Can Gordi - Sol i Aire - Pi d'en Xandri - 17 Novembre 2018

Photo ofCan Gordi - Sol i Aire - Pi d'en Xandri - 17 Novembre 2018 Photo ofCan Gordi - Sol i Aire - Pi d'en Xandri - 17 Novembre 2018 Photo ofCan Gordi - Sol i Aire - Pi d'en Xandri - 17 Novembre 2018

November 17, 2018
November 2018

near Sant Cugat del Vallès, Catalunya (España)

Bonica excursió per un dels indrets més encisadors de la Collserola propera a Sant Cugat. Ruta ideal per fer en família pels corriols més bonics i menys transitats propers al municipi. Visitarem la vall de Can Gordi, travessarem la serra del Pedregal fins a la urbanització de Sol i Aire, passarem prop de Can Castillo i tornarem per un corriol paral·lel a "l'Autopista" de Can Borrell, passant pel mític Pi d'en Xandri.

L'excursió pot iniciar-se des de diversos punts. Avui sortirem des del forat d'en Bocàs, recentment remodelat. Un cop creuat el torrent, força ple per les darreres pluges, prendrem el corriol a mà dreta que deixa l'Autopista" a l'esquerra. Algun brètol ha arrencat la indicació del pal on posava Torre Negra, que és la direcció que prenem. Arribarem al llindar de la tanca de Torre Negra i girarem a mà dreta, seguint un corriol que ens portarà al final de la pista que ve de can Bell i de la carretera de l'Arrabassada. Passarem pel costat de la hípica Severino i seguirem pel carrer sense asfaltar fins a creuar-nos amb la ruta del PR C-38, que el prendrem tombant a mà esquerre. El seguirem fins a travessar la rambla de Can Bell. Seguirem els indicadors que porten a la vall de Can Gordi. Ens endinsarem al bosc per un fort pendent de baixada, al final del qual hom travessa un torrent normalment sec i tornarem a pujar. Anirem seguint les marques grogues i blanques de PR fins a un trencall amb un pal indicador. El PR segueix a l'esquerra passant per la font de Sant Vicenç i la de l'Ermetà fins a Can Borrell. Naltros seguirem el corriol de la dreta que s'endinsa per la vall. Seguirem una estona les marques de la Marató de Collserola. Següent trencall a la dreta i amunt. Deixarem les marques que segueixen cap a l'esquerra. Següent trencall a l l'esquerra. Després d'un revolt en el sender, arribarem a la font de Can Gordi i a les ruïnes de l'antic mas de Can Gordi que es mereix una descripció històrica.

El mas pren el nom de Guàrdia de la Muntanya, nom que per corrupció popular es transforma en can Guardi i finalment en can Gordi. Està situat a la part alta de la Vall de Cercedol o de Sant Vicenç del Bosc. Va estar habitat per masovers fins a finals de dècada de 1940. Abandonat, a partir d’aquell moment, va entrar en un procés de degradació del que no és aliena la mà humana, fins al punt que els propietaris optaren per llevar-li la teulada tement que pogués caure sobre algun intrús. Un corriol a l'esquerra de les ruïnes baixa fins a la font del mateix nom, normalment seca, al costat del llit del torrent.

Seguirem la ruta desfent el camí d'arribada al mas uns pocs metres i prenent un corriol a mà esquerra que puja per travessar la serra del Pedregal. En un trencall que ens trobarem a mitja pujada, seguirem el sender de l'esquerra, seguint unes marques grogues mig esborrades, fins arribar al coll situat a 286 m. El camí de la dreta ens portaria a la carretera de l'Arrabassada. Seguirem les marques grogues pel corriol que ens ve de front i arribarem a la urbanització de Sol i Aire des d'on es pot veure el nucli zoològic de Can Castillo.

En Josep Castillo va començar a col·leccionar animals fa prop de 50 anys en una hectàrea de terrenys, al mig de Collserola. El nucli tenia una setantena d'animals d'11 espècies diferents, com emús, daines, burros catalans, cabres i porcs vietnamites. L'espai, en actiu durant uns 20 anys, oferia fins el dia 10 de Gener del 2015, visites gratuïtes guiades a escoles, centres i particulars. Des de l'inici de l'espai, Josep Castillo i el consistori van mantenir enfrontaments per la no concessió de la llicència d'activitat fins arribar a instàncies judicials per demostrar la titularitat dels terrenys, que les dues parts es disputaven. A banda, l'Ajuntament, avalat pel govern i el Consorci del Parc de Collserola, sempre va apuntar que la finca estava situada en terreny forestal. Finalment, es va tancar i ara és un espai obert al mig de la vall.

Prendrem un corriol a mà esquerra que va paral·lel a la pista del pantà per dalt la carena. Arribarem a una cruïlla de quatre senders: el que venim, el de l'esquerra que ve de Sant Vicenç i la font de l'Ermetà seguint el PR C-38, el de la dreta seguint el PR que baixa a can Borrell i en d'enfront que segueix la carena i que és el que prendrem. Passarem pel costat del turó dels Esquirols i seguirem el corriol cap a l'esquerra, ja de baixada fins a retrobar la pista que ve de can Borrell. La seguirem passant pel Pi d'en Xandri fins arribar al punt de sortida.