Castellterçol pas a pas - Ruta del Castell

Photo ofCastellterçol pas a pas - Ruta del Castell Photo ofCastellterçol pas a pas - Ruta del Castell Photo ofCastellterçol pas a pas - Ruta del Castell

March 28, 2021
March 2021

near Castellterçol, Catalunya (España)

En Tersol devia ser un cavaller amb personalitat, perquè va aconseguir aixecar un castell i donar nom a tot un poble. Fa segles que la seva fortalesa és lloc de pau i, almenys un cop a l’any, auditori de concerts (llàstima que la resta de l'any no sigui visitable). Les fonts segueixen sent punt de trobada, inspiració i repòs. El clima de Castellterçol va ser propici per fer gel, si més no, durant una època, i més modernament, per atraure l’estiueig.

Descripció

De l'aparcament situat rere l'Hostal de Castellterçol, pel carrer Cebrià Calvet, anem a creuar la C-59 i seguim per la carretera de Granera (BV-1245) fins arribar al carrer del Call Fondo (km 0.4), situat davant la Plaça dels Estudis. Seguim aquest carrer, en lleuger descens, que passa per davant del Bosquet de can Sedó, i al passeig del Castell (km 0.7) tombem a l'esquerra. Al cap d'una estona s'acaba l'asfalt i segueix una pista de terra, on en la primera bifurcació, al costat d'una esplanada (km 0.9), prenem el camí de l'esquerra, que s'enfila fins al castell (km 1.1).

Retrocedim lleugerament i anem a buscar la mateixa pista, però un xic més endavant (km 1.3) Seguim cap a xaloc i a la següent bifurcació, ens allunyem del castell a migjorn, en un entorn preciós. Al costat d'un rètol (km 1.4), donem l'esquena al castell i ens enfilem a ponent cap a la Font del Prat del Pou (km 1.7), un lloc fantàstic i molt acollidor amb bona vista del castell i del Montseny al seu darrera. Desfem camí i ens dirigim cap a l'ermita de Sant Miquel (km 2.2), situada just sota el castell; a través de les finestretes de la porta podrem gaudir del seu sorprenent interior. Per darrere l'ermita recuperem el camí principal (hi ha una tanca de filferro, tanqueu-la després de passar!) i baixem fortament fins a creuar el torrent del Castell, que el seguim per l'esquerra fins la Poua de can Revitllat (km 3.0), fàcilment identificable des de la distància, després d'un tram realment extraordinari de caminar.

Després de la poua, desfem un tram de camí i seguim pel camí que s'enfila fins al corresponent rètol (km 3.2), on gira a llevant i s'enfila cap al Serrat de la Riba. Un cop dalt, seguint sempre el camí, ens orientem a mestral, paral·lels a la C-59, i passem pel costat del Casuc (km 3.7) i arribem a la curiosa plaça Cuspinera (km 4.0), envoltada de cases d'estiueig d'estils ben diversos i curiosos. Pel carrer de Sant Julià tornem a la carretera de Granera i tanquem la passejada.

Índex IBP: 21.

PictographPark Altitude 2,289 ft

Fa anys era un bosc petit, d'una finca particular. Però va passar a mans del poble i els nens van aconseguir un lloc per a ells. Es van tallar uns quants arbres i es va condicionar amb gronxadors, taules de picnic, bancs, una taula de ping-pong, un espai per jugar a petanca, un petit escenari i una pista plana que tant serveix per jugar a futbol com per ballar-hi sardanes.

PictographCastle Altitude 2,307 ft

El castell era modest, però estava ben protegit. Edificat sobre la roca viva, tenia un fossat i altes muralles que envoltaven tot el recinte. La seva ubicació és pura estratègia, ja que està situat en un turó de 715 metres, en un pas natural, molt usat durant l'edat mitjana. Aquesta fortificació controlava els veïns i forasters que es movien entre el Moianès i la plana del Vallès. Ja s'esmenta a l'any 898. En èpoques més pacífiques, el castell va perdre la seva significació militar i es va convertir en un mas. Actualment la masia, construïda al segle XVI, és la part més important del recinte. Una part s'ha habilitat com a habitatge de lloguer turístic, però a la casa original hi viuen els masovers, que sempre s'han dedicat a conrear les terres. Abans eren camps de cereals, patates, llegums i horta. Actualment l'explotació agrícola es dedica a la jardineria. De l'antic castell se'n conserven les restes de la residència dels senyors, el fossar i una part de les muralles de defensa.

La font del Prat del Pou té almenys tres-cents anys de vida, hi ha documents del segle XVIII, en l'època dels paraires, que ja en parlen. El brollador està protegit per una volta de mig punt, feta amb pedra. A dins, enganxats a la paret, hi ha dos bancs, que fan la font molt acollidora, sobretot en dies de calor. A sobre el raig, dues fornícules salen guardar figures religioses que la gent acompanya amb petits rams de flors. La font està situada sota el turó de Rosanes, enmig de boscos, antigues feixes i horts. La vista des d'aquest paratge és fantàstica: el poble, el castell i el massís del Montseny.

Ermita de Sant Miquel

És una petita capella romànica, construïda a principis del segle XII, al peu del castell. Es tracta d'un edifici modest, d'una nau coberta amb volta de canó. Té un petit campanar d'espadanya, amb un sol forat. Al segle XIX s'hi va adossar una sagristia, gairebé tant gran com la mateixa capella. També llavors se li va afegir l'advocació de la Mare de Déu del Remei. Actualment, cada any, s'hi fa un aplec, el segon diumenge d'octubre.

PictographMonument Altitude 2,182 ft

L'economia rural va agrair molt que el consum de gel es fes popular, a partir del segle XVI. Significava una nova entrada de diners. El comerç del glac aportava als masos tants ingressos com la venda de la fusta i el carbó, el blat, el vi o la carn. L'època de producció queia bé dins del calendari pagès. A l'hivern s'aturava el treball als camps i per tant es podia aprofitar per netejar i omplir les basses, tallar el gel i empouar. Les cases que tenien una riera a prop no van perdre l'oportunitat de comercialitzar l'aigua gelada. És el cas de cal Revitllat. Van construir una poua a tocar del torrent del Sola del Sot. És una de les més ben conservades del terme; la seva cúpula destaca entre el paisatge de camps i té dues petites finestres, una que mira a nord i l'altra a sud.

PictographMonument Altitude 2,312 ft

Masia de planta rectangular, que consta de planta baixa i una planta pis. La coberta és a dues vessants, amb teula ceràmica aràbiga, i el carener perpendicular a la façana, que es troba orientada al sud-est. Les obertures són rectangulars, de disposició regular, de pedra treballada. La façana és asimètrica degut a una ampliació de la casa pel seu costat dret. Presenta un treball de majòlica a la part superior central, amb una escena de Sant Josep. Els murs de façana són de maçoneria, actualment d'obra vista.

La plaça Cuspinera té una curiosa forma octogonal. Aquesta zona, àmplia, amb bones vistes i a tocar del bosc, va créixer amb grans cases d'estiueig. Als anys cinquanta, les torres i els xalets ja reglejaven al llarg del Passeig de la Riba. La majoria d'habitatges no s'han modificat i continuen mantenint l'estil senyorial de l'època. Està centrada pel monument a Miquel Cuspinera, un obelisc de pedra amb forma de columna, de secció quadrada, amb quatre cares trapezoidals iguals, lleugerament convergents, rematat superiorment amb un piramidó. Es troba erigit sobre una base de pedra quadrangular, que presenta una placa de marbre amb la inscripció: "A LA MEMÒRIA DE MIQUEL CUSPINERA".

Castellterçol

Rere l'Hostal de Castellterçol hi ha una explanada on es pot estacionar el cotxe. L'Hostal és un edifici de volumetria singular, formada per la unió de tres cossos, que consten de planta baixa i una planta pis. La cobertes són de teula ceràmica aràbiga. Les façanes són de composició irregular, amb diverses obertures de pedra carejada. El parament de la façana és fet de pedra lligada amb morter de calç, arrebossat. El recinte de l'hostal presenta un mur perimetral, de pedra vista; l'accés es realitza a través d'un portal d'arc de mig punt. La Font de ca n'Anfruns es tracta d'una font adossada a la façana d'un edifici, situada al carrer de Cebrià Calvet número 2-8. És de maó, d'obra vista, d'uns 2 m d'alçada. Presenta, a la part central, un relleu també de maó, que representa una torre fortificada i al damunt tres sols que descriuen un arc. Aquest relleu és l'escut de Castellterçol, que és també el de l'antic gremi de paraires. El monument a Cebrià Calvet, àlies Canuto, va ser auto-erigit l'any 1919, obra de l'escultor E. Sala, situat en el xamfrà dels carrers Calvet i Sant Roc, al barri del Pedregar. Està construït amb un pedestal de pedra treballada de motllures simples, sobre el que s'aixeca una estàtua de marbre blanc, de caràcter realista. La figura representa a Cebrià Calvet, amb la indumentària típica de principis del segle XX, que es recolza amb la mà dreta sobre un bastó i amb l'esquerra a un passamans decorat amb motius vegetals. Calvet va destacar com a promotor de la vila com a centre d'estiueig.