Cova de l'ibon i cascada de Belabarze R. IS. 10 Artikomendia

Photo ofCova de l'ibon i cascada de Belabarze R. IS. 10 Artikomendia Photo ofCova de l'ibon i cascada de Belabarze R. IS. 10 Artikomendia Photo ofCova de l'ibon i cascada de Belabarze R. IS. 10 Artikomendia

August 25, 2018
August 2018

near Uztarroz, Navarra (España)

Bonic passeig, curt i comode de quasi 6 km realitzat a l'estiu amb parada amb bany inclós a la cascada de Belabarze (l'aigua molt fresca).
La ruta tambe es posible caminar-la des d'el poble d'Izaba però en aquesta ocasió parem amb el cotxe a un lloc d'aparcament situat a 2,1 km d'Izaba a la carretera NA-137 Pk 35 despres de pasar el pont medieval de Otsindundua.
Al començar la ruta n´hi-ha un cartell descriptiu on indica els principals punts a tindre en compte per a la realització i suggereix el sentit en el que fer la ruta circular.
No més començar podem vorer la cova de l'ibón.
Despres una pujada sostinguda però gens incomoda d'uns 3 km que ens situa a la Vall de Belabarze on la frondositat de les conifères dóna pas a una major frondositat de bosc mixt de conifères i faig. Ja en clara baixada arrivem a la cascada de Belabarze, on si l'oratge acompanya ens sera dificil renunciar a pegar-se un bany en aquest paradisiac lloc. Una vegada en marxa i al poc d'agafar una pista forestal cal estar atent per a no deixar pasar el desviament a la dreta que per sender senyalitzat, clar i xafat ens porta a creuar el riu Belagua pel pont medieval d'Otsindundua, caminar un xicotet tram d'uns 150 metres per la vorera de la carretera agafar senda paralel.la a esta carretera i tornar a l'aparcament havent pegat un passeig que seguien els habitants de Roncal i que els comunicaven amb les pastures d'estiu i amb la veïna vall d'Ansó.

No recomanable ploguent o per a despres de plutges pels rierols que cal creuar.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bonito paseo, corto y cómodo de casi 6 km realizado en verano con parada con baño incluido en la cascada de Belabarze (el agua muy fresca).
La ruta también es posible andarla desde el pueblo de Izaba pero en esta ocasión paramos con el coche en un lugar de aparcamiento situado a 2,1 km de Izaba, en la carretera NA-137 Pk 35 después de pasar el puente medieval de Otsindundua.
Al empezar la ruta hay un cartel descriptivo donde indica los principales puntos a tener en cuenta para la realización y sugiere el sentido en el que hacer la ruta circular.
Nada más empezar podemos ver la cueva del ibón.
Después de una subida sostenida pero nada incomoda de unos 3 km que nos sitúa en el Valle de Belabarze donde la frondosidad de las coníferas da paso a una mayor frondosidad de bosque mixto de coníferas y hayas. Ya en clara bajada llegamos a la cascada de Belabarze, donde si el tiempo acompaña nos sera difícil renunciar a pegarse un baño en este paradisíaco lugar. Una vez en marcha y al poco de coger una pista forestal hay que estar atento para no dejar pasar el desvío a la derecha que por sendero señalizado, claro y chafado nos lleva a cruzar el río Belagua por el puente medieval de Otsindundua, andar un pequeño tramo de unos 150 metros por el margen de la carretera coger senda paralela a esta carretera y volver al aparcamiento habiendo dado un paseo que seguían los habitantes de Roncal y que los comunicaban con los pastos de verano y con el vecino valle de Ansó.

No recomendable lloviendo o para después de lluvias por los riachuelos que hay que cruzar.