Coll de Nargó - (Fundació Miranda)

January 19, 2020
January 2020

near Coll de Nargó, Catalunya (España)

Sortida i activitat organitzada per la Fundació Miranda que va néixer l'any 2008 amb la voluntat de rescatar i recuperar cavalls que viuen situacions difícils, de maltractament, isolament o abandonament, i oferir-los una vida digna. Faciliten la seva vida en ramat i en llibertat, en grans espais naturals. Els acompanyen en el procés de tornar a ser éssers lliures, sans i segurs, de recuperar el seu equilibri i salut física, emocional i mental, en contacte amb l’entorn natural i amb el grup de cavalls. Reben suport i mirada atenta, i quan cal, un complement de farratge i atenció veterinària per assegurar la qualitat del procés d’adaptació.

Aquest any han inaugurat una nova pastura a Coll de Nargó amb el suport de l’Ajuntament i ​Pirineu Rural​. Després d'uns mesos d'acompanyament i adaptació dels ramats a les noves pastures, i establir-hi les sinergies i l’estructura necessària per poder-hi fer activitats, van organitzar aquesta primera activitat per a que les persones puguem entrar en contacte amb èquids que viuen en estat semi salvatge.

Un grup de treballadores i voluntàries de la fundació ens fan una introducció explicada i audiovisual del projecte i després ens acompanyen a la finca on hi ha els cavalls.
​El cavall és gregari i claustrofòbic, necessita espai i grup. És herbívor, no granívor, i ha de poder pasturar almenys 16 hores diàries. És un animal nocturn. És moviment per definició, necessita moure’s per menjar i menjar per moure’s. La natura l’ha dissenyat amb uns cascos perfectes que no precisen ferradures. En condicions de llibertat un cavall pot recórrer 40 km diaris. Hauríem de considerar maltractament qualsevol maneig que no atengui aquestes necessitats bàsiques i promoure un nou paradigma de benestar animal.

La Fundació té treballadors que passen l’hivern tenint cura dels ramats de cavalls lliures a dos espais ben diversos: Parc del Garraf (Olivella) i Coll de Nargó (Alt Urgell). Dos ecosistemes que posen en evidència les capacitats i la força dels cavalls que ja porten un temps d’adaptació al medi natural, i les necessitats d’acompanyament dels cavalls en fase d’adaptació o de transició. Cada espai natural i de pastura és una gran aula d’aprenentatge etològic, mediambiental i personal que permet anar afinant protocols de benestar i de maneig dels grups d’èquids de la Fundació, i de cada individu. Precisament amb aquesta activitat penso que van prendre nota de com repensar i adaptar aquest nou espai a les trobades amb visitants.

La sortida en si no té gaire dificultat, primer ens vam apropar amb cotxe per la pista que du i passa pel nucli de Les Masies de Nargó i, el vam deixar a l'alçada de les cases d'Aubàs situades sobre el Barranc de Les Masies. A partir d'aquí vam seguir caminant per pista 1,5 Km fins la cruïlla que porta al Tossal del Faig on saltem filat per endinsar-nos a la finca de 350 Ha. Després d'uns minuts d'incertesa varem localitzar un ramat de cavalls i hi varem interactuar una estona seguint les indicacions dels guies.

En definitiva doncs una experiència molt recomanable.