular among people. The inn is deserted and warm sun light is so enjoyable. We had breakfast in the porch so that feeling the