CUNIT: Ruta del Poblat Iber

April 13, 2021

near Cunit, Catalunya (España)

Característiques:
Itinerari molt curt, senzill i planell que ens porta al jaciment ibèric del Fondo del Roig. Travessa pirmer per una massa forestal de protecció local ben conservada i després la zona més agrícola de Cunit amb terres planes i fèrtils dominades per vinyes, garrofers, fruiters i algun camp de cereals. El poblat ibèric, descobert durant les obres de construcció de l’autopista C-32, és un establiment rural actiu entre els segles IV-III a.C.

El recorregut es troba senyalitzat amb marques de color VERMELL.

Descripció:
Sortim de la Plaça de l’esglèsia, baixant pel C/ Sant Antoni i l’Avgda. de la Font per pendre l’Avgda Barcelona fins al C/ de la Creueta per la zona de Valparaíso Muntanya, on agafem el camí que ens portarà a la Baronia que creuarem pel C/ Rocallaura. Seguirem en direcció NW per una zona boscosa o n’hi ha nombrosos camins, deixant la finca de Cal Borges a la dreta i el Rectoret a l’esquerra per una zona boscosa i agradable que ens portarà a la travessa dels Íbers, just davant del Jaciment Iber del Fondo del Roig. Continuarem el camí de tornada, agafant el petit corriol que va paral·lel a la carretera en direcció est, fins davant del pont de l’autopista, on agafem girtant a la dreta un petit corriol que ens portarà a la finca de Cal Borges. Just a l’entrada de la finca, també a la dreta surt un petit corriol que al costat d’un camp de cirerers porta fina el dipòsit de Valparaiso Muntanya. Seguirem aquesta ampla pista forestal que ens tornarà a Cunit, arribant a la Plaça Clara Campoamor per continuar pel C/ Montblanc primer i Lligabosc desprès de baixada per a enllaçar amb el C/ Montserrat Roig i l’Avgda la Font , per retornar al punt de sortida.

Notes:
Cal evitar fer el recorregut a les hores centrals del dia durant els mesos de més calor Resulta agradable fer-lo a mig matí a l’hivern o a mitja tarda i vespre durant l’estiu. Apta per a majors de 4 o 5 anys. Cal portar aigua, sobre tot de cara a l’estiu. Recorregut ciclable en BTT al 100%

Església Sant Cristòfol de Cunit

La façana de l'edifici presenta una portalada d'arc rebaixat emmarcada per pedra. A sobre hi ha una petita fornícula amb la imatge de la Verge amb el Nen al coll. Damunt hi ha una rosassa que té dibuixada una creu grega i un ull de bou el·líptic. Les cobertes són de dues vessants i tallades a cada banda de la façana per una forma còncava. El campanar és una torre quadrangular molt reformada. És compost per diversos cossos separats per cornises. El superior presenta quatre arcs de mig punt on hi ha les campanes. Al costat de l'església hi ha restes de l'antic cementiri. A la banda esquerra, hi ha adossada a l'església, l'antiga casa rectoral, de tres pisos. La porta d'accés és d'arc rebaixat i presenta a la clau la data de 1782.[2][1] L'església té tres absis orientats a sol ixent, coberts amb volta de quart d'esfera, amb una cúpula hemisfèrica a l'espai central que va ser reformada a començaments de segle xvii en carregar el campanar. L'absis de l'esquerra és tapat per l'antiga rectoria, el del mig és foradat per l'escala de la casa i el de la dreta està desfigurat per unes golfes que es construïren al damunt. Cada absis té tres finestres i és decorat per unes bandes verticals i una senzilla motllura llisa i horitzontal, on hi ha posades dues pedres amb dibuixos d'entrellaçats bastant matussers. Les parets són fetes amb pedres del país petites

Jaciment Ibèric del Fondo Roig

Es tracta de restes molt ben conservades d'una petita granja ibèrica que va estar activa del segle IV al III aC, essent un dels pocs establiments rurals ibers localitzats fins ara a Catalunya.

• Photo of EulerBCN
    EulerBCN Oct 1, 2022

Bonito paseo para realizarlo con niños pequeños (+4 años).