De l'Alzina del Salari a Castellsapera pel coll de les Tres Creus amb nens

Photo ofDe l'Alzina del Salari a Castellsapera pel coll de les Tres Creus amb nens Photo ofDe l'Alzina del Salari a Castellsapera pel coll de les Tres Creus amb nens Photo ofDe l'Alzina del Salari a Castellsapera pel coll de les Tres Creus amb nens

August 3, 2021
August 2021

near Mura, Catalunya (España)

Resum
Excursió curta, amb nens, tot i que hi ha un pas de grimpada, fàcil, al final, des l'aparcament de l'Alzina del Salari (cota 729 m, a la carretera de Talamanca, km 11,2), passant pel coll de les Tres Creus (cota 799 m), després per la carena cap al monòlit de Castellsapera, amb pas pel forat de la Foradada (902 m), una roca foradada a l'inici del tram sota el monòlit de Castellsapera al peu de la balma de la paret de llevant, grimpada final per l'estreta canal de Castellsapera, quasi bé a dalt, i culminació del cim de Castellsapera (939 m), amb magnífiques vistes sobre Montserrat i la Mola.
Tot i la grimpada, i els estimbats al voltant del cim, és una bona excursió per fer amb nens, al cim més alt de la Serra de l'Obac, per natura i terreny històric, ben preservats, al cor del parc natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac.
Aproximació en cotxe
Vam deixar el cotxe a l'aparcament de l'Alzina del Salari, cota 729 m, a la carretera de Talamanca BV-1221, km 11,2.
L’aparcament de l’Alzina del Salari es va habilitar en el que era l’entrada d’una urbanització il·legal dels anys 70, que es va aturar al declarar el parc natural de Sant Llorenç del Munt i Serra de l’Obac. L’alzina del Salari va morir el 1985, era un arbre monumental, referència dels boscaters, on cobraven el salari, també dels pastors i traginers, atès que marcava el punt on confluïen el camí de Berga i els graons de Mura.(1) L’alzina no hi és, però continua essent un referent.(2)
Excursió
Anem seguint la pista o carrer de la pretesa urbanització que no es va fer, en direcció sud-oest, durant 1,2 km, fent tres llaçades, que es podrien escurçar per drecera, fins al coll de les Tres Creus, cota 872 m.
El coll de les Tres Creus és un nus de camins i indret de confluència de termes municipals i de comarques. Cap al sud en surt el corriol que seguirem, el qual, per la cresta de Castellsapera, ens durà a Castellsapera, el nostre objectiu. Lleugerament a la dreta en surt el camí, marcat com GR5, que ens duria en direcció sud-sud-oest, a trobar el camí ral de Manresa. En direcció contrària, o nord, el camí, també marcat com a GR5, ens duria al Coll del Boix i del coll del boix a Mura o a la Mata i al coll d’Estenalles. Cap a l’oest, en direcció contrària d’on venim, en surt el bell camí que ens duria a la font de la Pola. El coll de les Tres Creus és limítrof amb els termes de Mura, comarca del Bages, Vacarisses i Terrassa, ambdós al Vallès occidental.
El GR 5 és el sender dels Miradors o dels Parcs Naturals: Sitges - Canet de Mar, que travessa cinc parcs naturals en el marc de l’àrea metropolitana de Barcelona.(3)
Seguim doncs pel corriol del sud. En uns 200 m arribem a una codina a la carena, amb un pas un xic aeri per l’esquerra de la roca, sense dificultat. Seguim per la carena i, al cap d’uns 100 m, arribem a la part baixa del monòlit de Castellsapera, el qual vorejarem per sota, per la balma de la cara de llevant, és a dir per l’esquerra. Al cap d’uns 100 m passem pel forat de la Foradada, un destacada roca foradada, cota 902 m. Seguim uns 150 m més i arribem a la canal de Castellsapera, que implica una grimpada per l’escletxa, en un punt força estreta per la presència d’una alzina, en ascensió decidida, fins a dalt del cim de Castellsapera, cota 939 m, objectiu de l’excursió.
La vista des dalt de Castellsapera és admirable: a ponent Montserrat i a llevant la Mola; amb una visió íntegra d’amdós massissos; al nord el turo de les Tres Creus; Manresa al nord-oest, i la serralada Litoral al sud. La part de dalt de Castellsapera és una plataforma, no molt gran però on s’hi està bé, voltada de cingles per tot arreu i cal tenir cura dels nens.
La baixada la vam fer pel mateix camí de pujada.
En total uns 4 km de recorregut i 200 m de desnivell, en una excursió per vegetació mediterrània i roca conglomerada calcària, en terreny emblemàtic i nostrat; amb una grimpada esperonadora, i amb magnífiques vistes; per gaudir-ne en família, tant els petits com els grans!
1. Lluís. El record de l'Alzina del Salari o del Sal.lari, amb dues teories sobre l'origen del seu nom [Disponible a: http://trailsantllorenc.blogspot.com/2012/06/el-record-de-lalzina-del-sallari.html.
2. Monmany J. Serra de l'Obac, alzina del Salari, Porquerissa, Pola, balma de l'Espluga, hospital de Sang, alzina del Vent, graons de Mura 2021 [revisada13 de març de 2021. Disponible a: https://www.wikiloc.com/hiking-trails/serra-de-lobac-alzina-del-salari-porquerissa-pola-balma-de-lespluga-hospital-de-sang-alzina-del-ven-67751852.
3. GR 5: Sender dels Miradors o dels Parcs Naturals: Sitges - Canet de Mar. Ruta per la natura, Senderisme [Disponible a: https://www.catalunya.com/gr-5-sender-dels-miradors-o-dels-parcs-naturals-sitges---canet-de-mar-24-1-37?language=ca.