Castanyer de can cuc

March 30, 2021
March 2021

near Cànoves i Samalús, Catalunya (España)

Ruta familiar per setmana santa 2021
Corona timo 🤣🤣
Al principi hem agafat una dressera enlloc de la pista, i mes endavant hi ha una altra dressera per la vora del riu. A la tornada hem agafat la pista sense dresseres.

El Castanyer de Can Cuch o Castanyer Gros de la Casa del Bosc (Castanea sativa) és un arbre monumental situat a l'indret de la Baga d'en Cuc (a 780 msnm) en el terme municipal de Cànoves i Samalús (el Vallès Oriental), el qual és l'arbre més gruixut de tot Catalunya amb diferència.

Perímetre del tronc a 1,30 m: 11,76 m.
Perímetre de la base del tronc: 20,66 m.
Alçada: 24,17 m.
Amplada de la capçada: 25,32 m.
Altitud sobre el nivell del mar: 786 m

És dins dels límits del Parc Natural del Montseny. Un cop som al poble de Cànoves (carretera BP-5107), agafem la pista forestal que duu al pantà de Vallfornès, el passem tot pel seu lateral fins a trobar, poc després d'arribar al naixement del pantà, una pista a mà dreta que indica la propietat de Can Cuch. Seguim aquesta pista un parell de quilòmetres i quan trobem la font de Can Cuch (que queda a la dreta del camí) a uns 300 metres més amunt hi ha un camí que tomba a l'esquerra i que, després de seguir-lo un parell de minuts, ens deixa just a sobre del descomunal castanyer, el qual queda a la nostra esquerra.

L'estat general del brancatge i el fullatge és regular. Presenta una gran cavorca, que amb el pas dels anys s'ha anat buidant (amb l'ajuda d'alguna llampada, d'un incendi accidental esdevingut el 1936 -que va cremar-ne el tronc principal durant tres dies i tres nits- i d'un altre provocat els anys vuitanta). A més, sembla que el castanyer no gaudeix de les aportacions hídriques que necessita. L'entorn, tot i estar ben mantingut per la família propietària, pateix el trepig continuat de corrues de curiosos que al llarg de l'any hi desfilen. Algun any la producció de castanyes ha fracassat, cosa que preocupa per si es tracta de la manifestació d'alguna fitopatologia no identificada.
L'any 1960, un carboner va aprofitar la seua cavorca per instal·lar-s'hi durant un any i mig, la qual cosa dóna una idea de la magnitud de l'interior de l'arbre.
És considerat per la Generalitat de Catalunya com a arbre monumental.