Değirmenköy-Çanta

October 9, 2023
October 2023

near Değirmen, İstanbul (Türkiye)

Rota Üzerindeki Yerleşimler: DEĞİRMENKÖY, Kınıklı Mevkii, Tahtaköprü Mevkii, Camicivarı Mevkii, Sivritepe Mevkii, Meşelik Mevkii, ESKİ DEĞİRMENKÖY, Karşı Mezarlık Mevkii, Semerci Kaynağı Mevkii, Bağlarbaşı Mevkii, Bağlarderesi Mevkii, Bağlaraltı Mevkii, Değirmenarası Mevkii, Yemişkençalı Mevkii, GÜMÜŞYAKA, Keşişdere Mevkii, Semizkum, ÇANTA

GENEL NOTLAR: Bu parkur, İstanbul'un Silivri ilçesinin Tekirdağ sınırında yer alan Değirmenköy civarında yapılan ve etkinlik tarihinde kültür envanterine kayıtlı olan çevredeki eserleri görmeyi amaçlayan yürüyüşün kaydıdır.

Aslında planım, Marmara Ereğlisi'ne gitmekti. Fakat, sabah Tüyap'dan 09.00'da kalkan ve doğrudan Gümüşyaka'ya giden 300G hat numaralı İETT otobüsünü bir dakika ile kaçırınca (50 dakika sonra yapılacak bir sonraki seferi beklemek yerine), 09.10'da aynı yerden kalkan ve Değirmenköy'e giden 300D hat numaralı İETT otobüsüne bindim. Bu yürüyüşteki temel amaç ise, Değirmenköy'ün kuzeyinde yer alan Germiyan Kilisesi ile yakın çevredeki birkaç kültürel varlığı görmekti. Böylece, Marmara Ereğlisi gezisini bir başka sefere bıraktım.

Yürüyüşün ilk yarısı, çoğunlukla kırsal alandan geçmekte ve toprak yolları takip etmektedir. Rota, Değirmenköy'e dönüp Gümüşyaka'ya devam edildikten sonra ise, asfalt yolları izlemektedir. Bu bağlamda yürüyüşün ilk yarısı, bir "doğa yürüyüşü" olarak değerlendirilebilir.

Değirmenköy'den ayrılıp Gümüşyaka'ya doğru Gümüşyaka-Değirmenköy asfalt yolunda bir süre ilerledikten sonra, yanımda duran jandarmaya ait araca binerek Gümüşyaka'ya geçilmiştir. Araca bindiğim ve indiğim noktalar, rota kaydında yer almaktadır. Böylece, bu kısmı saymazsak, rotanın geri kalanı yürüyerek yapılmıştır.

ULAŞIM: Parkur başına, Tüyap'dan kalkan 300D hat numaralı Silivri Değirmenköy-Tüyap İETT otobüsüyle ulaşılmıştır. Etkinlik tarihinde sefer saatlerinin oldukça seyrek olduğunu, köye Silivri'den kalkan ve seferleri daha sık olan minibüslerle de ulaşmanın mümkün olduğu paylaşılabilir.

Parkur, Çanta'nın sahil kesiminde son bulmaktadır. Buradan, 300G hat numaralı Gümüşyaka-Tüyap İETT otobüsüyle dönülmüştür. Sabahki otobüs hattına göre bu hattın seferleri daha fazla olsa da, Gümüşyaka Silivri arasında çalışan minibüslerin seferlerinin daha sık olduğu eklenebilir.

Tüyap'a ise, metrobüs hattıyla ulaşılabilir/buradan dönüşe geçilebilir.

ÖNERİLER: Bu rota, özel araçla yapılabilir; hatta çok daha çabuk ve pratik olur. Her ne kadar güzergahın bazı bölümleri araçla takip edilemeyecek yerlerden geçse de, rotada yer alan tüm kültürel varlıklara araçla rahatlıkla ulaşılabilir. Araç kullananlar, çevre köylerde bulunan ve envantere kayıtlı olan diğer kültür varlıklarını da seri bir şekilde hareket ederek görebilir.

Yaz mevsiminde Semizkum'da denize girilebilir.

İyi gezmeler...

PROGRAM: Bu kısımda alınan notlar, ileride Silivri taraflarında yapacağım gezi programlarının vakitlerini ayarlamak adına şahsımla ilgilidir.
07.07: Evden çıkıldı (Bostancı)
08.19: İncirli Metrobüs Durağı
08.33: Küçükçekmece Metrobüs Durağı
08.59: Tüyap Metrobüs Durağı
09.01: Tüyap Otobüs Durağına geçtim ve 09.00'da kalkan Gümüşyaka otobüsünü kaçırdım.
09.10: Değirmenköy otobüsüne bindim.
09.35: Celaliye İETT Durağı
10.19: Değirmenköy Giriş isimli İETT durağında indim ve kaydı açarak yürüyüşe başladım.

15.45: Kaydı kapatarak yürüyüşü bitirdim ve Aksu Tatil Köyü İETT Durağı'nda otobüsü beklemeye başladım.
15.58: 15.40'da ilk duraktan kalkan otobüs, durağa geldi. Biraz gecikmesinin sebebini otobüsün dolu olmasına bağladım. Fakat çoğu ögrenci olan yolcuların büyük bir kısmı Silivri'de inecekti.
17.13: Tüyap Metrobüs Durağı
18.37: Uzunçayır Metrobüs Durağı'nda indim.
18.44: Ünalan M4 Metro Hattı İstasyonu
18.54: Bostancı M4 Metro Hattı İstasyonu

PLANLAR:
1. Marmara Ereğlisi Gezisi
2. Çorlu Gezisi: Değirmenköy'e gelip buradan Silivri-Çorlu arasında çalışan minibüsler kullanılabilir.
3. Değirmenköy-Büyük Çavuşlu yürüyüşü: Büyük Çavuşlu'dan kalkan ve Tüyap'a giden akşamüstü tek seferle (17.45) ya da Büyükçavuşlu'dan kalkan ve Silivri'ye giden minibüslerle dönüşe geçilebilir.

Çorlu'ya giden anayoldan ayrıldıktan sonra, yürümekte olduğum yolda sokak köpekleri vardı. Fakat hepsi zararsızdı. Bana havlamadıkları gibi, beni görünce benden uzaklaştılar.

PictographBridge Altitude 100 ft

Kınıklıdere Köprüsü

Bu noktaya bu köprü için gelmiştim ve yakın zamanda restore edilmiş güzel bir köprüyle karşılaştım. Tabii köprünün üstü asfalt ile döşenmişti. Dördüncü ve beşinci fotoğraflar, rotanın devamında İstanbul-Çorlu yolundaki köprünün üzerinden çekilmiştir.

Tepe ve Manzaralar

Üçüncü fotoğraf, Seymen Tümülüsü'nü göstermektedir.

Manzara

İkinci ve üçüncü fotoğraflarda tümülüs görülmektedir.

Değirmenköy Tümülüsü

Konum, ilk fotoğrafın çekildiği noktayı göstermektedir.

PictographReligious site Altitude 492 ft

Germiyan Kilisesi

PictographReligious site Altitude 523 ft

Germiyan Kilisesi (Ek Fotoğraflar)

PictographReligious site Altitude 499 ft

Değirmenköy Eski Cami

PictographReligious site Altitude 548 ft

Değirmenköy Mezarlığı

Yeni mezarlarında bulunduğu alan genel olarak eski mezarlardan oluşmaktadır. Alanda bir hayli fazla eski taşlar bulunmaktadır.

Çantaköy Tümülüsü 3

Konum, fotoğrafın çekildiği noktayı göstermektedir.

Burası, kültürel varlık olmadığı için, kültür envanterine kayıtlı değildir. Çeşmeyi su kaynağı olması dolayısıyla kaydettim.

PictographPark Altitude 288 ft

Marketler

Marketlerin önündeki caddeden Silivri Değirmenköy arası çalışan minibüsler geçmektedir. Marketlerin (konumun olduğu yerde BİM ve Şok Market yan yana yer alırken; 50 metre ileride A101 yer almaktadır) önündeki ağaçlık alanda banklar bulunmaktadır.

Bu izi "Değirmenköy-Gümüşyaka Yolundan Manzara" olarak isimlendirmiştim. Fakat bu noktada fotoğraf çektikten 3-4 dakika sonra yoldan geçen jandarmaya ait bir araç duracak ve beni alarak gümüşyaka'ya bırakacaktı. Bu sebeple, Gümüşyaka'da indiğim nokta işaretlenmiştir.

Araçtan İniş

Gümüşyaka Çeşmesi / İncirli Çeşme

Bir kaynakta (https://www.silivriliyiz.com/silivri-tarihi-yerler-tarihi-mekanlar-gezilecek/incirli-cesme-h16212.html) "İncirli Çeşme" olarak geçen bu çeşme, kültür envanterinde "Gümüşyaka Çeşmesi" olarak geçmektedir.

Kültür envanterinde tam bu noktada yoğurthane isimli bir eser kayıtlıydı ve eser, "Kaybolan kültür varlığı" olarak tasnif edilmişti. Keza envanterde ifade edildiği gibi, burada herhangi bir esere rastlanmadı.

PictographPark Altitude 88 ft

Mithatpaşa Alt Geçit İETT Durağı

Tam bu noktada, yan yoldan, hemen yanımdan Silivri Gümüşyaka minibüsü geçti. Dolayısıyla 300G hat numaralı İETT aracını beklemeden bu minibüsleri kullanarak Silivri'ye geçmek mümkündür.

Photo ofKeşişdere Mevkii'nden Sahil Manzaraları Photo ofKeşişdere Mevkii'nden Sahil Manzaraları Photo ofKeşişdere Mevkii'nden Sahil Manzaraları

Keşişdere Mevkii'nden Sahil Manzaraları

Silivri Çantuğa Kilisesi

Burası, google haritasında "Çantuğ Rum (Papazlı) Kilisesi / Deveci Hanı" olarak geçmektedir.