Çayırbaşı-Kocataş Sahil

October 13, 2022
October 2022

near Büyükdere, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Tarabya-Çayırbaşı
Sonraki Parkur: Kocataş Sahil-Uskumruköy

Rota Üzerindeki Semtler: Çayırbaşı, Kazım Karabekir Paşa Mahallesi, Büyükdere, Kocataş, Kocataş Sahil.

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehiriçi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Tek başına yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: Bu sefer, sabahki işim ile akşamüstü olan işim arasında öğlen vakti 3 saatlik bir boşluk bularak bu yürüyüşü gerçekleştirdim.

Boğaz hattında yaptığım bir önceki yürüyüşü, Çayırbaşı'nda sonlandırmıştım. Bu yüzden, bu parkura bıraktığım yerden başladım.

Parkura ulaşım için, Hacıosman'a metro (M2 Yenikapı-Hacıosman) ile ulaşıp buradaki otobüs durağından Sarıyer'den geçen herhangi bir otobüse binilebilir. Ana durağa vardığımda 150 Hacıosman-Rumelifeneri aracı hareket etmek üzereydi.

Parkuru, Sarıyer Merkez'den bir önceki İETT durağında (Kocataş Sahil İETT durağı) bitirdim. Bu duraktan çok fazla sayıda Sarıyer kalkışlı (ya da Sarıyer'e uğrayan) İETT otobüsü geçmektedir. Hacıosman metrosuna uğrayan otobüslerden herhangi biri tercih edilebilir.

Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları izlemektedir. Fakat yürüyüş güzergahında aracın giremeyeceği dar, merdivenli ve tek yönlü sokaklar ve özellikle Kocataş Mahallesi'nde çok dik rampalar bulunmaktadır. Bu yüzden, tüm güzergah ancak yürüyerek rahat bir şekilde takip edilebilir.

İyi faaliyetler...

PictographReligious site Altitude 113 ft

Mezarlık, kültür envanterine kayıtlı olduğu için burayı işaretledim.

Kestane Suyu Çeşmesi

İkinci fotoğraf çeşmeyi geçtikten sonra çekilmiştir.

PictographPark Altitude 257 ft

Cezayirli Gazi Hasan Paşa Camii

Cezayirli Hasan Paşa Çeşmesi

Sarnıç

Sarnıca dair herhangi bir iz yoktur. Olay, şu şekilde gerçekleşmiştir: Kültür envanterinde "sarnıç" olarak işaretlenen noktaya geldiğimde bir gecekondu ile karşılaştım. Biraz etrafa bakınınca, evden çıkan bir bayan beni elektrik memuru zannedip elektrik için gelip gelmediğimi sordu. Bir sarnıç kalıntısı aradığımı söylediğimde, evin altında olduğunu ve buna rağmen zamanında ev sahibinin evi inşa ettiğini ifade etti. Hatta üstüne, ev sahibinin kirayı da takır takır aldığını gülerek paylaştı.

PictographPark Altitude 237 ft

Boğaz manzaralı, güzel bir park olduğu için, bu noktayı işaretlemek istedim.

Kocataş İlkokul Çeşmesi

İkinci fotoğraf çeşmeyi geride bıraktıktan 20 metre sonra Canfez Sokak'tan boğaza doğru çekilmiştir.

Yapı Kalıntısı

Kalıntının tarihi olup olmadığını bilemiyorum, ama dikkatimi çekince fotoğraflamak ve iz düşmek istedim. Bu noktadan 20 metre sonra, aynı sokakta devam ederken, virajı döndükten sonra ikinci fotoğraf çekilmiştir. Fotoğraf Büyükdere Mahallesi'nin yamaca kurulu evlerini göstermektedir.

Bir üst sokağa, yani Topçu Karakol Sokağı'na çıkmak için kullandığım bu ikinci merdivenli yol doğruydu. Bir önceki merdivenli sokaktan git-gel yapmamın sebebi, bir eve ait iki köpekle karşılaşmamdı. Köpeklere rağmen devam etti Fakat o kadar çok ses çıkardılar ki, ev sakinleri çıkıp yatıştırmak ve köpeklerine kızmak durumunda kaldı. O yolun üst sokağa bilgisini alınca o sokaktan geri dönmek durumunda kaldım.

Molla Murat Suyu Çeşmesi ve Su Terazisi

Çeşmenin su terazisi, kültür envanterine kayıtlı değildi. Halbuki daha küçük ve belirsiz olan farklı yerledeki su terazileri (mesela birkaç adım sonra, bu yürüyüşte işaretlediğim Büyükdere Su Terazisi) siteye kayıtlıydı.

Sarıyer Topçu Karakolu

Bu tarihi yapı, Google haritalarında da yer almaktadır.

Kültür envanterinde işaretli olmasaydı, böyle bir su terazisinin varlığını fark edemezdim.

Ali Bey Çeşmesi

Kültür envanterine göre çeşmenin ismi, Ali Bey Çeşmesi'dir. Fakat çeşmenin hemen yanındaki sokağın ismi Fıstıksuyu Sokagı olduğunu not edelim.

Çubukçu Sokak Duvar Çeşmesi

İkinci fotoğraf, çeşmenin hemen çaprazındaki, sokağın sonundaki konağa aittir.

Ahşap Yapı, Çoban Kızı Sokağı

Yapı, sokağın Hacet Sokağı ile kesiştiği noktada, tam köşede bulunmaktaydı.

Büyükdere Rum İlkokulu

Photo ofAyia Paraskevi Rum Ortodoks Kilisesi Girişi Photo ofAyia Paraskevi Rum Ortodoks Kilisesi Girişi Photo ofAyia Paraskevi Rum Ortodoks Kilisesi Girişi

Ayia Paraskevi Rum Ortodoks Kilisesi Girişi

İlk fotoğraf, Asma Yalı Sokağı ile Mektep Sokağı'nın kesişiminde, tam köşedeki ahşap binaya aittir. Kilisenin girişini, bu binayı not ettikten sonra, aynı yerde gördügüm için yeni biz iz atmak istemedim. Üçüncü fotoğraf, Çayırbaşı Caddesi'nden çekilmiştir ve kiliseye aittir.

Hacı Mustafa Efendi Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 111 ft
Photo ofAzize Meryem Latin Katolik Kilisesi Photo ofAzize Meryem Latin Katolik Kilisesi Photo ofAzize Meryem Latin Katolik Kilisesi

Azize Meryem Latin Katolik Kilisesi

Kilisenin içine girdim ve papazla sohbet ettim. Kapıyı çalıp her zaman gezilebileceği, orada olduğu takdirde yardımcı olabileceğini ifade etti.

Evler, Azatlı Sokağı'nın, Çayırbaşı Caddesi ile kesiştiği noktada, sahil tarafında yer almaktadır.

Büyükdere Cami

Demarki Evi

Yapının ismini bilmiyorum, fakat ilk resimde de paylaştığım gibi, Demarki isimli İtalyan tenörün bu evde yaşadığı bilgisi üzerine, böyle bir isim kullandım.

Fuat Paşa Yalısı

İkinci fotoğraf, Fuat Paşa yalısının tam karşısındaki, Yeni Büyükdere İskelesi'ne aittir. Üçüncü fotoğraf, Çayırbaşı Caddesi'nden çekilmiştir ve Fuatpaşa Yalısı'na aittir. Hatta üçüncü fotoğraf, tam olarak Hamidiye Çeşmesi'nin önünden çekilmiştir.

Eski Büyükdere İskelesi

İlk fotoğraf, konumu attığım yerden (sahil yolu caddesinden), ikinci fotoğraf Çayırbaşı Caddesi'nden çekilmiştir.

Çayırbaşı Caddesi, Taş Bina

Ebabil Çıkmazı'nın Çayırbaşı Caddesi ile birleştiği yerdedir.

Konut, Hacet Sokak, No: 1

İkinci fotoğraf, Hacet Sokak'taki cumbalı evleri paylaşmak için çekilmiştir.

Photo ofDamatzede Mehmet Murat Efendi Çeşmesi Photo ofDamatzede Mehmet Murat Efendi Çeşmesi Photo ofDamatzede Mehmet Murat Efendi Çeşmesi

Damatzede Mehmet Murat Efendi Çeşmesi

Kültür envanterinde, çeşmenin konumu doğru değildi. Ben de çeşmeyi Büyükdere Camisini geçtikten sonra aramaya başladım. Hatta internetten araştırdığımda çeşmenin gayet büyük olduğunu ve farklı kaynaklarda bilgiler bulunduğunu görünce, tekrar bu bölgeye geri geldim. Çeşmenin yakınlarındayken, bir park görevisine internetten çeşmenin fotoğrafını göstererek yerini sordum ve tarifi aldıktan sonra konumu attığım yere gittim. Aslında az önce çok yakınından geçmişim, fakat çeşmenin ön yüzü yürüdüğüm yöne doğru olmadığı için eseri fark edememişim.

PictographMuseum Altitude 77 ft

Aynı zamanda bina Azaryan Villası olarak geçmektedir. (Kaynak: kulturenvanteri.com)

Boğaza sıfır, bir çocuk parkı...

PictographMuseum Altitude 76 ft

İçerisi müze olarak gezilebilmektedir. Vakit kaybetmemek adına içeri girmedim.

Kocataş ve Sait Paşa Yalıları

Yalılar, otel olarak kullanılmaktadır. Kültür envanteri haritasında, tam yalıların önünde, Kocataş Köyü Çeşmesi adında bir çeşme işaretlenmiştir. Fakat böyle bir çeşmeyi göremeyince otelin girişindeki görevliye sordum. Yalılar yanmadan önce görevlinin parmakla işaret edip gösterdiği yerde tarihi bir çeşme bulunmaktaymış. Fakat yangından sonra yapılan restorasyonda çeşme eklenmemiş.

Bu yalı kültür envanterine kayıtlı değildi. Daha doğrusu haritaya göre bu noktada, resmi de konmuş Eseyan Yalısı isimli bir izlek vardı. Fakat resimdeki yalıyla karşılaşmadım.

Kayseriliyan Yalısı

Kayserilian Yalısı, kültür envanterine kayıtlıydı. Hemen yanındaki (ikinci fotoğraftaki) yalı ise, site envanterine kayıtlı değildi. Ben de ismini bilemediğim için, yalının fotoğrafını bu izleğe ikinci fotoğraf olarak ekledim. İyi ki öyle yapmışım. Zira biraz daha yürüyüp Sarıyer yönüne devam ettikten sonra yeni bir iz oluşturamadığını fark ettim. Yürüyüşü 5-10 dakika sonra zaten bitirecektim 50 iz limitine ulaştığımı fark edince, bulunduğum noktada yürüyüşü bitirme kararı aldım ve yaklaşık 50 metre geriye dönerek Kayseriliyan Yalısı'nın tam önündeki Kocataş Sahil isimli İETT durağında kaydı kapatarak otobüs beklemeye başladım.