Barcelona: París - Turó de la Creueta del Coll - Turó de les Tres Creus - París

Photo ofBarcelona: París - Turó de la Creueta del Coll - Turó de les Tres Creus - París Photo ofBarcelona: París - Turó de la Creueta del Coll - Turó de les Tres Creus - París Photo ofBarcelona: París - Turó de la Creueta del Coll - Turó de les Tres Creus - París

2037
August 1, 2019
August 2019

near la Nova Esquerra de l'Eixample, Catalunya (España)

He començat el mes d’agost amb una caminada matinera, tal com cal fer per aquestes dates, amb l’objectiu de fer uns quants turons de Barcelona, creuant Valcarca.

No he pogut fer el cim dels turons de Monterols i del Putget, perquè estan dins dels respectius parcs i estaven tancats a l’hora que hi he passat. Això m’ha permès poder dedicar més temps per l’altre costar de Vallcarca.

He continuat cap el turó de la Creueta del Coll, on he fet el cim, però em sap greu de no haver-li dedicat una mica més de temps per visitar el parc amb el seu emblemàtic estany i l’escultura de formigó d'Eduardo Chillida titulada "Elogi a l'aigua". Però estic molt satisfet d’haver pujat fins el cim i haver pogut veure una mica el barri que hi ha a la part nord del turó.

A continuació he anat a conèixer una mica el turó del Carmen, passant pel camí de cal Mora fins el mirador de Joan Sales. Per l’hora que era ja no tenia temps per fer el cim del Carmel, no he deixat per un altre dia.

He caminat pel parc Güell, compartint els camins amb molts turistes i forasters. Desprès de pujar fins el turó de les Tres Creus, he tornat al punt de la sortida per la Baixada de la Glòria.

Una caminada molt interessant que millorarem en una propera ocasió.

PictographPhoto Altitude 381 ft

Turó de Monterols

El parc estava tancat, només hi havia accés a la zona dels gossos. La part alta obren a les 10:00.

PictographPhoto Altitude 509 ft

Turó del Putget

He trobat el parc del Putget tancat, per tant no he pogut fer el cim i m’he dirigit cap al viaducte de Vallcarca. He guanyat temps i he conservat la cota, el que m’ha permès parar més atenció al territori desconegut per a mi de l’altre costat de la vall. Gràcies a aquesta caminada ja en connec un bon tros.

PictographPhoto Altitude 344 ft

Viaducte de Vallcarca

Pont amb tauler de llosa que salva el desnivell de l'antiga riera de Vallcarca, actualment avinguda de l'Hospital Militar, que passava entre els turons del Coll i del Putxet. És la principal via d'accés, des del 1923, al barri del Coll per la plaça de Mons i l'avinguda Argentina, tant per trànsit rodat com per a vianants. Per a l'època era una obra d'enginyeria bastant avançada ja que l'estructura es va fer de formigó armat amb ferro, tècnica que permetia poder cimentar una obra de complexitat assentada a les lleres d'una riera. El viaducte de Vallcarca segons el projecte de Miquel Pascual havia de fer-se de ferro, però el 1917, moment en el qual les obres encara estaven en una fase inicial, es va canviar el ferro pel formigó armat, tècnica que estava començant a utilitzar-se feia poc a Catalunya. https://ca.m.wikipedia.org/wiki/Viaducte_de_Vallcarca

PictographPhoto Altitude 755 ft

Turó de la Creueta del Coll

El Turó de la Creueta del Coll és una muntanya de 245 metres que es troba al municipi de Barcelona, a la comarca del Barcelonès. És el que està situat més al nord. També és conegut com a Turó d'en Falcó, pel nom d'una masia propera, avui desapareguda. Les pedreres l'han buidat quasi del tot de manera que només es conserva la cara que mira al Tibidabo. Unes cases de 1880 parlen de les urbanitzacions més antigues. Un sender permet carenejar la muntanya tot baixant per arribar al Parc de la Creueta del Coll. Aprofitant l'espai deixat per la pedrera, els arquitectes Josep Martorell, Oriol Bohigas i David Mackay elaboraren un projecte que s'inaugurà el 1987. https://ca.m.wikipedia.org/wiki/Tur%C3%B3_de_la_Creueta_del_Coll

PictographPhoto Altitude 620 ft

Camí de can Mora - Escola Virolai

Can Móra, és una casa pairal del barri del Carmel de Barcelona protegida com a bé cultural d'interès local. Està situada en un paratge proper a la parròquia de la Mare de Déu del Coll, entre el Parc Güell i el Parc de la Creueta del Coll, en el vessant oest del Carmel. Aquesta solemne masia encara es conserva transformada en residència de la tercera edat. Durant segles el turó del Carmel es digué de can Móra, abans d'adoptar al segle XIX en nom del santuari del Carmel. Seguint en direcció al Parc Güell pel carrer del Portell i el camí de can Móra, s'arriba a un ampli mirador, als peus de l'escola Virolai, una plaça molt concorreguda actualment pels turistes que visiten l'obra de Gaudí. Des d'aquesta plaça surt un camí pedregós que puja fins al cim del turó del Carmel. https://ca.m.wikipedia.org/wiki/Can_M%C3%B3ra

PictographPhoto Altitude 676 ft

Mirador de Joan Sales

El mirador està situat al Turó del Carmel o la Muntanya Pelada, tal com la coneixen els veïns del barri, al final del carrer del Portell i del Camí de Can Mora. També es pot arribar a través del Park Güell i contemplar, des d’aquest panoràmic indret, tota la metròpoli barcelonina que abraça del delta del Llobregat fins el Maresme. Aquest mirador es troba per sobre del Park Güell, tot i que no ocupa la part més elevada del turó, les seves vistes sobre la ciutat són espectaculars i és un lloc habitual de passeig per al veïnat , especialment després que les diferents actuacions de la Llei de barri milloressin l’accessibilitat del passeig i la il·luminació. Ara, amb la instal·lació del monòlit i la placa commemorativa aquest espai comptarà també amb un element escultòric i simbòlic. Sota del Mirador, s’ hi troben les restes de les Coves d’ en Cimany, una mina de ferro que va tenir activitat fins fa 200 anys enrere. El mirador està dedicat a Joan Sales (1912-1983), un dels més famosos novel·listes catalans del segle passat i veí del barri del Coll que també va ser guardonat amb la Creu de Sant Jordi l’any 1982. http://www.bcnsostenible.cat/ca/web/punt/mirador-de-joan-sales

PictographPhoto Altitude 512 ft

Parc Güell

El Park Güell és un gran jardí amb elements arquitectònics situat a la part alta de Barcelona, al vessant del turó del Carmel que mira al mar. Va ser dissenyat per l'arquitecte Antoni Gaudí. https://ca.m.wikipedia.org/wiki/Park_G%C3%BCell

PictographPhoto Altitude 577 ft

Turó de les Tres Creus

Aquesta és la part més alta del parc, des d'aquí es pot veure gran part de Barcelona. Actualment hi ha tres creus a sobre d'un turó de pedra, anomenat el calvari. Dues d'elles senyalen els punts cardinals (N-S-E-O), i l'altre apunta cap al cel. Però aquesta no era la intenció de Gaudí, ell volia construir aquí la capella de la ciutat jardí, però ja que van trobar unes restes prehistòriques, es va inspirar en coves per construir aquest monument. https://www.parkguell.es/ca/guia-turo-las-tres-creus

PictographPhoto Altitude 459 ft

La Baixada de la Glòria

Li diuen Baixada de la Glòria perquè el nom que li diuen de pujada no es pot posat com a nom d’un carrer.