Gebze Merkez

September 30, 2022
September 2022

near Darıca, Kocaeli (Türkiye)

Önceki Parkur: Gebze-Darıca
Sonraki Parkur: -

Rota Üzerindeki Semtler: Gebze, İstasyon Mahallesi, Osman Yılmaz Mahallesi, Hacı Halil Mahallesi, Sultan Orhan Mahallesi, Güzeller mahallesi, Arapçeşme Mahallesi, Mustafa Paşa Mahallesi, Köşklü Çeşme Mahallesi, Sıra Söğütler Mahallesi

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehiriçi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Tek başına yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: İstanbul'da ikamet eden biri olarak İzmit'teki toplu taşımalarda kullanmak üzere "Kentkart" çıkartmak amacıyla, Gebze'deki Seyahat Kartları ofisine gitmek gerekiyordu. Hazır ofise gitmişken, Gebze'deki tarihi eserleri görmek istediğim için, daha erken yola çıkmak kaydıyla bu yürüyüşü planladım.

Parkur, Marmaray hattının Gebze istasyonunda başlamakta ve yine aynı hattın Darıca istasyonunda son bulmaktadır.

Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları izlemektedir. Bu yüzden, yürümek yerine araç da kullanabilir, rota üzerindeki sokakların çoğu geniş ve araç trafiği çok sık olmadığı için parkur araçla rahatlıkla yapılabilir.

En son görülen tarihi eser olan Köşklü Çeşme'den sonra toplu taşıma kullanılabilir. Nitekim bu çeşmeden sonraki kısım, genellikle fabrika bölgesinden geçmektedir.

O tarihe kadar kültür envanterine kayıtlı Gebze merkezdeki ve yakın çevresindeki tüm eserlerin kaydedildiği rotanın yürünmesini tavsiye ederim.

İyi faaliyetler...

Gebze Namazgah Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 781 ft

Malkoçoğlu Mehmet Bey Türbesi

Türbeye, türbenin güney tarafından geldiğim için, bir apartmanın duvarından atlamak durumunda kaldım. Normal şartlarda türbenin hemen yukarısındaki meydandan türbeye ulaşmak çok daha kolay olacaktır.

İbrahim Paşa Çeşmesi

Çoban Mustafa Paşa Hamamı

PictographReligious site Altitude 766 ft

Sultan Orhan Cami

Photo ofSultan Orhan Cami Önündeki Antik Taşlar Photo ofSultan Orhan Cami Önündeki Antik Taşlar Photo ofSultan Orhan Cami Önündeki Antik Taşlar

Sultan Orhan Cami Önündeki Antik Taşlar

Türkiye Dil ve Edebiyat Derneği Gebze Şubesi Binası

Cami ile karşılıklı olan binanın alt katında aynı zamanda Gebze Turizm Ofisi bulunmaktadır. Kültür envanterinde kayıtlı olmamasına rağmen, tarihi bir bina olduğu için burayı işaretledim. Fakat geçmişte ne amaçla kullanıldığını bilmiyorum.

Duvarı ilk gördüğümde "Eski Metruk Bir Yapının Duvarı" şeklinde not düşmüştüm. Bu izi attıktan sonra, caminin hemen arkasında, tam çaprazında bulunan duvarın birazdan göreceğim Tarihi Menzilhane Hamamı'na ait olduğunu fark ettim.

Tarihi Menzilhane Hamamı

PictographReligious site Altitude 761 ft

İlyas Bey Türbesi

Kültür envanterine kayıtlı olan türbe, İlyas Bey Camisi'nin arka tarafındaki bahçede bulunuyordu. İlyas Bey Camiinin ilk yapım tarihi, girişinde 1326 yılı olarak, yeniden inşa tarihinin de 2013 yılı olarak yazıyordu. İşte bu yüzden, cami için biz atmadım ve fotoğraf çekmedim. Kısacası, kültür envanterine de kayıtlı olmayan caminin şu anki görünüşü itibariyle, tarihi bir cami olmadığı söylenebilir. Kültür envanteri haritasına göre bu iztekten sonra Dakibyza adında bir nokta bulunmaktadır ve bu isim, Gebze'nin antik dönemdeki adıdır. Google'ın sokak haritasından kontrol ederek kültür envanteri haritasında işaretli olan bu noktada herhangi bir antik eser olmadığını görünce, bu noktaya yürümedim ve bir sonraki esere (Tarihi Su Dolabı) rotamı belirledim. Ayrıca Dakibyza olarak geçen antik yerleşim izlerinin Sultan Orhan Cami önündeki antik taşların varlığından dolayı, o bölgede olduğunu söylemek daha mümkün olacaktır diye düşünüyorum.

Gebze Tarih Koridoru Tabelaları

Tabeladaki son yazıyı tarihi su dolabının ek fotoğraflar isimli izleğine ekledim.

PictographMuseum Altitude 743 ft

Tarihi Su Dolabı

Bu tarihi alan 08.30 - 17.00 arası hizmet vermektedir. İçeriyi mutlaka gezmenizi, Aslında uygun restore edilen tarihi su dolabının nasıl çalıştığını görmenizi tavsiye ederim.

Tarihi Su Dolabı Ek Fotoğraflar

Tahir Yıldız, 2017 yılında restorasyonu yapılan su dolabının görevlisiydi. Epey bir sohbet ettik.

Arap Çeşme

Çoban Mustafa Paşa Darüşşifası

Çoban Mustafa Paşa Medresesi

Ve üzerindeki antik taş...

Çoban Mustafa Paşa Kervansarayı

PictographReligious site Altitude 750 ft

Çoban Mustafa Paşa Camii

Sabah saatlerinde caminin kapısı kapalı olduğu için, iç mekanın fotoğraflarını çekemedim.

PictographRuins Altitude 759 ft

Photo ofÇoban Mustafa Paşa Külliyesi Paşa Odaları ve Kütüphanesi Photo ofÇoban Mustafa Paşa Külliyesi Paşa Odaları ve Kütüphanesi Photo ofÇoban Mustafa Paşa Külliyesi Paşa Odaları ve Kütüphanesi

Çoban Mustafa Paşa Külliyesi Paşa Odaları ve Kütüphanesi

Sistem çoğu zaman otomatik görse de öğrencilerin öğrenci kartı almak için öğrenci olduklarına dair belgeyi, öğretmenlerin de öğretmen olduklarına dair belgeyi yanında getirmeleri isabetli olur. Bu belge yanında iyilik ve bir adet vesikalık fotoğraf bulundurmak zorunludur. 65 yaş üstü ücretsiz kart alacak kişilerin ise, sadece kimlik ve vesikalık fotoğraf getirmeleri gerekmektedir.

Köşklü Çeşme

Tarihi çeşme, Köşklüçeşme isimli parkın içindedir. Son fotoğraf, parka aittir.