El caminito del rey

May 7, 2018
April 2018

near Gobantes, Andalucía (España)

Si et posiciones sobre " Veure més " (color blau) que es troba al final de la descripció del recorregut, podràs veure tot el àlbum de fotografies d'aquesta sortida...
Un xic d’historia:
El Congost dels Gaitanes està situat a la part occidental de la Serralada Bètica i, en el seu conjunt, el canó compte, en certs sectors, amb parets de més de 300 metres d'altura i amb amplades menors a 10 metres. Està excavat bàsicament en calcàries i dolomies del Juràssic, existint també a la zona afloraments rocosos del Miocè. L'aspecte morfològic més espectacular és l'estratificació vertical de les calcàries que el riu ha anat trepant i que ofereix un tall.
A la zona del Congost dels Gaitanes hi ha una vintena de cavitats, algunes d'elles penjades diverses desenes de metres per sobre el curs del riu, i la evolució s'ha vist afectada pel progressiu encaixament del riu Guadalhorce, que ha anat aprofundint el congost en successives etapes. D'entre les diverses unitats presents es troben una formació de conglomerats i calcarenites, sediments miocens que presenten belles estructures sedimentàries, algunes restes fòssils de balenes i també unes formacions arenoses de tipus "taffoni" i que consisteixen en uns promontoris arrodonits d'arenisca en què l'erosió ha excavat una cova o abric.
El Caminito del Rey és un camí aeri construït en les parets del Congost dels Gaitanes. És un camí adossat al citat congost amb una longitud de 3 quilòmetres que compta amb llargs trams i amb una amplada de només 1 metre. S'inicia en el terme municipal d'Ardales, travessa el d'Antequera, i conclou a El Chorro (Álora).
Aquest camí està penjat a les parets verticals del congost i a una distància mitjana de 100 metres sobre el riu.
Aquest sender es va construir perquè la Societat Hidroelèctrica de El Chorro, propietària del Salto de Gaitanejo i del Salto del Chorro, necessitava un accés entre tots dos "salts d'aigua" per facilitar tant el pas dels operaris de manteniment com el transport de materials i la vigilància dels mateixos.
Les obres es van iniciar el 1901 i van concloure en 1905. El camí començava al costat de les vies del tren de Renfe i recorria el desfiladero de los Gaitanes, comunicant i facilitant el pas entre els dos costats. Per inaugurar aquesta gran obra, el rei Alfons XIII es va desplaçar el 1921 fins al lloc a la presa del Comte del Guadalhorce creuant per a això el camí prèviament construït. Va ser a partir d'aquest moment quan la gent van començar a denominar a aquell camí com "Caminito del Rey", nom que es manté en l'actualitat.
El pas del temps, l'abandó i la falta de manteniment va portar a aquesta important i singular obra a deteriorar-se de tal manera que es va fer gairebé impracticable. De fet, en quasi tot el recorregut podem comprovar que falten les baranes i zones en el paviment que s'han destruït i desaparegut, quedant a la vista només la biga de la base.
Precisament, la seva perillositat i el fet de ser una de les zones d'escalada més importants d'Europa van contribuït a incrementar la seva fama, el que va ocasionat que nombrosos excursionistes es dirigissin a El Chorro motivats per recórrer el Caminito. Això va propiciat nombrosos accidents (alguns mortals) al llarg dels anys i va fet créixer la seva llegenda negra.
L'any 1999 i 2000, es van produir diversos accidents mortals que van costar la vida a quatre excursionistes, per la qual cosa la Junta d'Andalusia, per evitar més desgràcies va decidir tancar els accessos al camí, demolint la seva secció inicial a fi d'evitar el pas dels visitants. Actualment està decretada la imposició d'una multa de 6000 euros al que circuli pel Caminito del Rey (saltant-se els accessos tancat o accedint mitjançant escalada o pels túnels del tren (zona pel qual també es pot tornar del Caminito amb perillositat evident ).
A partir de febrer 2014, la Diputació de Màlaga va iniciat el procés d'adjudicació de les obres de restauració completa del Caminito del Rey i els treballs de rehabilitació van finalitzar el primer trimestre de 2015 i es va reobrir a finals de març d'aquest mateix any, despertant gran expectació entre el públic.
La ruta:
Encara que quasi tothom comencen la ruta al túnel existent al costat del restaurant “El Kiosco” a l'embassament del Comte de Guadalhorce, nosaltres vàrem deixar el cotxe al aparcament situat abans de arribar al restaurant. Caminem una estona per la carretera direcció al restaurant fins trobar un llarg túnel (necessitarem llum artificial, a un que sigui del mòbil). Sortim del túnel i agafem una pista que ens porta al control d’accés nord, (hem de fer cua fins i tot tenint hora programada des de feia mesos), ens col·loquen els cascos de seguretat i comencem a caminar...
A l'alçada de la Presa de Gaitanejo, comença realment l'aventura, cap al primer tram aeri del Caminito del Rey: el desfiladero de Gaitanejo. Es tracta d'un encaixonat canó amb diversos salts d'aigua, les verticals parets arriben a 300 m. d'altura. i tan sols 3 m. d'estretor en l'angostura mínima.
Aquí comença un tram de passarel·les d'acer i fusta de nova construcció, ancorades en vol a la roca, podent-se apreciar just sota del nou camí, el precari caminet de ferro i formigó construït el 1905 per al manteniment del canal d'aigua, tal com he explicat. Després de gaudir de les vistes de l'espectacular Tajo de las Palomas, veiem el Pont del Rey, passem per un petit túnel i caminem en paral·lel de un canal d'aigua, fins submergir-nos en l’harmoniós camí del Valle del Hoyo, tram on el congost s'eixampla i mostra la grandiositat de los Tajos de Almorchón. A partir d'aquí veurem a l'altra banda del congost, el traçat de la línia fèrria que discorre també paral·lela, curiosa obra d'enginyeria excavada a la roca, que treu el cap entre viaductes i túnels. A més contemplarem les diferents construccions hidràuliques en desús que aprofitaven la peculiar orografia.
Superat el paratge del Cortijo del Hoyo, arribem al tercer tram i joia d'aquesta ruta: el desfiladero de los Gaitanes. Aquí les protagonistes seran de nou les panoràmiques aèries des de la plataforma suspesa, i en especial des del increïble Balcó dels Gaitanes, als peus del Tajo de les Tres Cruces, amb un terra de vidre que ens farà surar sobre el canó a més de 100 m. d'altura. Sens dubte estem en el tram més espectacular, fins arribar al Pont Penjant de los Gaitanes.
Després del pont penjant queda l'últim tram aeri, la paret vertical coneguda com Los Frontales, des d'on tindrem estupendes panoràmiques de l'Embassament del Tajo de la Encantada. Ja només ens resta traspassar el control d'accés sud i continuar el sender fins el llogaret del Chorro, on es troba l'estació de tren, un càmping i restaurants. Aquí hem de agafar l'autobús que serveix de llançadora, que connecta la entrada sud de los Chorros amb la nord del restaurant el Kiosco a Ardales, donant per acabada aquesta interesant i espectacular sortida.
Salut i bones caminades!!

PictographTunnel Altitude 1,181 ft

boca tunel accés

Sortida tunel

PictographTunnel Altitude 1,045 ft

tunel i roca amb coves

Punt d'infomació i control d'accés

PictographLake Altitude 1,029 ft

Presa de Gaitanejos

PictographRiver Altitude 977 ft

Congost de Gaitanejos

PictographBridge Altitude 976 ft

Pont del Rei

PictographPanorama Altitude 763 ft

Valle del Hoyo

Entrada al congost de los Gaitanes

PictographPhoto Altitude 913 ft

Balcó de los Gaitanes

PictographBridge Altitude 1,004 ft

Pont Penjat

Via Ferría

Punt d'informació sortida

PictographBus stop Altitude 773 ft

Estació de tren d'el Chorro...autobús llançadora que porta al punt de sortida