Baltalimanı-İstinye

September 20, 2022
September 2022

near Kanlıca, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Kuruçeşme-Baltalimanı
Sonraki Parkur: İstinye-Tarabya

Parkur Güzergahı: Baltalimanı - Boyacıköy - Reşitpaşa - Emirgan - Emirgan Korusu - İstinye

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehiriçi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Tek başına yürünmüştür.

Genel Notlar: Avrupa yakasının Boğaz hattının kuzey kesimindeki son yürüyüşümde Baltalimanı'na ulaşmıştım. Bu yüzden, parkura tam olarak bıraktığım noktadan başlamak istedim. Bostancı'da oturan biri olarak buraya en hızlı şekilde şu şekilde gelinebilirdi: sabah 06.30 sularında yola çıktığım için, henüz trafik artmadan 500T hattını kullanarak 4. Levent'e geldim. Buradan, 40B Beşiktaş-Sarıyer*** otobüsüne binerek, otobüsün sahil yoluna girdiği ilk durakta (Tersana İETT Durağı) indim. Rotayı tam bu noktada bitirdiğim ve bu duraktan Beşiktaş yönüne dönüşe geçtiğim için, tersten yürümek isteyenler, bu noktadan yürüyüşe başlayabilirler. Fakat ben, güneyden kuzeye doğru olan yürüyüş yönümü bozmamak adına, Beşiktaş yönüne giden bir otobüse bindim ve Baltalimanı Kemik Hastanesi İETT Durağı'nda indim. Hatta bir önceki yürüyüşte ikindi namazı vaktine denk geldiğim için, iç mekanını fotoğraflayamadığım camiden başlayarak kültür noktalarını kaydettim.

Doğayı özlediğim ve efor harcamak istediğim için, Emirgan Korusu'nda epey bir dolandım. Dilerseniz, korudaki kültür noktalarına en kısa yollardan uğrayarak yürüyüşü kısaltabilir ya da bir sonraki parkurla devam edebilirsiniz.

Detaylı gezmek ve çeşme, heykel gibi bahçesindeki benzeri tüm eserleri atlamadan kayıt altına alma düşüncesiyle Sakıp Sabancı Müzesi'ne uğramadım. Başka bir zaman, müzeyi ve bahçesini, wikiloc kullanarak kısmetse gezerim.

İyi faaliyetler...

*** 4. Levent'ten Baltalimanı'na ulaşmak için binilebilecek otobüs hatlarını bir akşam önce şu sekilde not almışım:
29B Fatih Sultan Mehmet - 4. Levent Metro: Kanlıkavak Yolu durağında inip Baltalimanı'na yürünebilir.
29Ş İstinye Dereiçi - Şişli, 40B Sarıyer-Beşiktaş, 42 Bahçeköy/Ferahevler - Zincirlikuyu Metrobüs: Tersane İETT durağında inip Baltalimanı'na giden sahil hattından bir otobüse binilebilir.
EL2 Emirgan - 4. Levent Metro: Son durakta inip Baltalimanı'na yürünebilir.

İyi faaliyetler...

Photo ofBaltalimanı Serhazin Süleyman Ağa Cami Photo ofBaltalimanı Serhazin Süleyman Ağa Cami Photo ofBaltalimanı Serhazin Süleyman Ağa Cami

Baltalimanı Serhazin Süleyman Ağa Cami

Önceki yürüyüşün (Kuruçeşme-Baltalimanı) kulturenvanteri.com sitesine kayıtlı son eseriydi. Hem daha önce caminin içine girmediğim, hem de bu noktadan yürüyüşe başlayacağım için bu eseri tekrar fotoğrafladım ve parkura iz olarak kayıt ettim.

Polis Konukevi önündedir.

Baltalimanı Deniz Feneri

II. Mahmut Meydan Çeşmesi

Muhteşem bir çeşme... Restorasyonda olduğu için, çeşmenin brandalı fotoğrafını çekebildim. Çeşmenin yanındaki sokağın ismi Boyacı Çeşme Sokağı olduğu için, çeşmenin ismi Boyacı Çeşme de olabilir. Bu benim yorumum tabi :)

Avni Baba Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 141 ft
Photo ofPanayia Evangelistria Rum Ortodoks Kilisesi Photo ofPanayia Evangelistria Rum Ortodoks Kilisesi Photo ofPanayia Evangelistria Rum Ortodoks Kilisesi

Panayia Evangelistria Rum Ortodoks Kilisesi

İlk iki fotoğraf Tebdil Eskisi Sokak'tan, kiliseye ait dördüncü ve beşinci fotoğraflar Sezai Bey Caddesi'nden çekilmiştir. Üçüncü fotografta ise, kiliseyle karşılıklı olan tarihi bir ahşap bina bulunmaktadır. (Bina No:8)

Ressam Ahmet Mirgün Köşkü

Kulturenvanteri.com a kayitli degildi

Photo ofBoyacıköy Sokakları'ndan Manzaralar Photo ofBoyacıköy Sokakları'ndan Manzaralar Photo ofBoyacıköy Sokakları'ndan Manzaralar

Boyacıköy Sokakları'ndan Manzaralar

İlk fotoğraf, Sezai Bey Caddesi ile Fırın Sokak'ın kesiştiği noktadan, İkinci fotoğraf, Fırın Sokak ile Şirin Sokak'ın kesiştiği noktadan, Üçüncü fotoğraf, Şirin Sokak'tan (Boyacıköy Sosyal Tesisleri'nin karşısındaki bina), Dördüncü fotoğraf, Marangozhane Sokaģı ile Şirin Sokağı'nın kesiştiği noktadan, Beşinci fotoğraf, Sezai Bey Caddesi'nden, (Yaver Selahattin Sokak'a girmeden önce) çekilmiştir.

Boyacıköy Rum Kız İlkokulu

Şirin Sokak Çeşmesi

Çeşme, dörtyol kavşağının ortasındaydı. Son iki fotoğraf, çeşmenin çevresindeki iki eski yapıya aittir.

PictographReligious site Altitude 162 ft
Photo ofSurp Yerits Mangants Ermeni Kilisesi Photo ofSurp Yerits Mangants Ermeni Kilisesi Photo ofSurp Yerits Mangants Ermeni Kilisesi

Surp Yerits Mangants Ermeni Kilisesi

Son fotoğraf, arka sokaktan (Yaver Selahattin Sokak) çekilmiştir.

II. Mahmut Han Çeşmesi

Ermeni Kilisesi Çeşmesi

Yerinde olmayan Su Terazisi

Kultiremvanteri.com a gore, burada bir su terazisi olmaliydi. 2019 yilinda ceken fotografta gorunuyordu. Ama gittigimde yoktu. Ikinci foto, 2019 da cekilen fotodur. Bu fotoyu ekle ve sonra bu yaziyi sil

Reşit Paşa Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 253 ft

Emirgan İmam Suyu Memba Alanı

İski yazılarının olduğu duvarlarla çevrili yeşillik alanda, Kırkçeşme su yolu hattındakilere benzer iki adet havalandırma bacası gördüm. Bu bölge, kulturenvanteri.com'da Boyacıköy Ermeni Mezarlığı olarak geçmektedir, fakat herhangi bir mezar göremedim.

İmam Suyu Çeşmesi

Muhtemelen bu çeşmenin suyu, bir önceki izlekte işaretlediğim memba alanından çıkıp buraya geliyor...

Şimdilerde, Özdemir Sabancı Emirgan Anadolu Lisesi'dir.

Bina No:57

Emirgan Mektebi Sokağı Çeşmesi

Emirgan İlkögretim Okulu

Emirgan İskelesi

Şerifler Yalısı

Emirgan Cami

Diğer ismi, Emirgan Hamid-i Evvel Cami Sabah 09.15 sularında caminin önündeydim, fakat caminin bahçe kapısı kapalıydı. Emirgan Cami Avlu Çeşmesi isimli kültür envanterine kayıtlı yapının fotoğrafını uzaktan çekebildim (4. Fotoğraf).

Emirgan Çeşmesi

I. Abdülhamid Çeşmesi (Kaynak: Googlemaps)

Emirgan Cami Muvakkithanesi

Emirgan Çeşmesi Sokak Çeşmesi

Önündeki ağaçlardan çeşme oldugu pek belli olmuyordu. Kulturenvanteri.com'a kayıtlı olmasaydı, çeşmeyi fark edemezdim.

PictographMuseum Altitude 91 ft

İstanbul Lale Vakfı Müzesi

PictographPark Altitude 52 ft

Emirgan Korusu

Koruya girdiğimde yağmur başlayınca, bir çardağın altına girdim ve bir süre beklemek durumunda kaldım. Bu arada, hava tahminleri, yağış ihtimalini %0 olarak gösteriyordu.

Emirgan Korusu Beyaz Köşk

Emirgan Korusu Sarı Köşk

PictographPark Altitude 200 ft

Emirgan Korusu Gölet ve Şelale

Emirgan Korusu Tonozlu Yapı

Emirgan Korusu Pembe Köşk

Ucuncu foto, Pembe Koskun yakinlarindaki bir calismaya ait

Muhteşem bir Osmanlı Yapısı

Taş Oda olarak geçen yapının ne olduğunu, o sokakta yaşayan birine sordum. Eskiden bakkal olduğunu, öncesinde de yapının içinde taşlar ve mermerler bulunduğunu aktardı. Sonra yapının birileri tarafından satın alındığını, tarihi eser olduğu için yıkamadığını paylaştı. İnternette yaptığım araştırmayla, Emirgan'daki bu eserle ilgili herhangi bir bilgiye ulaşmadım, ama taş odaların Osmanlı döneminde inşa edildiği ve bu odalarda bazı yapı malzemelerinin saklandığı yönünde bilgilere ulaştım. Ne kadar doğru bilemiyorum tabi, ama böyle yapılar varsa, burası da Psmanlı döneminde taş oda olarak kullanılmış bir yapı olabilir. Yapı hakkında bilgisi olan yorum kısmına yazarak beni aydınlatırsa, çok memnun olurum.

Fotoğrafı Hakim Tahsin Sokak'tan, sahil yoluna inmeden birkaç metre önce çektim. Google haritasında, "Dışişleri Bakanlığı İstanbul Temsilciliği" yazıyordu.

Cumhuriyet dönemi eseri olan tarihi köprüyü, İstinye yönüne ilerleyip asfalt köprüyü geçtikten hemen sonra sahile yönelerek bir işletmeye ait mekandan içeri girip kıyıdan çekebildim. Konum fotoğraf çektiğim joktaya ait olduğu için, köprünün konumu doğru değildir. Asfalt köprüden geçerken, brandalar yüzünden ve tarihi köprü asfalt köprünün aşağısında kaldığı için görülememektedir.