Photo ofBarcelona: París - Hostafrancs - Font de la Guatlla - Jardí Botànic Històric - París Photo ofBarcelona: París - Hostafrancs - Font de la Guatlla - Jardí Botànic Històric - París Photo ofBarcelona: París - Hostafrancs - Font de la Guatlla - Jardí Botànic Històric - París

January 30, 2021
January 2021

near la Nova Esquerra de l'Eixample, Catalunya (España)

Caminada dins del municipi de Barcelona per complir amb el confinament municipal.

Hem fet una visita per conèixer una mica millor l'antic Hostafrancs, començat per veure la figuera del Manyà i l'Esglèsia de l'Àngel Custodi, per continuar cap al turó de la Font de la Guatlla (gotlla en el dialecte local) on hem pogut veure les seves típiques casetes adossades construïdes durant els anys trenta del segle passat i les bones vistes que ens ofereix.

Situats a Montjuïc hem aprofitar per visitar el Jardí Botànic Històric de Barcelona, on hem pogut contemplar els arbres més alts de la ciutat i veure com es pot aprofitar el sot d'unes antigues pedretes on hi ha un microclima especial amb temperatures fins a 4 graus inferiors a les de la part superior.

Al tornar hem parat a fer un beure al Bar les Cascades, on hem pogut gaudir de les vistes del palau del MNAC i de les 4 Columnes de Puig i Cadafalch.

Una bona caminada amb bona companyia, amb un cel net i clar que permetia a la vista gaudir de tots els detalls de la plana de Barcelona i de les muntanyes del Garraf.

PictographPhoto Altitude 92 ft

La Figuera del Manyà d'Hostafrancs

A la cantonada del carrer Rector Triadó amb el carrer de Sant Nicolau, del barri d'Hostafrancs hi ha una figuera que antigament havia estat en el pati de la casa d'un manyà que hi havia en aquest lloc. Al construir la nova casa la figuera es va salvar i va quedar en aquest xamfrà, per continuar produint figues que fan profit a més d'un veí del barri.

PictographPhoto Altitude 85 ft
Photo ofL'Àngel Custodi d'Hostafrancs, l'antiga porta d'entrada a Barcelona Photo ofL'Àngel Custodi d'Hostafrancs, l'antiga porta d'entrada a Barcelona Photo ofL'Àngel Custodi d'Hostafrancs, l'antiga porta d'entrada a Barcelona

L'Àngel Custodi d'Hostafrancs, l'antiga porta d'entrada a Barcelona

Hostafrancs és incorporat com a barri de Barcelona a partir de 1839. Per tant ja no és una barriada de Sants, sinó un barri de Barcelona, i per tant deixa de tenir com a patró sant Bartomeu, patró de Sants. La llegenda diu que un dia sant Vicenç Ferrer entrà a Barcelona pel portal dels Orbs, va mirar enlaire i veié un àngel que guardava la ciutat. I així ho digué als seus acompanyants. De llavors ençà, es col·locà un àngel en aquell punt, i la porta d'entrada a la ciutat passà a dir-se el Portal de l'Àngel. Quan les muralles van ser aterrades, i la porta va desaparèixer, l'àngel va trobar recer a la parròquia de Santa Anna, però per poc temps, tan sols quatre anys, perquè el 1857 va tenir lloc la solemne processó que va entronitzar l'àngel a Hostafrancs. Simbòlicament, l'entrada a la ciutat de Barcelona era per aquest barri, i per tant l'àngel hi va trobar un bon lloc. Les primeres festes majors de l'Àngel Custodi van venir acompanyades de les tradicions que l'havien acompanyat a Barcelona. Una d'elles, la fira de magranes que tradicionalment havia tingut lloc sota el Portal de l'Àngel, a principis d'octubre, i que es va traslladar a Hostafrancs per un període curt de temps. Molts anys després es recuperaria de nou. https://ca.wikipedia.org/wiki/Hostafrancs

PictographPhoto Altitude 82 ft
Photo ofCasetes del carrer de Sant Ferriol de Barcelona Photo ofCasetes del carrer de Sant Ferriol de Barcelona Photo ofCasetes del carrer de Sant Ferriol de Barcelona

Casetes del carrer de Sant Ferriol de Barcelona

En el carrer de Sant Ferriol de Barcelona encara sobreviuen un conjunt de casetes típiques de l'antic barri de la Font de la Guatlla (gotlla en el dialecte local). El més sorprenent és el lloc on està situat aquest petit carreró. Al constat de la plaça d'Espanya, hi ha una illa de cases delimitada per la Gran Via de les Corts Catalanes, el carrer de Mèxic, el carrer de Sant Fructuós i el carrer de Sant Germà. Des d'aquest darrer carrer podem accedir al carrer sense sortida de Sant Ferriol, on hi trobem aquest conjunt de cases adossades al mig d'aquesta illa de cases.

PictographPhoto Altitude 167 ft
Photo ofL'Illa dels 3 Horts de la Font de la Guatlla Photo ofL'Illa dels 3 Horts de la Font de la Guatlla Photo ofL'Illa dels 3 Horts de la Font de la Guatlla

L'Illa dels 3 Horts de la Font de la Guatlla

L'Illa dels 3 horts fa referència a l'existència d'un "tresor" en un racó del barri de La Font de la Guatlla. "Tres horts" on es conreen tres tipologies de beneficis socials diferents: la col·laboració social, la funció educativa i la producció ecològica. https://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ca/pla-buits/espais-en-actiu/illa-dels-tres-horts

PictographPhoto Altitude 180 ft
Photo ofCases baixes amb jardí de la Font de la Guatlla Photo ofCases baixes amb jardí de la Font de la Guatlla Photo ofCases baixes amb jardí de la Font de la Guatlla

Cases baixes amb jardí de la Font de la Guatlla

El conjunt arquitectònic més singular del barri de la Font de la Guatlla és el petit grup de cases baixes amb jardí, en la part més propera a la muntanya, que contrasten amb els edificis alts del sector més proper a la Gran Via. Molts dels seus carrers tenen nom de flor (Dàlia, lotus, Hortènsia, Begònia, Crisantem), en referència a la seva vocació inicial com a ciutat jardí. La Font de la Guatlla és un barri petit del districte de Sants-Montjuïc, de la ciutat de Barcelona. És un sector petit que es troba al peu de la muntanya de Montjuïc, al vessant nord-oest, i entre la Gran Via de les Corts Catalanes, en el tram entre la plaça d'Espanya i la plaça de Cerdà. https://ca.wikipedia.org/wiki/La_Font_de_la_Guatlla

PictographPhoto Altitude 151 ft

La Font de la Guatlla de Barcelona

Era una de les fonts mes antigues que tenia Barcelona, situada a peu de la muntanya de Montjuic, on ara esta el petit barri que li va donar nom, Font de la Guatlla. Es te constància de l’existència de la Font de la Guatlla des del segle XVIII, i donava l’aigua a les gent humil que habitava en aquest sector de Barcelona. https://fontsaigua.wordpress.com/2015/04/16/com-era-la-font-de-la-guatlla-de-barcelona-arxiu-historic/amp/

PictographPhoto Altitude 177 ft

Mirador del carrer del Polvorí

Des del carrer de la Font Florida hem pres el camí del parc que comunica amb el carrer del Polvorí per anar pujant evitant les pendents massa dretes i per tenir temps per gaudir de les bones vistes que els ofereix aquest vesant de la muntanya de Montjuïc. Hem aprofitat per mesurar l'amplada dels trocs d'alguns arbres que hem trobat pel camí.

PictographPhoto Altitude 217 ft

Sant Jordi nu de Josep Llimona

Sant Jordi, també coneguda com a estàtua eqüestre de Sant Jordi, Sant Jordi nu o Sant Jordi triomfant, és una escultura situada al districte de Sants-Montjuïc de Barcelona, a la plaça de Sant Jordi, també coneguda com a Mirador del Llobregat. Obra de Josep Llimona de 1924, va ser col·locada en el context de la urbanització de la muntanya de Montjuïc efectuada per a la celebració de l'Exposició Internacional de 1929. El sant està representat nu, una iconografia poc habitual per a la figura del famós guerrer que va salvar a la donzella del drac. Segons Ernest Lluch, el model per a la figura va ser el metge Francesc Duran Reynals, amic de Llimona. https://ca.wikipedia.org/wiki/Sant_Jordi_(Josep_Llimona)

PictographPhoto Altitude 243 ft

Jardí Botànic Històric

El Jardí Botànic Històric de Barcelona és un jardí botànic creat en la dècada de 1930 per Pius Font i Quer i situat al sector de la Foixarda de la muntanya de Montjuïc en dos clots creats per antigues pedreres. https://ca.m.wikipedia.org/wiki/Jard%C3%AD_Bot%C3%A0nic_Hist%C3%B2ric

PictographPhoto Altitude 240 ft

Els arbres més alts de Barcelona

El Jardí Botànic Històric acull plantes procedents de tot el món i té els arbres més alts que es poden veure a Barcelona, com un freixe de fulla petita, un noguer del Caucas i un Camforer, entre d'altres. https://ca.m.wikipedia.org/wiki/Jard%C3%AD_Bot%C3%A0nic_Hist%C3%B2ric

PictographPhoto Altitude 233 ft

Mas de l'antic Jardí Botànic

La masia és una bella mostra de l'arquitectura rural catalana: és d'estil basilical i planta quadrada, amb una galeria porxada que sobresurt d'un costat lateral. La façana té finestrals de variats estils, amb golfes amb finestrons d'arquets. El teulat és de quatre vessants. El portal està fet amb dovelles que inclou un emblema de pedra. https://ca.m.wikipedia.org/wiki/Mas_de_l%27antic_Jard%C3%AD_Bot%C3%A0nic

PictographPhoto Altitude 243 ft
Photo ofProgredior ultra retro non referar (Marxo cap endavant, que no em portin al passat) Photo ofProgredior ultra retro non referar (Marxo cap endavant, que no em portin al passat) Photo ofProgredior ultra retro non referar (Marxo cap endavant, que no em portin al passat)

Rellotge de sol rectangular, orientació sud-oest, marques horàries a les hores i mitges hores de les 11 del matí a les 7 de la tarda, la línia de les 12 és vertical, numeració romana, gnòmon de vareta amb un sol al pol, en la decoració apareixen unes imatges de caire romànic, amb el lema "Progredior ultra retro non referar", rellotge d'autor, ben conservat https://www.gnomonica.cat/bd_detall.php?numero=3999

PictographPhoto Altitude 184 ft

Bar les Cascades de Montjuïc

Tronant cap a casa hem parat a fer un beure al Bar les cascades, en el punt mig de les escales que comuniquen la Font Màgica amb el Palau Nacional on hi ha el MNAC. Un bon lloc per fer un beure tot seguint els protocols de distanciament i d'aireig en aquest temps de pandèmia. Hem pogut gaudir de les bones vistes i d'una bona cervesa per animar la conversa i hidratar el cos.

PictographPhoto Altitude 79 ft

Biblioteca Joan Miró

Es va inaugurar l'any 1990 i va ser ideada pels arquitectes Beth Galí, Màrius Quintana i Antoni Solanas. Va ser el primer edifici de la ciutat concebut com a biblioteca i el primer, també, de disposar de catàleg automatitzat. Porta el mateix nom que el parc, antic escorxador de la ciutat, en homenatge a un dels artistes catalans més reconeguts internacionalment. El parc també llueix una de les seves escultures més emblemàtiques, Dona i ocell, de 22 metres d'alçària. La biblioteca ocupa una superfície de 750 metres quadrats i la componen dos edificis, l'ala infantil a la banda mar i l'ala d'adults a la banda muntanya, connectats entre si per una passera de vidre. Les dues ales disposen de planta baixa i altell. https://ajuntament.barcelona.cat/biblioteques/bibjoanmiro/ca/canal/biblioteca

PictographPhoto Altitude 121 ft

Jardins de Montserrat

El grup d’Hort comunitari dels Jardins Montserrat s’ha constituït el maig del 2019, després de llarg temps per part del casal de joves reivindicant uns horts al mateix parc. Ara és realitat i el casal gestiona l’hort situat darrere de l’Espai Associatiu Lola Anglada, tocant amb Còrsega. El grup motor el va impulsar el Queix però des del 1er dia està obert a tot el barri, és autònom i assembleari i és un grup nombrós de veïnes de l’Esquerra de l’Eixample qui decideix què passa i com funciona aquest espai guanyat. No hi ha cap límit d’edat, qualsevol persona pot participar seguint el funcionament decidit a les assemblees obertes. Es tracta d’un hort comunitari, ecològic, i assembleari. https://queix.org/hort-esqueix/