Photo ofBagà, Via Nicolau, Sant Joan de l'Avellanet, Mirador de la Baga Major, Àrea recreativa del Clot d'en Roca, Matallops, Bagà * Photo ofBagà, Via Nicolau, Sant Joan de l'Avellanet, Mirador de la Baga Major, Àrea recreativa del Clot d'en Roca, Matallops, Bagà * Photo ofBagà, Via Nicolau, Sant Joan de l'Avellanet, Mirador de la Baga Major, Àrea recreativa del Clot d'en Roca, Matallops, Bagà *

September 4, 2022
September 2022

near Bagà, Catalunya (España)

Pujant per la C-16 passem Berguedà, Guardiola de Berguedà i arribem a Bagà.
A la part nord de Bagà, al costat de l’escola Galceran de Pinós hi ha una zona de pàrquing, aquí deixem el cotxe.
Avui farem una bonica i fàcil excursió per un tram del Camí del Nicolau.
El 20 d’Abril de 1914 van començar les obres del ferrocarril pel transport de fusta entre Guardiola de Berguedà i Gisclareny, promogut pel Sr. Tomàs Nicolau i Prieto propietari de la serradora de Berga, i que van durar dos anys.
La construcció de la via era complicada degut a l’orografia, la dura climatologia i la penalitat dels treballs manuals. Es van construir túnels i parets de pedra seca (encara visibles) per consolidar la via.
Després de funcionar uns quants anys, fins a mitjans dels anys treta, es va abandonar i va començar una degradació constant del traçat.
Durant la dècada dels anys 1960-1970 els serveis forestals van reobrir alguns trams per realitzar actuacions d’hidrologia i contenció de l’erosió. Fins l’any 2009 no es va recuperar el camí amb fins turístics.
Gràcies a aquesta restauració, avui dia ciclistes i senderistes poden gaudir d'aquest camí que recorre la vall del riu Bastareny i que uneix Sant Joan de l'Avellanet i el monestir de Sant Llorenç prop Bagà, a Guardiola de Berguedà. El gran atractiu de la ruta són els túnels i ponts que hi ha, entre els quals destaca la passarel·la del Nicolau, un pont penjant de més de 35m de longitud que segur que deixarà bocabadats els més petits de la família.
Comencem a caminar baixant pel carrer de la Font del Sofre fins a la plaça de Catalunya, aquí vam anar a la plaça de Galceran de Pinós, però no cal, a la tornada hi passarem.
De la plaça de Catalunya baixem pel costat de l’església de Sant Esteve fins el Pont Vell, el Pont de la vila, d’origen gòtic (S. XIV), sobre el riu Bastareny.
Creuem el pont i comencem a pujar per unes escales pel Parc de la Vila, de seguida trobem una carretera i la seguim a l’esquerra (no hi ha WP).
Trobem un pal indicador i un panell amb explicacions, seguim amunt pel Camí del Nicolau.
Anem seguint pel camí que va paral·lel al riu Bastareny, trobem un primer túnel que creuem sense cap dificultat.
El camí va resseguint la forma de la muntanya i trobem un segon túnel, que com el primer passem sense cap dificultat.
Creuem un primer torrent, el del Crac, per de seguida creuar un altre pel damunt d’un pont de fusta.
Tot seguint el camí arribem a una balconada panoràmica, som al Mirador de Bagà.
Més endavant creuem un altre pont de fusta, per tot seguit trobar La Passarel·la del Nicolau, un pont penjat d’uns trenta-cinc metres que no deix indiferent a ningú, potser l’atracció més espectacular de tot el recorregut.
Anem seguint el camí en pujada fins que arribem a una carretera, la seguim a l’esquerra, de seguida trobem a l’esquerra l’àrea recreativa de Sant Joan de l’Avellanet, i a la dreta la font de Sant Joan de l’Avellanet.
Una mica més endavant pugem a la dreta a visitar l’ermita de Sant Joan de l’Avellanet, al baixar trobem l’Ecomuseu de Sant Joan de l’Avellanet, el dia d’avui tancat.
Continuem per la carretera, arribem a una bifurcació, a la dreta tenim el Campament Juvenil Sant Joan de l’Avellanet, seguim a l’esquerra.
Seguim per la carretera i més enllà passem pel Mirador de la Baga Major, continuem i arribem a l’àrea recreativa del Clot d’en Ros.
Seguim pel mateix camí i arribem a una bifurcació, a la dreta tenim Matallops, aquí deixem la pista i davallem a l’esquerra per un camí fins a la carretera on al començament hem començat a pujar per unes escales, ara davallem a la dreta per arribar al passeig del Bastareny, creuem el pont nou i tornem a passar per l’església de Sant Esteve, plaça de Catalunya, Plaça de Galceran de Pinós i per la Torre del Portalet i l’avinguda de la Reina Elisenda, tornem al cotxe.