Castellcir abans i ara

November 2, 2018
November 2018

near Castellcir, Catalunya (España)

Baixem del nucli urbà modern de Castellcir a Sant Andreu que era el nucli original, parròquia i cementiri de Castellcir.

Es pot fer la passejada per pista fàcil sense pèrdua però hi afegim dos petits trams de sender per fer-la una mica més entretinguda: Només començar a la Plaça de l'Abat Escarré deixem de seguida la pista per agafar el Camí dels Valents, una drecera boscana en baixada que retalla un revolt de la pista i que rebé aquest nom dels infants que hi veiem tota una aventura en passar pel bosc i els dos esglaons que hi ha molt més emocionants que la pista ampla i polsosa.

Sant Andreu era l'església parroquial de Castellcir i està inclosa en l'inventari de Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. Té cementiri propi que ara és municipal. Es troba una mica aixecada a l'esquerra de la riera de Castellcir i forma un petit veïnat amb la masia de Cal Tomàs, la Rectoria Vella abandonada i a l'altre costat de la riera i del pantà petit Can Gregori, Cal Jaumet i la Codina més enllà.
Construïda la segona meitat del segle XI, es va dedicar als apòstols Andreu, Jaume i Joan. Al segle XIII un dels absidiols es dedicà a Santa Maria. Les notícies més antigues de la seva existència daten del 1092 i 1116. Sant Andreu no es veu des del Castell de Castellcir, diu la llegenda que el senyor del castell assassinà el capellà i per això l'església està "amagada" del castell.

De tornada decidim fer una altra drecera que retalla un altre cop una marrada de la pista remuntant recte pel torrent del Rossinyol, un altre camí per valents si el feu amb nens i més tenint present que ara va de pujada i caldrà distreure'ls una mica per fer el retorn més lleuger.