Fageda del Peiro

November 17, 2023
November 2023

near Arguis, Aragón (España)

A la tardor els boscos caducifolis ens ofereixen el meravellós espectacle cromàtic del canvi de coloració de les seves fulles, però les fagedes més populars estan molt concorregudes i nosaltres en busquem de menys conegudes. Aprofitant que estem per la zona anem a fer un bany de bosc a la preciosa fageda del Peiro. Situada als peus del vessant nord de la Serra de Gratal i sota la Punta Peiro amb la particularitat que comparteix terreny amb una teixeda.
Passat el poble d’arguis ens desviem per la carretera de Rasal i als 2,5 quilòmetres agafem el camí de l’esquerra, aparquem abans de la primera corba, prop del naixement del riu Isuela afluent del Flumen, però un quilòmetre més endavant hi ha un petit aparcament on s'inicia el sender de la fageda.
Iniciem la caminada per la pista fins arribar al desviament on hi ha uns panells informatius, fins aquí hi ha poc desnivell, però el sender que ara agafem, que en aquest tram coincideix amb el camí natural de la Foia d'Osca i amb el GR 1. Part del sender esta condicionat amb travesses i esglaons de fusta per facilitar l’avanç i evitar l'erosió del terreny, però s’ha d’anar molt amb compte ja que al ser una zona humida sol estar enfangat i pot relliscar.
En un primer moment anem per una pineda amb sotabosc de boix que més endavant treuen el cap els primers faigs. Veiem la part sud del Peiro amb el seus estrats rocosos verticals. Arribem a la singular fageda del Peiro de gran valor ecològic. En aquest punt hi ha un desviament cap al Coll de Sarramiana i poder fer una circular o cap al Coll de Peiro per ascendir a la punta Peiro, nosaltres agafem aquest. No arribem al Coll ja que no disposem de temps suficient i retornem pel mateix camí fins al punt d’inici.
Encara que la qualifico com a passeig per la poca distància recorreguda s’ha d’anar ben equipat amb calçat de muntanya ja que hi ha un fort pendent que al ser en una obaga sol estar humit i relliscós.