Estanys de Tristaina des de la Coma

Photo ofEstanys de Tristaina des de la Coma Photo ofEstanys de Tristaina des de la Coma Photo ofEstanys de Tristaina des de la Coma

August 17, 2021
August 2021

near El Serrat, Ordino (Andorra)

La pujada als estanys de Tristaina és una ruta apta per famílies amb un grau de dificultat moderada, apta per una primera experiència de muntanya en família. Es marca com a moderada per si algú de qui vingui no està massa avesat a caminar.

La ruta completa dels estanys de Tristaina és un traçat circular amb constants pujadors i baixadors, i una cota màxima d’altitud que se situa als 2.330 metres al darrer estany, conegut com el de Més Amunt. El primer estany que es troba és l'estany Primer, el més petit, però també el que té les aigües més blaves. El segon és l'estany del Mig, envoltat de penyalars i turons. I l'últim, que també és el més gran, és l'estany de Més Amunt, que té forma circular i està ubicat en un característic entorn glacial d'alta muntanya, al peu del pic Tristaina (2.878 metres). El pic de Peiraguils és fàcilment identificable pel seu rellotge de sol.

Tota la ruta està excel·lentment marcada amb punts grocs. El mapa indica molts senders i corriols a la zona; es pot adaptar la ruta al gust de cadascú, però sempre tenint el compte aquestes constants pujades i baixades i que és un terreny força rocallós.

No obstant, cal tenir sempre present que estem en alta muntanya, per tant, cal estar atent a les prediccions meteorològiques i anar amb calçat adequat. Si fa molta calor és recomanable dur suficient aigua.

Descripció

El punt d'inici de l'itinerari és a l’aparcament de la zona de serveis de la Coma, de l’estació d’esquí d’Ordino Arcalís (2243m). Un camí molt fressat s'enfila rere l'edifici principal de la Coma a gregal per la costa, al costat d'un rètol, tot creuant el telecadira de Creussans. Anem voltant tot guanyant alçada, un parell de trams on predomina la roca tenen una cadena que fa de passamà per aquelles persones que puguin tenir més dificultat. S'arriba a un coll (0.75km; 2335m; 0:25h), des d'on veiem els estanys del Mig i el de Més Amunt. Prenem el camí de la dreta, un sender que volta la cresta i es precipita fins trobar el camí que puja directament de la carretera (1.19km; 2275m; 0:45h), on es coincideix amb el GRT1. Seguim en direcció a l'estany Primer, que el voltem després de passar una passera de fusta que creua el rierol que neix a l'estany (1.38km; 0:55h; 2255m).

Deixar el GRT1, que s'enfila cap al port de l'Abella, i al següent viarany, el camí de la dreta puja directament a l'estany de Més Amunt. A mitja pujada es veu l'estany del Mig. A l'alçada d'un rètol i una gran roca (2.28km; 2329m; 1:35h) tombem a mestral, baixant cap a l'estany de Més Amunt, que des d'aquí es domina perfectament (2.44km; 2308m; 1:40h). L'escenari sota el domini del pic Tristaina és espectacular i s'hi agraeix, com a mínim, una refrescant remullada de peus.

Es voreja l'estany per la seva banda de migjorn fins a creuar una passera de fusta que salva el desguàs del propi estany i es comença el descens, per la dreta del rierol, cap a l'estany del Mig (2.93km; 2291m; 2:05h), que es voreja, en un entorn a trams força trencat a causa d'alguna que altra tartera.

Quan es comença a deixar enrere l'estany del Mig i es comença a tancar l'itinerari, es deixa a l'esquerra un corriol que mena a l'estany Primer (3.48km; 2301m; 2:30h). Aproximadament en el creuament del camí de Creussans (3.71km; 2322m; 2:35h) és l'únic indret on podem veure els tres estanys. S'arriba al coll i es desfà l'itinerari fins al punt de sortida (4.61km; 2243m; 2:55h).

Índex IBP: 48.

La Coma del Forat

El final de la carretera CG-3 es troba a la Coma del Forat, tot i que a l'estiu el trànsit s'atura als Hortells. Hi ha dues opcions per arribar-hi: mitjançant el telecabina o a peu, remuntant pel GRT1, que si el seguim ens portaria directament a l'estany Primer. La Coma està centrada pel restaurant La Borda de la Coma del Forat d'Arcalís i pels diferents remuntadors que aquí s'inicien.

Coll d'accés als estanys de Tristaina. L'itinerari senyalitzat en el sentit que es descriu segueix a la dreta, a gregal. Es pot seguir de front i fer-lo a la inversa, o també per més endavant escollir entre els diferents senders que comuniquen els estanys per fer l'itinerari al nostre gust.

El GR Transfronterer 1 és conegut com la Ruta de les 3 Nacions, que en aquesta zona baixa del Port de l'Abella, a xaloc del pic Tristaina, i es dirigeix aigües avall cap El Serrat. L'itinerari segueix el sender en direcció a l'estany Primer.

PictographLake Altitude 7,398 ft

L’estany Primer, que és el més petit dels tres estanys principals de Tristaina, amb una superfície d'unes 2 hectàrees i una profunditat d'uns 10 metres. Està situat a uns 2250 metres i és el que té les aigües més blaves.

Al llarg de l'itinerari ens trobem amb panells descriptius que donen informació de la geomorfologia, la vegetació, la flora i la fauna específica de la zona, que podreu observar fent la volta als estanys de Tristaina acompanyats de l’Ermi, la mascota escollida per aquesta ruta. Al costat del rètol corresponent al punt 4, a tocar d'una gran pedra, el camí principal s'enfila cap a l'estany Petit i el port de l'Arbella. Un corriol es desprèn a l'esquerra cap a l'estany de Més Amunt.

PictographLake Altitude 7,572 ft

Estany de Més Amunt

L’estany de Més Amunt és, amb les seves 12 hectàrees, el de major superfície dels tres. Té una forma arrodonida amb una fondària màxima de 24 metres i està situat en un entorn glacial d’alta muntanya, envoltat per un circ format per les faldes del pic de Tristaina, de 2878 metres i des d'on s'identifica fàcilment la punta de Peiraguils, de 2702 metres.

PictographLake Altitude 7,518 ft

L’estany del Mig, a 2.300 metres, ocupa una superfície de 3'4 hectàrees i presenta una forma allargassada, tot envoltat de tarteres i colls.

Inici de l'ascens al coll que separa els estanys de Tristaina del sector de la Coma del Forat. Seguint l'estany, el sender que hi ha retorna a l'estany Primer.

Punt des d'on es veuen els tres estanys de l'itinerari.