Font des Pèlec pel camí de Binificat

Photo ofFont des Pèlec pel camí de Binificat Photo ofFont des Pèlec pel camí de Binificat Photo ofFont des Pèlec pel camí de Binificat

October 26, 2022
October 2022

near Llucmajor, Baleares (España)

(23/10/2022)
Font des Pèlec pel camí de Binificat

(WP-01) Llucmajor (aparcament IES) - 0,0 km - 0 minuts - 150 m d'altitud.
A les 10:40 h comencem la nostra passejada cap al nord-est pel camí de Gràcia, una ampla via asfaltada i amb bastant de trànsit. Tot d'una veiem a l'esquerra la creu de ses Dones, amb mal estat de conservació. Seguim avançant, deixem el camí del Coix Carro a l'esquerra i arribem a un altre bifurcació, on a la dreta comença el Camí de Binificat o de Sa Maimona, per on seguim.

(WP-02) Camí de Binificat - 0,9 km - 15 minuts - 159 m d'altitud.
El camí, un poc més estret, discorre cap a llevant entre nombroses propietats. El puig de Randa ens vigila per l'esquerra.
Als 50 min. passem un camí de terra, i tot d'una després d'un pont, el camí des Pontarró, tots dos a l’esquerra. A la dreta, veiem les cases homònimes, amb la seva esvelta torre de molí circular i sense antenat.

(WP-03) Es Pontarró - 3,3 km - 1 hora i 5 minuts - 179 m d'altitud.
Camí endavant, no ens torbem en trobar un encreuament de camins, on ens desviem pel de la dreta.

(WP-04) Desviament a la dreta - 3,7 km - 1 hora i 15 minuts - 180 m d'altitud.
Caminem devers un centenar de metres cap al sud-est, per girar de nou a la dreta (sud-oest), al costat d'una casa amb velles palmeres. El camí flanqueja propietats amb molins i per algunes cases abandonades, fins arribar a la Font des Pèlec, que raja tot l'any.

(WP-05) Font des Pèlec - 4,7 km - 1 hora i 40 minuts - 161 m d'altitud.
Podem observar una petita mina rectangular (0,40 x 0,40 m.) de longitud indeterminada que apareix a davall el camí, on es va construir una placeta i un pedrís. Les aigües d'aquesta font serviren per moure fins a quatre molins hidràulics. (Inventari de fonts de Mallorca).
Com que és prest per dinar, decidim anar a veure si trobem el molí d'en Garí, un dels quatre molins hidràulics.
Tirem enrere una setantena de metres i ens desviem a la dreta per un estret tirany. El caminet avança cap al sud/sud-oest entre horts i camps de fruiters abandonats, fins trobar les restes del molí d'en Garí o d'en Ros.

(WP-06) Molí d'en Garí - 5,1 km - 2 hores i 10 minuts - 158 m d'altitud.
Aquest molí prenia l'aigua de la font de ses Piquetes des Pèlec i no disposava de bassa. Consta de dos cups. Damunt la paret que suporta la canal elevada, hi ha tres merlets de base quadrada, la funció dels quals és merament decorativa.
Des d'aquí el caminet volta a la dreta i desemboca al camí des Pèlec. Nosaltres tornem enrere pel mateix camí, fins arribar de nou a la font.
Després de dinar [30 min.], seguim pel camí des Pèlec, obviant els diversos caminals que arranquen a banda i banda. Més endavant, veiem al costat dret del camí, una barraca de roter de volta de canó. Finalment, després d'un revolt, sortim a la carretera Ma-5020.

(WP-07) Carretera - 8 km - 4 hores i 25 minuts - 144 m d'altitud.
Voltem a la dreta i avancem uns cinc-cents metres cap a Llucmajor, fins trobar un camí de terra a la dreta (c/Orient).

(WP-08) Carrer d'Orient - 8,5 km - 4 hores i 40 minuts - 140 m d'altitud.
Seguim endavant i a la següent cruïlla, ens desviem per la carretera de la dreta que ens mena de nou a l'institut.

(WP-01) Llucmajor - 9,4 km - 4 hores i 51 minuts - 150 m d'altitud.
A les 15:30 h finalitza el nostre passeig d'avui.

Fitxa:
Ruta: Circular
Inici/ Final: IES Llucmajor (Carrer de Gràcia, 73)
Distància aproximada: 9,5 quilòmetres
Pujada acumulada: 43 metres
Alçada mínima - màxima: 138 - 185 metres
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 55 minuts (Total: 4 hores i 50 minuts)
Excursió realitzada el dia: 23 d'octubre de 2022
Cartografia: Mapa Pla de Mallorca Editorial Alpina (Escala: 1:50.000)
Observacions: Itinerari per camins asfaltats. Hi ha dos curts trams, al principi i al final, amb bastant de trànsit.

Més informació i fotografies: Blog Viaranys

01-Inici-Final

(WP-01) Llucmajor (aparcament IES) - 0,0 km - 0 minuts - 150 m d'altitud. Deixem el vehicle a l'aparcament de l'Institud d'Educació Secundària de Llucmajor (Carrer de Gràcia, 73).

PictographIntersection Altitude 518 ft

02-Camí de Binificat

(WP-02) Camí de Binificat - 0,9 km - 15 minuts - 159 m d'altitud. Ens desviem a la dreta pel Camí de Binificat o de Sa Maimona.

PictographIntersection Altitude 584 ft

03-Es Pontarró

(WP-03) Es Pontarró - 3,3 km - 1 hora i 5 minuts - 179 m d'altitud.

PictographIntersection Altitude 591 ft

04-Dreta

(WP-04) Desviament a la dreta - 3,7 km - 1 hora i 15 minuts - 180 m d'altitud. Ens desviem pel camí de la dreta.

PictographFountain Altitude 525 ft

05-Font

(WP-05) Font des Pèlec - 4,7 km - 1 hora i 40 minuts - 161 m d'altitud.

PictographRuins Altitude 518 ft

06-Molí

(WP-06) Molí d'en Garí - 5,1 km - 2 hores i 10 minuts - 158 m d'altitud..

PictographIntersection Altitude 472 ft

07-Carretera

(WP-07) Carretera - 8 km - 4 hores i 25 minuts - 144 m d'altitud. Després d'un revolt, sortim a la carretera Ma-5020.

PictographIntersection Altitude 456 ft

08-C/ Orient

(WP-08) Carrer d'Orient - 8,5 km - 4 hores i 40 minuts - 140 m d'altitud. Avancem uns cinc-cents metres cap a Llucmajor, fins trobar un camí de terra a la dreta c/Orient)