AEM Caminada Medi Ambiental 'Les Carrerades' 6/11/2011

April 23, 2013
November 2011

near Llorenç del Penedès, Catalunya (España)

Una carrerada és un camí ramader, una via pecuària, els camins pels quals tenen dret de pas els ramats de bestiar en els seus desplaçaments. És interessant saber que a Llorenç passen diverses carrerades, totes elles són ramals que s’unien a la gran Carrerada de coll d’Arca o camí de la Segarra, que conduïa cap als Pirineus. S’unien vora la resclosa del torrent, sota la Casa Nova.
Una venia de l’Arboç pel camí de Valldori i travessava el poble fins arribar al castell, on anava a trobar el camí que duia fins a la casa Nova i el torrent. L’altra acudia des del camí dels Regadius, on s’ajuntaven la carrerada que venia de Banyeres amb la de la Casa Roja, en arribar a Llorenç s’ajuntava amb la de l’Arboç.
Un cop a la Resclosa, els ramats podien agafar la carrerada de la Rigola pel camí del Rigol que enllaçava amb la que venia pel camí Ral a l’alçada de la Torregassa. L’altra opció era seguir la Rasa de la Teuleria per enllaçar amb la carrerada de St. Marc per l’Hostal i el Fondo de Cal Pau, per enllaçar amb la de Coll d’Arca. Hi havia una tercera via, la carrerada de les Dreceres, que remuntava el camí de Llobets, seguia cap a les Cases Noves de les Ventoses i Aiguaviva, allí anava a trobar el camí de la Segarra.
Les carrerades eren i són públiques per al pas del ramat i cal buscar el seu origen en els pastors nòmades, però és als segles XV i XVI quan aconsegueixen l’esplendor. Moltes d’aquestes carrerades s’han anat perdent pel seu desús, el viatge d’anada al Pirineu a buscar pastures fresques a l’estiu i el de tornada a la plana a la tardor, el fan en camions els pocs ramats que queden.
El desconeixement d’aquest patrimoni etnogràfic, històric i cultural, que és públic, fa perillar la seva conservació tot i que en alguns llocs s’estan respectant aquestes vies com a corredors ecològics.
Informació extreta del llibre: Camins de Llorenç del Penedès de Marta Coll i Irene Ràfols.
Ni la pluja ens atura! La previsió de pluja ens fa arribar a la Casa de Cultura amb poques expectatives de que vingui algú a caminar però... ens enduem una grata sorpresa quan en el moment de començar comptem gairebé quaranta persones i quatre gossos (bé, aquests potser no venen voluntàriament), una mica d’explicació i apa! en marxa.
Tot el recorregut es va fent sota una fina pluja i sobre una bona capa de fang que ens farà variar en un parell de trams la ruta inicialment prevista. Els impermeables i els paraigües donen molt de color al paisatge gris que avui, excepcionalment, ens acompanya. Passem a tocar de grans masies, esquivem tant com podem l’asfalt i els polígons, la vinya i les bosquines es van escolant al nostre costat igual que l’aigua que baixa pels torrents i reguerots. Ens aturem poc, el temps just per fer la foto de grup a l’ermita dels Arquets i a Llobets per fer una mica d’explicació de les carrerades i el seu recorregut per aquestes contrades.
Arribem a Llorenç passant per la Resclosa i seguint pel costat del torrent, per sota dels plataners que ens ofereixen una entrada al poble molt diferent dels camins més habituals. A la Casa de Cultura, ens espera un merescut pica-pica ( sobretot pels més petits) i la visita a l’exposició del Camino de Santiago, que ens farà volar la imaginació a paisatges ben diferents al que acabem de fer.