Držina (Zadružni dom)- Velika pećina

Photo ofDržina (Zadružni dom)- Velika pećina Photo ofDržina (Zadružni dom)- Velika pećina Photo ofDržina (Zadružni dom)- Velika pećina

35 minutes
December 29, 2021
December 2021

near Držina, Central Serbia (Serbia)

Velika pećina nalazi se na svega par stotina metara od poslednjih kuća u selu Držina ispod brda Grgulj. Ulaz u pećinu je mali, ulazi se puzeći kroz desetak metara dug kanal koji vodi u visoku dvoranu. Pećina je duga oko 1,4km. S obzirom da je kišno vreme, a mi neadekvatno obučeni u pećinu nismo ulazili, ali hoćemo sledeći put. Cilj je ovog puta bio pronaći ulaz jer put do nje nije obeležen (ali i to ćemo uraditi uskoro). Pored ovog u literaturi se pominje i drugi ulaz za kog pretpostavljamo da je u gustom šiblju desno od staze kada idete prema pećini. Levo od staze penjete se iznad pećine gde se nalazi omanji vojnički rov.
Do pećine smo krenuli od napuštenog zadružnog doma u centru sela. Odatle smo nastavili dalje kroz selo. Put udara na veliku raskrsnicu gde se pravo nalazi ograda uz koju je spomenik borcima balkanskih ratova. Put blago povija na desno i nastavlja pravo. Pre poslednjih kuća, vođeni nekim ranijim uputstvima koje smo dobili, skrenuli smo desno pored renovirane kuće koja na kapiji ima nadstrešnicu i kamenog lava na stubu. Uz zid kuće nastavili smo preko livade, pa levo uz drvored gde je već vidljiva staza koja vodi do šumarka. Dalje se prati staza kroz šumarak sve do pećinskog ulaza. Na pojedinim mestima staza je zarasla u šiblje, ali ništa previše zahtevno za savladavanje.