Bilecik Gezisi: Aşağıköy-Bahçelievler

Photo ofBilecik Gezisi: Aşağıköy-Bahçelievler Photo ofBilecik Gezisi: Aşağıköy-Bahçelievler Photo ofBilecik Gezisi: Aşağıköy-Bahçelievler

August 19, 2023
August 2023

near Aşağıköy, Bilecik (Türkiye)

Bu rota, kültür envanterine kayıtlı eserleri görmek için yapılan bir şehiriçi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Tek başına yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: Bu yürüyüş, yazın sıcak bir cumartesi gününde yapılmıştır. Yürüyüş tarihine kadar kültür envanterine kayıtlı olan Bilecik şehir merkezindeki tüm eserler görülmüştür. Bununla birlikte Şeyh Edebali Türbe ziyareti sonrasında kırsal bölgeye girilmiş ve wikiloc'da yer alan bir rota kaydı takip edilerek Belekoma Antik Kenti'ne ait olabilecek gözetleme kalesine ulaşılmıştır. Bu anlamda, rotanın küçük bir kısmı doğada geçmektedir.

Bilecik, küçük ve sakin bir şehirdir. Rotanın tamamı yürünmüştür, ki bu yürüyüşle tüm kültürel varlıklar ziyaret edilmiş ve bir gün yeterli olmuştur.

ULAŞIM: Bilecik'e YHT ile ulaşılmıştır. Bu yol, şehre ulaşmanın en ekonomik ve en hızlı olanıdır. Nitekim kayıt, trenden iner inmez, istasyon içinde başlatılmıştır.

Tren bileti satın almak için, biraz erken davranmak gerekmektedir. Biletler 1 hafta kalınca tükenebilmekte, daha doğrusu aynı gün içinde, sabah erken saatte gidip akşam dönme şansı veren biletler kalmamaktadır. İnternet kanalıyla satış en pratik olanılıdır. Ağustos, 2023'de Bilecik'e tek yön ulaşım 220 TL idi. Fakat öğretmen indirimiyle, bilete 183 TL ödenmiştir.

Bilecik YHT İstasyonu, şehir merkezinin dışındadır. Fakat istasyondan çıkıldığında şehir merkezine ulaşımı sağlayan minibüsler bulunmaktadır. Hatta aheste aheste istasyondan çıktığımda bir minibüsün beni beklediğini, oraya yönelmediğimi görünce hareket edip yoluna devam ettiğini gözlemledim.

Yürüyüşe başlarken, ilk olarak Aşağıköy'ü ziyaret etmeyi planladığım için, bu minibüsü kullanmak istemedim. Fakat yürüyüşü Bahçelievler Mahallesi'nde bitirdiğimde, 1 numaralı minibüs hattıyla YHT istasyonuna döndüm. Bu hattın seferlerinin gün içinde 15 dakikada bir olduğunu, minibüste nakit ödeme yapıldığını ve seferlerin 24.00'e kadar sürdüğünü aktarayım. Ayrıca YHT garına giderken şoföre mutlaka belirtilmelidir, çünkü gara giden yolcu yoksa 150 metrelik istasyona giden sokağa girip çıkmadan yeni otogara devam edebiliyor. Hattın tek yön için kişi başı ücreti 17 TL'dir (Ağustos, 2023)

ÖNERİLER: Parkur, şehir içinden geçmekte ve güzergahın büyük kısmı asfalt yolları takip etmektedir. Bu rotayı araçla yapmak mümkündür. Hatta araçla yapmak daha hızlı bir şekilde eserleri görmenizi ve geziyi daha erken bitirmenizi sağlayacaktır. Kırsal alanda yer alan Gözetleme Kulesi dışındaki diğer tüm kültürel varlıkların yanına ya da yakınına araçla gidilebilir.

Bilecik Müzesi ve Bilecik Yaşayan Şehir Müzesi mutlaka ziyaret edilmelidir. Zaten şehir merkezinde -Bilecik Tarih Koridoru açık hava düzenleme alanını saymazsak- bunlardan başka müze yoktur.

İyi faaliyetler...

PROGRAM
06.59: Bostancı'dan Ayrılış
08.31: İzmit İstasyonu'na Varış
09.55: Arifiye (Sakarya) İstasyonu'na Varış
09.30: Bilecik'e Varış ve Kaydın Başlatılması
18.10: Kaydın Kapatılması ve Minibüse Biniş
18.30: YHT istasyonuna Varış
19.57 Trene Biniş (Trenin kalkış saati 19.46'ydı.)
22.11: Pendik'e Varış
22.28: Bostancı'ya Varış

GELECEK PLANLAR, ÖZEL NOTLARIM

Bu gezide Bilecik'in geçmişine tanıklık eden, harap ve yalnız durumda olan BEŞ MİNARE'yi görebilirsiniz. (https://www.arkeolojikhaber.com/haber-bilecikte-tarihin-tanigi-5-yalniz-minare-2018/)

1) Emirler Camii
2) Karacalar Camii
3) Akkaldırım Camii
4) Bilecik Osmangazi Camii / Tarihi Bilecik Camisi
5) Tarihi Minare / Şeyh Edebali Camii

Bu yukarıdaki beş minareden Akkaldırım Camii minaresi dışındakiler, rota kaydında yer alırken; Akkaldırım Camii minaresinin tarifi ise, "Taş Mektep" isimli izin açıklama kısmında paylaşılmıştır...

Osmaneli'ne veya Söğüt'e gitmek için, YHT istasyonundan çıkıp 1 numaralı hatta binilecek ve eski garajda inilecek. Bu ilçelere giden otobüsler Eski Garaj'dan kalmaktadır; fakat sefer sıklığı bilinmemektedir.

PictographPark Altitude 918 ft

Aşağıköy Tarihi Çini Fabrikası

Üçüncü ve dördüncü fotoğraflar, Kayı Boyu Anıtı'nı gördükten sonra, şehir merkezine doğru giderken çekilmiştir. Dönüş sırasında, tam bu noktaya gelmeden 50 metre önce bir minibüs vardı. Muhtemelen şehir merkezine gidiyordu. Dolayısıyla dileyenler minibüse denk gelirse daha seri bir şekilde şehir merkezine geçebilir.

Aşağıköy Köy Çeşmesi

Kültür envanterine kayıtlı olan bu çeşme, Google haritasında "Kırmızı Çeşme" olarak geçmektedir.

PictographRuins Altitude 998 ft

PictographReligious site Altitude 1,016 ft

Aşağıköy Köy Cami Minaresi

PictographRuins Altitude 1,020 ft
Photo ofAşağıköy Cami Bahçesinin Köşesindeki Antik Dönem Mimarlık Yapı Parçası Photo ofAşağıköy Cami Bahçesinin Köşesindeki Antik Dönem Mimarlık Yapı Parçası

Aşağıköy Cami Bahçesinin Köşesindeki Antik Dönem Mimarlık Yapı Parçası

Kayı Boyu Anıtı

Bilecik Tren İstasyonu Binaları

İstasyon binalarını gördükten sonra yola çıkıp sapağa geri dönüldüğünde, buradan geçen herhangi bir araçla Bilecik merkeze gitmek isabetli bir hareket olacaktır. Keza buradan sonra görülecek ilk eser olan Emirler Camii'ne kadar çoğunlukla asfalt yolun kenarından yürünmüştür. Bu esere kadar arada görülen ve "Ay Yıldız Anıtı" olarak geçen eser ise, sonradan yapıldığı ve kültürel bir varlık özelliği göstermediği için görünmese de olur. Keza o anıt kültür envanterine de kayıtlı değildir. Araçların seferlerinin oldukça sık olduğunu ekleyelim.

PictographReligious site Altitude 1,456 ft

Emirler Cami

PictographRuins Altitude 1,446 ft

Emirler Hamamı

Yürüyüş tarihinde bu hamam, kültür envanterine kayıtlı değildi. Hamamın ismi, Bilecik Müzesi'nde hamamların listesinin olduğu bir bilgilendirme yazısından öğrenilmiştir.

PictographReligious site Altitude 1,401 ft

Karacalar Cami

Kültür envanterindeki konum yanlıştır. Burası tam doğru konumdur. Dördüncü fotoğraf, vadinin karşısından, A. Refik Öztürk Caddesi'nden çekilmiştir. Beşinci fotoğraf ise, Orhangazi Cami bahçesinden çekilmiştir. Kısacası, son iki fotoğraf, buradaki bulunduktan yaklaşık 2 saat sonra elde edilmiştir.

Buraya, kültür envanterinde kayıtlı olan "Orhangazi İmareti" isimli eser için geldim. Envanterde fotoğrafı olmadığı için, Google'dan kontrol ettim ve buradaki imarete ait fotoğraflarla karşılaştım. Fakat buraya geldiğimde bomboş arazi ile karşılaştım. Tahmin ediyorum ki, etrafta yaşanan heyelan nedeniyle -ki epey bir göçükler ve çökmeler var- buradaki yapı yerinden sökülüp kaldırılmıştır. Nitekim mezarlar bile kaymış, kimisinin mermerleri kırılmış durumdaydı. Ayrıca yürüyüş sırasında Google haritasında, burada çatısı olan bir yapı gözüküyordu. Haritalar geç güncellendiği için, muhtemelen bu yapı heyelan nedeniyle ya yıkıldı, ya da başka bir taşınmak üzere söküldü ve bu işlem yakın bir zamanda gerçekleşti. Not: Yukarıdaki yazı, yürüyüş sırasında not edilmişti. Yürüyüş sonrasında yaptığım araştırma, yukarıda yazılanları doğrulamaktadır. 04.Ocak.2023 tarihli ilgili haberde (https://www.iha.com.tr/bilecik-haberleri/-4110954) toprak kayması nedeniyle imaretin yıkılmak üzere olduğu, bu sebeple en kısa sürede her bir taşını titizlikle alarak yapının başka bir yere taşınacağı yazmaktaydı. Demek ki, imaretin buradan sökülme işlemi yakın zamanda gerçekleşti. Fakat bununla ilgili bir habere ulaşamadım... (20.Ağu.2023)

Bilecik Rüştiye Binası

Bina, günümüzde Bilecik Belediyesi tarafından kullanılmaktadır.

Bilecik Saat Kulesi

PictographRuins Altitude 1,567 ft

PictographReligious site Altitude 1,601 ft

Şerif Paşa Camii

Bilecik İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Binası

Kültür envanterine kayıtlı olmayan ve tarihi olduğunu düşündüğüm bu yapı, konumun tam karşısında yer almaktadır.

PictographMuseum Altitude 1,641 ft
Photo ofEski Bilecik Cezaevi / Bilecik Müzesi Photo ofEski Bilecik Cezaevi / Bilecik Müzesi Photo ofEski Bilecik Cezaevi / Bilecik Müzesi

Eski Bilecik Cezaevi / Bilecik Müzesi

Girişi ücretsiz olan müze, her gün 08.30 17:30 arasında ziyarete açıktır.

PictographMuseum Altitude 1,640 ft

Bilecik Müzesi 2

PictographMuseum Altitude 1,627 ft

Bilecik Müzesi 3

Yapı günümüzde, Bilecik Valiliği olarak kullanılmaktadır.

PictographReligious site Altitude 1,669 ft

Osman Gazi Cami

Caminin girişinde yapım tarihi olarak 1981 yazmaktadır. Fakat cami kültür envanterine kayıtlıdır ve envanterdeki bilgiye göre, daha eski bir camidir ve 2015 yılında aslına uygun olarak yeniden inşa edilmiştir.

Baki Hamamı

Binaların arasında kalmış hamam, cadde seviyesinin altındaydı.

Taş Mektep

Bu eser, yürüdüğüm güzergahın sağında yer almaktadır ve yürüyüş tarihinde kültür envanterine kayıtlı değildi. İsmini de bilmediğim bu yapının sokağın ismi "Kız Mektep Sokak" olduğu için, yürüyüş sırasında bu izi "Kız Mektep" olarak isimlendirmiştim. Fakat sonradan yaptığım araştırmaya göre, buranın "Taş Mektep" olarak geçtiğini öğrendim. Buraya yürüyüş sonrası bir not eklemek istiyorum (24.Ağu.2023): Bu izden yaklaşık 50-60 metre sonra rotadan devam edildiğinde, Aşağı Çarşı Sokak ile A. Refik Öztürk Caddesi'nin kesiştiği sapaktan sola dönerek devam etmiş ve birkaç metre sonra Tarihi Bilecik Camii kalıntısının önüne gelmiştim. İşte o sapaktan sola değil de, sağa dönseymiş ve 70-80 metre yürüseymişim; "Akkaldırım Camii"'ni görecektim. Burası da Bilecik'in tarihi noktalarından biriydi. Minaresi yıkıktı. (https://www.gezginrehberler.com/bilecik/akkaldirim-camii-merkez-bilecik/) Hatta burayı Emirler Camii'ni gezerken vadinin karşısından görmüştüm. Nitekim kültür envanterinde de "Akkaldırım Mescidi" olarak bir eser kayıtlıydı, fakat konumu çok yanlıştı. Envanterde bu mescidin konumu, şehir içinde bir yerde gösterilmişti ki, bu yanlışlığın nedeni Google haritalarında da aynı yeri göstermesiydi. O yüzden, bu camiyi görmeyi isteyenler Google haritasını veya kültür envanterindeki bilgiyi dikkate almak yerine, üstteki tarifi kullanmaları yerinde olacaktır...

PictographReligious site Altitude 1,506 ft
Photo ofBilecik Osmangazi Camii / Tarihi Bilecik Camisi Photo ofBilecik Osmangazi Camii / Tarihi Bilecik Camisi Photo ofBilecik Osmangazi Camii / Tarihi Bilecik Camisi

Bilecik Osmangazi Camii / Tarihi Bilecik Camisi

Konum, fotoğrafın çekildiği yeri göstermektedir. Cami konumdan 50-60 metre kuş uçuşu uzaktadır ve burası yürüyüş tarihinde kültür envanterine kayıtlı değildi. Google haritasında "Tarihi Bilecik Camisi" olarak kayıtlı olan bu caminin, yürüyüş sonrasında yaptığım araştırma sonucunda isminin "Osmangazi Camii" olduğunu öğrendim. (https://www.kulturportali.gov.tr/turkiye/bilecik/kulturenvanteri/osman-gazi-camii) Tabi, birkaç iz önce, bir başka camiyle karşılaşmış ve bunu da Osmangazi Camii olarak kaydetmiştim. İkinci ve diğer fotoğraflar, caminin yakınından çekilmiştir. Dolayısıyla, yürüyüşün devamında, birkaç dakika içinde, eserin bulunduğu yere ulaşılmıştır.

Zincirli Kaya

Kültür envanterine, "Zincirli Kaya" olarak kaydedilen ve muhtemelen sol tarafta bulunan fotoğraftaki kaya kütlesi, bu eser olmalıdır.

Küçük Hamam

PictographReligious site Altitude 1,347 ft

Orhan Gazi Cami

PictographReligious site Altitude 1,424 ft

Ayşe Hatun Çeşmesi

Kültür envanterine Ayşe Hatun Çeşmesi adıyla kayıtlı olan, hemen caminin yanında olduğu söylenen ve konum olarak da caminin yanında gösterilen bir eser bulunmaktadır. Bu çeşme de caminin yanındadır. Fakat üzerinde Atış Erdem Hayratı yazmaktadır ve yakın tarihte yapıldığı izlenimi vermektedir. İkinci fotoğrafta ise, ilk fotoğrafta da görülen çeşmenin bitişiğindeki antik taş yakından gösterilmiştir.

PictographReligious site Altitude 1,418 ft

Tarihi Minare / Şeyh Edebali Camii

Minare, kültür envanterine kayıtlı değildir.

PictographReligious site Altitude 1,422 ft

Şeyh Edebali Türbesi Haziresi

PictographReligious site Altitude 1,423 ft

Şeyh Edebali Zaviyesi

Zaviye; türbe, mescit ve dergahtan oluşan kompleks yapıya denmektedir. İlk fotoğraf, türbeye; ikinci ve üçüncü fotoğraf ise, buradaki mescide aittir. Türbe ziyaret saatleri her gün 08.30 20:00 arasındadır.

PictographReligious site Altitude 1,424 ft

Bala Hatun Türbesi

Türbenin üzerindeki açıklamada, "Şeyh Edebali'nin kızı ve Osman Gazi'nin eşi Bala Hatun" yazarken; kültür envanterinde burası "Malhun Hatun Türbesi" olarak kayıtlıdır.

PictographMuseum Altitude 1,371 ft

PictographRuins Altitude 1,403 ft

PictographCastle Altitude 1,421 ft

Gözetleme Kulesi

Wikiloc'daki bir rotada fotoğrafını gördüğüm bu kuleyi görmek için, sıcak havada araziye girip biraz zahmet çektim :)

PictographMuseum Altitude 1,699 ft

Bilecik Yaşayan Şehir Müzesi 1

PictographMuseum Altitude 1,556 ft

Bilecik Yaşayan Şehir Müzesi 2

Pazartesi günleri dışında, 08.30-17.30 saatleri arasında açık olan müzeye giriş ücretsizdir.

PictographMuseum Altitude 1,656 ft

Bilecik Yaşayan Şehir Müzesi 3

İz, müzeden çıkınca atılmış; fotoğraflar ise, sonradan eklenmiştir.

PictographMuseum Altitude 1,687 ft

Bilecik Yaşayan Şehir Müzesi 4

PictographRuins Altitude 1,850 ft

Bahçelievler Neolitik Yerleşimi

Kültür envanterindeki konum yanlıştır. Kazı alanının olduğu yer bu rotada doğru şekilde verilmiştir. Ama fotoğraflarda da görüleceği üzere, alanın üstü örtülmüştür ve bu yüzden kayda değer görülecek bir şey bulunmamaktadır.