Eskişehir-Frig Gezisi: 6)Yazılıkaya

Photo ofEskişehir-Frig Gezisi: 6)Yazılıkaya Photo ofEskişehir-Frig Gezisi: 6)Yazılıkaya Photo ofEskişehir-Frig Gezisi: 6)Yazılıkaya

50 minutes
September 24, 2022
September 2022

near Yazılıkaya, Eskişehir (Türkiye)

GENEL AÇIKLAMA: Yıllar önce Frig Yolu'nun bir kısmını sırt çantasıyla ve kamp atarak yürüyen biri olarak yıllar sonra tekrar bölgeye gidip Frig yapılarını gezmek, yürürken karşılaşmadıklarımı görmek ve bunlar aileme göstermek istemiştim. 24 Eylül 2022 cumartesi günü Eskişehir çıkışlı özel araç kullanarak güzel bir Frig gezisi yaptık.
Akşamdan rotayı kabaca belirlemiştim. Asıl hedef, Frig'lerin en önemli şehri Yazılıkaya'yı görmekti. Buraya giderken (Eskişehir'deyken, navigasyona Yazılıkaya yazınca gösterilen) yol üstündeki Frig eserlerini de tespit ederek programa dahil ettim. Çok yoğun bir program hazırlamadığım için, internette (özellikle google maps ve kulturenvanteri.com (&) sitelerinden faydalanmıştım) rastlayamadığım, ama yolda giderken fark ettiğim kiremit renkli tabelayla gösterilen yol üstü bir iki yere de uğradım ve tabi, ***uğrayamadıklarıma başka zaman uğramak için not aldım***.

PLAN: Eskişehir (Konaklama: Nova Vista Deluxe Hotel... Tavsiye ederim. Konum olarak şehrin güneyinde ve kenarında olduğu için, araçla gelinip Frig eserlerini ziyaret etmek istediğinizde trafiğe takılmadan seri bir şekilde şehirden çıkabiliyorsunuz. Ayrıca otelin çevresinde çok fazla sayıda market, cafe ve restoran bulunmaktadır.
1) Seyyid Battal Gazi Külliyesi
2) Selçuklu Hamamı: Seyitgazi Bor ve Etnografya Müzesi
*** Şükranlı Kaya Mezarları (Şükranlı Köyü içinde Yazılıkaya yönüne giderken yolun solunu gösteren tabela vardı)
*** Topkale (Şükranlı Köyü'nü geçtikten yaklaşık 5 km sonra Topkale isimli yolun solunu gösteren bir tabela vardı. Muhtemelen ilerideki tepelik alan, Topkale olmalıydı)
3) Deveboynu ve Doğanlı Kale
4) Gerdekkaya ve Hamamkaya
EK: Akpare, Gökgöz, Pişmiş, Kocabaş Kalelerini (Doğal kayalık tepelerin insan eliyle işlenerek yaşam alanlarına dönüştürüldüğü biribirine yakın konumda olan bu dörtlü kaleyi) programa dahil etmemiştim. Çünkü her birine tek tek uğramak çok vakit alabilirdi ve çoğuna ulaşmak için bir yerden sonra araçtan inip ama az, ama çok yürümek gerekecekti, ki 2 yaşını doldurmamış küçük bir çocukla bu mümkün değildi. Nitekim bu dörtlü kaleyi Yazılıkaya'dan uzaktan da olsa defalarca fotoğrafladım. Zoom ayarı hassas olan fotoğraf makineniz varsa, Yazılıkaya'dan fotoğraf çekerken çok daha güzel sonuçlar alabilirsiniz.)
5) Küçük Yazılıkaya / Areyastis Anıtı
6) Midas Antik Kenti / Yazılıkaya
7) İnliyayla Frig Kaya Mezarları (Yolda giderken tabelasını görüp uğradık. Kullandığım kaynaklarda (&) bilgi yoktu)
8) Yapıldak Asar Kale
9) Kümbet ve Aslanlı Mabet / Solon'un Mezarı
*** Karaören Köyü Roma Bizans Kaya Mezarları (Kümbet Köyü'nden sonra, Eskişehir-Afyon asfaltına çıkıp Eskişehir'e yöneldik. Karaören yerleşiminden geçerken anayolun sol tarafında 3 Km olarak gösteren tabela vardı. Tabela, Fethiye Köyü'ne giden sapaktaydı.)

MİDAS ANTİK KENTİ / YAZILIKAYA:
Gezimizin altıncı ve en önemli durağıydı. Kaydı, genelde tur otobüslerinin araçlarını park ettiği (ücretsiz) otoparkın olduğu noktadan açtım. Otopark alanının hemen yanında, kafe ve wc mevcut... Kafede yöreye özgü Hıçın Böreğini yemenizi tavsiye ederim.
Burada dinlendik ve çay eşliğinde böreklerin tadına baktıktan sonra, ufak çocuğumuz da olduğu için, araçla Yazılıkaya'nın girişine hareket ettik. Takribi 150-200 metre sonra aracımızı, antik kentin girişindeki küçük otoparka park ettik. Eğer kalabalık bir zamanda gelirseniz, aracınızı ilk otoparkta bırakıp buraya yürüyerek gelmeniz daha mantıklı olur.
Rotada kayıtlı olan döngü şeklindeki parkuru yaparak Sümbüllü Anıt dışındaki eserleri görmüş olduk. Sümbüllü Anıt için, Bitmemiş Yazılıkayanın önündeki merdivenlerden çapraz geriye doğru devam etmek gerekiyordu, fakat bizim ufaklığın uykusu geldiği için bu bölümü pas geçtik :)

İyi gezmeler...

Otopark ve Kafe

Otopark ücretsizdi.

PictographRuins Altitude 4,428 ft

Yazılıkaya Girişi - İkinci Otopark

Burası da ücretsizdi.

Photo ofYazılıkaya Girişinden Dörtlü Kale Fotoğrafları Photo ofYazılıkaya Girişinden Dörtlü Kale Fotoğrafları Photo ofYazılıkaya Girişinden Dörtlü Kale Fotoğrafları

Yazılıkaya Girişinden Dörtlü Kale Fotoğrafları

Dörtlü kale için genel bilgilere göz atabilirsiniz. İkinci ve üçüncü fotoğraflar, antik frig yoluna aittir. Bu tarz bir yolun daha özgün, daha korunmuş ve daha uzun olanını, yıllar önce Frig yolunda yaptığım kamplı yürüyüşte görmüştüm.

PictographRuins Altitude 4,457 ft

Yazılıkaya Midas Anıtı

PictographRuins Altitude 4,474 ft

Kaya Mezarları

Sunak Alanından Manzaralar

4 kale buradan da görünüyor (3 ve sonraki fotoğraflar).

Yürüyüş Yolundan Manzaralar

Akropolden Manzaralar (2)

PictographRuins Altitude 4,540 ft

Yürüyüş Yolundan Manzaralar (3)

PictographRuins Altitude 4,438 ft

PictographRuins Altitude 4,446 ft

Yazılıkaya'nın Yanındaki Kale

PictographRuins Altitude 4,457 ft

Yazılıkaya'nın Yanındaki Kale (2)