Anella Verda de Terrassa - La serra de Santa Magdalena des del Ramon Pont

Photo ofAnella Verda de Terrassa - La serra de Santa Magdalena des del Ramon Pont Photo ofAnella Verda de Terrassa - La serra de Santa Magdalena des del Ramon Pont Photo ofAnella Verda de Terrassa - La serra de Santa Magdalena des del Ramon Pont

March 20, 2024
March 2024

near Terrassa, Catalunya (España)

Ruta circular des de Terrassa passant per:
- Alzina de Torrebonica (1.5 km)
- Alzina del Baixador (1.9 km)
- Capella de Mossèn Homs (4.3 km)
- Ermita de Santa Magdalena de Puigbarral (6.6 km)

La serra de Santa Magdalena, de 2 km de longitud i 401 m d’altura al turó del Puigbarral, és un petit altiplà situat entre els municipis de Terrassa i Matadepera. S’orienta de nord-oest a sud-est i està delimitada per la riera de les Arenes i el torrent de les Monges.

La riera de les Arenes, és el curs fluvial més important de Terrassa. Neix al turó del Montcau, al massís de Sant Llorenç del Munt i, al llarg de 20 km de recorregut (8 km a Terrassa), travessa els municipis de Mura, Matadepera i Terrassa. En entrar a Rubí, conflueix amb la riera del Palau i canvia el nom pel de riera de Rubí, que desemboca al riu Llobregat.

L’itinerari dóna la volta als camps i erms de les finques de Can Petit, Santa Magdalena de Puigbarral i l’Arrugada, recorrent la carena de la serra de Santa Magdalena pel Camí dels Monjos i seguint per un camí paral·lel a la riera de les Arenes. De l’itinerari, destaquen les àmplies vistes dels plans de Can Bonvilar i de la serralada Prelitoral (de la Mola a Montserrat).

Durant la caminada podrem veure les masies de Can Montllor i de Can Petit, catalogades pel seu valor historicoartístic. A la carena, passarem pel costat de Santa Magdalena de Puigbarral, una explotació agrícola i ramadera amb una ermita romànica que formava
part d’un antic monestir de monges agustinianes. Val a dir, que l’ermita no és visitable. A 100 m de la masia de Can Montllor, hi ha el pi pinyer de Can Montllor i, a la rotonda de la riera de les Arenes, el pi pinyer del pont de Can Petit, tots dos catalogats com
a arbres d’interès local.

L’itinerari es pot iniciar des de les portes de Can Tussell i de Can Montllor i està connectat amb els itineraris El torrent de la Betzuca i El pla del Bon Aire.

PictographPavement ends Altitude 969 ft

Des de l'Escola Ramon Pont hem hagut de caminar una estona per la ciutat de Terrassa fins arribar a aquest punt en el que ja podem considerar que som a l'Anella Verda. S'acaba el paviment i s'inicia el camí rural.

PictographTree Altitude 890 ft

Creuem el Torrent de la Grípia i tot just a la dreta hi trobem una alzina majestuosa.

PictographIntersection Altitude 878 ft

Deixem Torrebonica a la dreta.

PictographTree Altitude 941 ft

Alzina del Baixador

En aquesta petita àrea s'hi troba el Baixador de Torrebonica i una alzina que està considerada un arbre d'interès local.

PictographIntersection Altitude 945 ft

Prenem el camí de l'esquerra que ens portarà a creuar les vies del tren. Es tracta del Camí Vell de Sant Quirze a Matadepera.

PictographTrain stop Altitude 960 ft

En aquest petit pont que creua les vies del tren amb una mica de sort podrem veure-hi passar un tren per sota. Si es dóna el cas i ho demanem, segur que el maquinista accedirà a fer sonar el xiulet. A mà esquerra ens trobarem amb "El camp de l'estació".

PictographMonument Altitude 1,050 ft

Les casetes de l'estació

Es tracta d'una petita urbanització formada per un grup de cases tancades als 4 costats, de difícil visibilitat. Al front, inconfusible, La Mola.

Seguim caminant per aquesta pista ampla que fa via cap al nord. Els dies d'estiu es fa una mica feixuga perquè gairebé no té ombres. És un camí antic que possiblement ja existia en l’època romana, ja que en un estudi fet a la dècada de 1960 s’hi van trobar restes de ceràmica d’aquesta època. Cal anar en compte amb les bicicletes que hi circulen.

A mà dreta hi podem veure un dipòsit d'aigua, més enllà del qual es pot veure una mica el Convent de les Carmelites Descalces de Terrassa.

Prenem el camí de l'esquerra, enmig dels pins i anem a parar a la Torre Mossèn Homs

PictographMonument Altitude 1,147 ft

Torre de Mossèn Homs

És un bon lloc on jeure una estona a descansar mentre es gaudeix de la singularitat de l'edifici i la bellesa de la petita capella que l'acompanya. Actualment la Torre de Mossèn Homs és una escola d'hosteleria on s'hi serveixen dinars i hi ha servei de bar.

A tocar de la Torre ens dóna aigua ben refrescant. Val la pena aturar-s'hi.

Sortim de la Torre de Mossèn Homs pel camí que baixa i es troba amb un asfaltat força desgastat.

PictographBridge Altitude 1,069 ft

Creuem el Torrent de la Grípia per un petit pont amb baranes de fusta.

PictographMonument Altitude 1,110 ft

Masia de Can Motllor

Can Montllor és una masia a Terrassa protegida com a bé cultural d'interès local. La imatge que mostrava en els anys vuitanta és deguda a les reformes d'inici de segle XX. Masia de planta rectangular, amb planta baixa, pis i golfes. La coberta és a dos vessants. La façana principal, de composició simètrica i clàssica, és perpendicular al carener i està orientada a migdia. Ens dóna pas al Camí dels monjos, el PR-C31 que es troba ben senyalitzat.

PictographRisk Altitude 1,138 ft

Cal anar en compte per què el pas surt d'una rotonda força transitada.

Està indicar cap a Can Petit

PictographMonument Altitude 1,246 ft

A la nostra esquerra es troba la Masia de Can Petit. Es tracta d'una estructura típica de masia vallesana del pla, que consta d'un cos principal de planta baixa i pis i construccions adjacents com són els graners, les corts i els corrals. Té un portal adovellat i teulat a dues aigües, rellotge de sol i pallissa coberta. La façana presenta una composició asimètrica. Nosaltres ara ens trobem en una petita àrea d'estada, sovint bruta de les deixalles que no recullen alguns brètols, però que ens ofereix una petita zona d'ombra i un espai on seure una mica.

El Camí dels Monjos és un camí històric d'origen medieval que connecta el monestir de Sant Cugat del Vallès i monestir de Sant Llorenç del Munt, situat al cim de la Mola. El camí passa pels termes municipals de Sant Cugat del Vallès, Sant Quirze del Vallès, Terrassa i Matadepera, al Vallès Occidental. Té un recorregut de 27,43 km i una elevació que varia dels 120 m, a Sant Cugat del Vallès, als 1.103 m al cim de la Mola. Hi ha una llegenda relacionada amb l'origen del Camí dels Monjos que explica que l'abat i els monjos de Sant Llorenç del Munt van demanar permís al bisbe de Barcelona per assentar-se en un altre indret, ja que les seves terres no eren gens productives i l'aïllament del monestir els feia patir el mal de la tristesa. El bisbe els va deixar marxar sempre que respectessin un mandat que caminant sense travessar cap riu, torrent o riera, s'establissin on millor els anés i va ser aquest el que van utilitzar. Per aquest motiu el camí segueix la carena que separa la conca del Besòs (a l'est) de la del Llobregat (a l'oest), o les dels seus afluents el riu Ripoll i la riera de Rubí, sense travessar cap curs d'aigua.

Deixem el mur a l'esquerra

Ermita de Santa Magdalena de Puigbarral

Santa Magdalena de Puigbarral és una ermita romànica del municipi de Terrassa, protegida com a bé cultural d'interès local. Es tracta d'una capella romànica d'una nau amb absis, arc triomfal de mig punt i dos arcs torals apuntats. El sostre presenta embigat de fusta i teula àrab. Damunt l'arc triomfal hi ha l'espadanya, d'una sola obertura i de confecció posterior. Presenta contraforts al mur de migdia, bastits en èpoques posteriors i conservats en la restauració de la capella. Apareixen fragments d'opus spicatum a la façana i a l'absis. La construcció es va iniciar probablement al segle X, però no és documentada fins a final del segle XIII, quan vivien a l'indret una comunitat de monges agustinianes que depenien del monestir de Santa Maria de Terrassa. L'edifici, que al començament del segle XX estava en ruïnes, va ser restaurat per l'arquitecte Josep Pratmarsó l'any 1956. No es pot visitar perquè es troba en una propietat privada.

PictographMonument Altitude 1,296 ft

El Camí dels Monjos ens porta fins a l'entrada de la finca, però no es pot visitar ni veure

PictographPark Altitude 1,318 ft

Àrea d'estada de l'Arrugada

Es tracta d'una zona de pins ben delimitada per l'encreuament del Camí dels Monjos i la riera de les Arenes. És un oasi d'ombra gràcies a l'altura i la frondositat dels pins que formen aquest espai triangular.

En sortir de l'àrea d'estada de l'Arrugada anem a parar al camí transcorre paral·lel a la riera.

PictographRisk Altitude 1,197 ft

Ens tornem a trobar en una zona força transitada i en la que en alguns espais hi ha poc marge per caminar allunyat dels cotxes.

PictographRiver Altitude 1,074 ft

Per evitar l'asfalt caminem per dins de la riera. És tota una experiència aquesta de caminar per l'interior de la riera més important de Terrassa. Fa gràcia prendre consciència de les grans irregularitats que presenta el seu traçat intern i que passen desapercebudes quan la creuem per algun dels seus ponts.

PictographIntersection Altitude 939 ft

Aprofitem el darrer tram d'escala. Aquí ens trobem a prop de l'escola.

Ja hem arribat al punt d'inici. Ja som al Ramon Pont!