Photo ofEsglésia de Fornells, castell i ermita de Sta. Maria del Castell, seguiment riu Bugantó, bosc de Cal Fuster, bosc d'en Terrat Photo ofEsglésia de Fornells, castell i ermita de Sta. Maria del Castell, seguiment riu Bugantó, bosc de Cal Fuster, bosc d'en Terrat Photo ofEsglésia de Fornells, castell i ermita de Sta. Maria del Castell, seguiment riu Bugantó, bosc de Cal Fuster, bosc d'en Terrat

May 19, 2024
May 2024

near Fornells de la Selva, Catalunya (España)

- Aparcament zona esportiva
- església de Fornells (0.5 km)
- ermita de Santa Maria del Castell (1.9 km)
- Mas del Castell Vell (2.0 km)
- riu Onyar (3.9 km)
- riu Bugantó (km 4.8 - km 8.4)
- bosc de cal Fuster (8.8 km)
- bosc d'en Terrat (11.8 km)
- riu Onyar (km 13.5 fins aparcament zona esportiva)

Fem una ruta bastant planera, principalment pel terme de Fornells de la Selva, però també en part pels de Llambilles i Quart i durant un tram limitant entre el de Fornells i el de Campllong.
Sortim de l’aparcament de la zona esportiva de Fornells i en dirigim cap al poble fins a l’església. Després continuem pels carrers del poble dirigint-nos al pont que creua les vies del tren. Just després de creuar el pont, seguim a l’esquerra primer per carrer asfaltat i més endavant per un corriol fressat que travessa un camp i ens encamina cap a les restes de l’ermita de Santa Maria del Castell i el Castell de Fornells. El castell “Ocupa el lloc d’una antiga masia enderrocada. Se sap que en 1408 Bernat Ermengol el va deixar a Ramon Berenguer I el “Kastrum de Fornels”.
L’edifici no conserva altre tret de fortificació que el fet de ser bastit damunt d’un talús artificial, al qual s’accedeix per un pont que tal vegada fou llevadís. La construcció ha perdut els pocs elements característics que posseïa en les obres que s’hi han estat practicant durant la dècada dels 90. Al costat del castell s’hi conserva una capella dedicada a Santa Maria (1122), actualment en ruïnes. La imatge de Santa Maria donà peu a una llegenda recollida per Joan Amades. Els encontorns del castell, tan característics, han estat utilitzats durant molts anys per fer-hi la representació del Pessebre Vivent” Font: https://fornellsdelaselva.cat/guia-del-poble/llocs-dinteres/castell-de-fornells/
Continuem ara en direcció a les vies del tren i les travessem per sota un pont. Seguidament, girem a la dreta per un camí que discorre entre la via i el riu Onyar, per bé que el riu ens queda lleugerament separat i la frondosa vegetació ens impedeix de veure’l. Arribem a una bassa de reg i ara ens dirigim cap al riu Onyar, paral·lels a la riera de la Torre en el seu darrer tram abans de confluir amb l’Onyar. Un tauló a mode de passera ens permet passar sense mullar-nos els peus. En cas de riuades sobtades ens seria impossible de creuar l’Onyar en aquest punt.
Més endavant travessem a gual el riu Bugantó, gairebé sense aigua en aquest lloc (com en el cas de l’Onyar, tampoc no seria possible creuar-lo si portés aigua abundant). Arribem a la carretera de Fornells a Campllong. La creuem i seguim uns 100 metres per la via verda fins a creuar de nou el Bugantó per una passera metàl·lica i seguidament girem a l’esquerra. Entre el Bugantó i terres de conreu, anem seguint el riu per un carril bici pràcticament pla, primer per la riba esquerra i després de travessar-lo de nou a gual, per la riba dreta.
Entrem a terme de Llambilles i quan deixem enrere el Bugantó trobem la carretera de Fornells a Llambiles. La travessem i comencem una mica de pujada per un caminet amb bones ombres, pel bosc de cal Fuster. Continuem després en direcció a Quart envoltats de camps, passem un petit tram pel seu terme municipal fins ben a prop del riu Onyar, on tornem a entrar a terme de Fornells, i seguim un bonic corriol pel bosc d’en Terrat fins a trobar la carretera de Fornells a Quart. Continuem ara per aquesta carretera, enllacem més endavant amb la que ve de Llambilles, i després de creuar el pont de l’Onyar trenquem a l’esquerra fins a la zona esportiva i donar per acabada la ruta

PictographReligious site Altitude 408 ft

Església de Fornells de la Selva

PictographBridge Altitude 360 ft

Pont sobre la via del tren

PictographPavement ends Altitude 364 ft

corriol entremig del sembrat

PictographReligious site Altitude 314 ft

Santa Maria del Castell

PictographCastle Altitude 314 ft

mas el castell Vell

PictographCastle Altitude 317 ft

PictographBridge Altitude 293 ft

Pont sota les vies del tren

PictographLake Altitude 289 ft

bassa

PictographRiver Altitude 290 ft

PictographRiver Altitude 273 ft

Riu Onyar

PictographRiver Altitude 316 ft

PictographRisk Altitude 325 ft

travessem carretera i continuem per via verda

PictographBridge Altitude 329 ft

PictographIntersection Altitude 333 ft

PictographRiver Altitude 338 ft

Riu Bugantó

PictographPhoto Altitude 327 ft

PictographTree Altitude 350 ft

plàtans destacables

PictographIntersection Altitude 370 ft
Photo oftravessem carretera de Llambilles a Fornells Photo oftravessem carretera de Llambilles a Fornells Photo oftravessem carretera de Llambilles a Fornells