ابيانه

May 1, 2017
April 2017

near Qahveh Khāneh-ye Pol-e Hanjan, Isfahan (Iran)

ابیانه روستایی تاریخی سرخ رنگ و در مرکز ایران!
این روستا که در دهستان برزرور از توابع نطنز قرار دارد حدود 40 کیلومتر از نطنز فاصله دارد.
اگر جاده قدیم نطنز به کاشان را طی کنیم کمتر از 20 کیلوتر را که طی کنیم به سه راهی هنجن میرسیم. ( اگر از کاشان عازم هستید حدودا بیست کیلومتر مانده به نظنز.)
به سه راهی که برسیم سمت چپ به سمت فریز هند می رود و سمت راست به سمت ابیانه، البته به ترتیب بعد از عبور از روستاهای یارند،کمجان،برزو طره.
22 کیلومتر را که در این مسیر و از دره ای که رودخانه برز ورد در کف آن جاری است پیش برویم به محلی میرسیم که ورودیه می گیرند و دوراهی که پس از ان قراردادرد هردو به روستا منتهی می شوند.
ماشین را پارک کرده و ابتدا درقهوه خانه باغ مانندی چائی مینوشیم و جان میگیریم برای پیاده روی در روستا.
اواخر فروردین 96 است و درختان اینجا شکوفه دارند هنوز . روز تعطیل در ابتداب فصل بهار! اینجا مملو از توریست های داخلی و علالخصوص خارجی است، به قدری که گاه فکر میکردم در دهکده ای اروپائی قدم میزنم.
آفتابی درخشنده خانه های سرخ رنگ قدیمی روستا را در بافت قدیمی آن روشن میکند. دربهای قدیمی و زیبایی ورودی خانه ها را زینت داده اند و اگر کمی از خانه ها فاصله بگیریم می توان در کوچه باغهای دهقدم زد و به سمت دشت جلو رفت.
توری برای بازدی از اتشکده مشرف بر روستا نیز وجود دارد که با لندکروزی قدیمی شما را به دیدن ان میبرد. از انجا نمائی زیبا از کلیت روستا را میتوان دید وعکاسی کرد که البته این دفعه قسمت ما نبود، دفعه بعد اگر عمری باقی بود حتما امتحانش می کنیم...
پی نوشت:
اگر ابانه رفتید بازدید از باغ شهر زیبای نطنز را هم حتما در برنامه هایتان داشته باشید. نطنز به حق که نگینی است مابین کوههای کرکس و کویر مرکزی ایران.
ناهار را میتوان در باغ رستوران زیبای کاروانسرای کوهاب میل کرد که می تواند دیزی و یا کوبیده باشد، هر دو خوبند ولی دیزی اش بهتر.
و دیدن مسجدجامع نطنز را ازدست ندهیدريال همانجایی که اتوبوس توریست های خارجی نیز در سر راه اصفهان همیشه توقفی کنارش دارند....