ELS MARTELLS, SERRA DE CARDÓ

September 19, 2020
September 2020

near Benifallet, Catalunya (España)

Caminada per l’Espai Natural Protegit de les Serres de Cardó-el Boix, lloc d'una gran bellesa paisatgística, un espai natural amb una gran diversitat i un remarcable patrimoni històric i cultural, com el conjunt monumental del balneari de Cardó i les seves ermites, i les pintures rupestres de la balma de Cabra-feixet, a part dels masos i construccions de pedra seca.
El balneari està al terme de Benifallet, però si accedeix per Rasquera a través d’una estreta carretera amb molts revolts. Situat sobre el sensacional cingle del Salt del Frare a la capçalera de la Vall de Cardó, primer va ser un convent i ermitatge de carmelites descalços, i després de balneari es va explotar com planta embotelladora de l’aigua de Cardó, però actualment està en avançat estat d’abandó.
Sortim del costat del balneari, deixem el cotxe davant l’ermita de sant Elies o del Borboll, pugem pel camí de Tivenys fins a trobar el corriol que porta a les escales que pugen cap a l’ermita de sant Simeó l’Estilita o de la Columna, pel seu fantàstic emplaçament. Pugem a l’ermita està amb la teulada ensorrada, hi ha material de construcció, igual esta pendent de rehabilitació.
Retornem al camí de Tivenys per a agafar l’altre corriol que passa per sota l’ermita de la columna, arribem a la font de l’avellaner i la font del Prior, des d'aquí iniciem l’ascens cap a l’ermita de sant Roc, amb una esplanada on també hi ha una font i alguns xiprers. Pugem cap a la carena on hi ha el singular paratge dels Martells, una peculiar formació geològica de columnes de roca que poden recordar la forma d’un martell. Des d'aquí es domina tota la vall de Cardó amb una espectacular panoràmica dels Ports, aprofitem per menjar mentre ens delectem amb les vistes.
Continuem per la carena amb vistes fabuloses fins el delta de l’Ebre, passem per un petit grau cap a la vessant solana, en aquesta part és més complicat caminar pel tipus de terreny i la vegetació. En un marge de pedra seca veiem un impressionant pi roig i després el Teix Pare un arbre mil·lenari, amb una soca de quatre metres, sota hi ha la font del teix i més avall el refugi lliure. Som a la teixeda del Cosp, probablement el bosc més antic de Catalunya i un dels de major concentració de teixos centenaris. Ens dirigim al Portell del Cosp, on agafarem l’antic camí dels frares. PR C 80, que ens porta fins l’ermita de Sant Àngel, o de l’Àngel Custodi. L’ermita donava pas al recinte del monestir, passant pel seu interior. Baixant trobem alguna resta d'estació del calvari. Passem pel mig de les restes de l’ermita de la Santíssima Trinitat, encara es pot veure els noms gravats a la paret de la quadra dels cavalls. Tornem l punt d’inici.
Ruta molt agradable per aquest paradís, que té un magnetisme especial. Cims, carenes i crestes, colls, balmes i coves, boscos singulars i frondosos... amb un altíssim valor natural i cultural on si pot trobar tranquil.litat i silenci

Photo ofERMITA DE SANT SIMEÓ L'ESTILTA O DE LA COLUMNA Photo ofERMITA DE SANT SIMEÓ L'ESTILTA O DE LA COLUMNA Photo ofERMITA DE SANT SIMEÓ L'ESTILTA O DE LA COLUMNA