Del I - Halsninoen og hjem af Bakke- og fjordstien.

Photo ofDel I - Halsninoen og hjem af Bakke- og fjordstien. Photo ofDel I - Halsninoen og hjem af Bakke- og fjordstien. Photo ofDel I - Halsninoen og hjem af Bakke- og fjordstien.

June 18, 2022
June 2022

near Grimstrup, Capital Region (Denmark)

Vandkants-Danmark har mange kvaliteter. Plads, natur og kultur. Alt dette fusioneres så i spændende vandreruter og i dette tilfælde Halsninoen! Jeg har tidligere lavet en track på Arrenæs og blev positiv overrasket over landskabet som var indbydende, diverst og spændende. Da jeg fandt ud af at Halsnæs Kommune også havde lavet en "NINO", formentligt som en del af at promovere områdets mange kvaliteter til potentielle nytilflyttere og turister - Ja, så måtte jeg selvfølgelig prøve den. Jeg vil dog med tiden prøve at dele Halsninoen op i bidder, og lave den om til rundture.

I forbindelse med træning til en længere vandretur (Mammuth-marchen) er jeg begyndt at bruge en ny app som er bedre til at planlægge ture hjemmefra (hvorfor jeg ikke er på Wikiloc så meget mere). Det fede ved Halsninoen starter nemlig allerede i planlægningen. Det er muligt at downloade GPX filen på kommunens hjemmeside (fedt!) - og derfra kan man selv modificere den. Det gjorde jeg, da jeg som altid gerne vil starte og slutte ved min bil - altså en rundtur. Dette betød, at jeg startede på rutens sydlige startsted (Strø-bjerg) gik mod Arrenæs via Ølsted videre til Frederiksværk og hjem gennem Bakke- og fjodstien via Lille Kregme og Ølsted igen.

På denne rute kommer man igennem alt hvad det danske land kan præstere af natur- og kulturoplevelser. Det vil være for omfangsrigt at berette om dem alle. Læs om turen på kommunens hjemmeside. Men sandt at sige, er dette en fin oplevelse, og man bliver helt “mæt” af de mange bjergtagende “views” langs bakkekamme ved Strø-bjerg, ved Dragebjerg eller hjemover Bakke- og fjordstien. Der er konstant udsigt til vand og bølgende bløde bakker.

Ruten er OK markeret - men man må ALDRIG nøjes med at følge skiltningen. Jeg anbefaler, at du benytter en GPS/mobil (evt. denne track), så du sikrer dig at finde tilbage til udgangspunktet. Og i denne forbindelse HUSK POWERBANK - turen er lang - og jeg brugte en hel dag på turen! Jeg fik desværre det forkerte oplader-kabel med i rygsækken, hvilket betød at jeg mistede GPS forbindelse i stykket fra Arresø kanal frem til den store rundkørsel i Frederiksværk (ved McDonald’s / Cirkel K). Her skal du blot gå gennem “Torvet” og forbi Kulturhuset “Gjethuset” i centrum, og dernæst gå op ad Sandskårsvej.

Denne tur forløber sig ca. halvdelen på Halsninoen og halvdelen på Bakkestien / fjordstien. For at finde hjem igen og lave en rundtur har jeg også fundet flere “bagstier” i paracelhus- og sommerhuskvarterer. For at koble de to sti-systemer, var jeg desværre tvunget til at gå ca. 3 km. på Lille Havelsevej og ca. 3 km på den svært trafikerede Frederikssundsvej.

Eneste lille kritik herfra, skulle være at ruten enkelte steder er overgroet af græs (ved strø-bjerg) eller JAPANSK PILEURT ved Kregme Mose (en invasiv art lodsejeren burde bekæmpe). Stykket fra Amtsvejen ind mod Nørre Mose og Arresø er også meget tilgroet. Det er en god ide at beholde de lange bukser på.

Endelig vil jeg bare melde min “tak” til Halsnæs Kommune for at de sammen med de private lodsejere har etableret denne rute - som på alle måder er en tur i stilhed, lys og smuk natur! Jeg gik den på en sommer-lørdag og mødte ikke ét eneste menneske. Dejligt!

I forbindelse med træning til en længere vandretur (Mammuth-marchen) er jeg begyndt at bruge en ny app som er bedre til at planlægge ture hjemmefra (hvorfor jeg ikke er på Wikiloc så meget mere). Det fede ved Halsninoen starter nemlig allerede i planlægningen. Det er muligt på kommunens hjemmeside at downloade GPX filen (fedt!) - og derfra kan man så evt. selv modificere den. Det gjorde jeg, da jeg som altid gerne vil starte og slutte ved min bil - altså en rundtur. Dette betød, at jeg startede på rutens sydlige startsted (Strø-bjerg) gik mod Arrenæs via Ølsted videre til Frederiksværk og hjem gennem Bakke- og fjodstien via Lille Kregme og Ølsted igen.

På denne rute kommer man igennem alt hvad det danske land kan præstere af natur- og kulturoplevelser. Det vil være for omfangsrigt at berette om dem alle. Læs om turen på kommunens hjemmeside. Men sandt at sige, er dette en fin oplevelse, og man bliver helt “mæt” af de mange bjergtagende “views” langs bakkekammene ved Strø-bjerg, ved Dragebjerg eller hjemover Bakkestien. Der er konstant udsigt til vand og bølgende bløde bakker.

Ruten er OK markeret - men man må ALDRIG nøjes med at følge skiltningen. Jeg anbefaler, at du benytter en GPS/mobil (evt denne track), så du sikrer dig at kunne finde tilbage til udgangspunktet. Og i denne forbindelse HUSK POWERBANK - turen er lang - og jeg brugte en hel dag på tracken! Jeg fik desværre det forkerte kabel med i rygsækken, hvilket betød at jeg mistede GPS forbindelse i stykket fra Arresø kanal frem til den store rundkørsel i Frederiksværk (ved McDonald’s). Her skal du blot gå gennem “Torvet” og forbi Kulturhuset “Gjethuset” i centrum, og dernæst gå op af Sandskårsvej.

Denne tur forløber sig ca. halvdelen på Halsninoen og halvdelen på Bakkestien / fjordstien. For at finde hjem igen og lave en rundtur har jeg også fundet flere “bagstier” i paracelhuskvarterer. For at koble de to sti systemer, var jeg desværre tvunget til at gå ca. 3 km. på Lille Havelsevej og ca. 3 km på den svært trafikerede Frederikssundsvej.

Eneste lille kritik herfra, skulle være at ruten enkelte steder er overgroet af græs (ved strø-bjerg) eller JAPANSK PILEURT ved Kregme Mose (en invasiv art kommune burde bekæmpe). Stykket fra Amtsvejen ind mod Nørre mose og Arresø er også meget tilgroet. Det er en god ide at beholde de lange bukser på.

Endelig vil jeg bare melde min “tak” til Halsnæs Kommune for at de sammen med de private lodsejere har etableret denne rute - som på alle måder er en tur i stilhed, lys og smuk natur! Kan klart anbefales.