415 - Queralbs - camí de les vagonetes

Photo of415 - Queralbs - camí de les vagonetes Photo of415 - Queralbs - camí de les vagonetes Photo of415 - Queralbs - camí de les vagonetes

May 27, 2023
May 2023

•   4.3 2 Reviews

near Queralbs, Catalunya (España)

Caminada que comença a l’entrada del bonic poble de Queralbs, travessant el poble fins l’església de Sant Jaume, on un sender que s’enfila pel costat de l’ermita votiva dedicada a Sant Sebastià, ens guia fins una pista.

L’intenció era pujar per aquesta primera pista però en trobar un ramat de vaques pasturant al bell mig, decidim no molestar el bestiar i pugem pel camí fins el Puig, per continuar via per aquesta altra pista superior.

Aquestes pistes son els antics camins per on baixaven el material extret de la mina Saragossa, on hi havien 2 trams de via estreta d’entre 3 i 4 qms. de llargada per on circulaven les vagonetes de sang, anomenades així perquè eren tirades per matxos de róssec.

Passem pel davant de la mina Pepita amb les dues boques enterrades, tot gaudint del verd primaveral del bosc d’Extremera que tenim a la nostra esquerra i el rocam imponent a la dreta, mentre el camí planeja i s’estreny sobre la vall.

A mida que ens anem enclotant es limita la vista i ja se sent el remor de l’aigua del riu de Tosa, mentre de tant en tant passem a frec de balmes, tallades a pic i pala sota la roca per anivellar el terra i facilitar el pas de les vagonetes, per aquest interessant recorregut miner del Pirineu Oriental.

La pista acaba en arribar al riu de Tosa, on una passera metàl•lica facilita travessar a l’altra banda i fer el “camí dels miners”, amb uns 200 m. de desnivell i fent ziga-zagues era el que feien els treballadors per pujar fins la mina Saragossa.

Un centenar de metres abans es troba el mur de l’estació inferior dels cables aeris del petit telefèric que transportava el material fins aquest descarregador per ser transvasat a les vagonetes.

El retorn es fa pel mateix lloc.

Aparcament

Aparcament a l'entrada de Queralbs

Sant Jaume de Queralbs

Església de Sant Jaume de Queralbs L’església de Sant Jaume fou consagrada al segle X i dos segles més tard fou reedificada. Un dels elements que destaca de l’Església és el pòrtic, format per sis arcs sostinguts per columnes de marbre blau.

Sant Sebastià de Queralbs

SANT SEBASTIÀ DE QUERALBS Se li feia invocació popular contra la Pesta i les altres epidèmies.

Seguir la pista en pujada

uns 100 m. més amunt a la pista hi havia un ramat de vaques i per no molestar varem fer un petit desviament cap les cases de la dreta.

El Puig

Pista a l'esquerra seguint l'indicador

PictographRiver Altitude 4,478 ft

Torrent dels Plaus

PictographMine Altitude 4,487 ft

Mina Pepita

la boca d'accés a la mina Pepita està enterrada

Fageda i ponts

PictographCave Altitude 4,638 ft

Roques amb estries curioses

PictographCave Altitude 4,676 ft

Balma artificial

PictographMine Altitude 4,684 ft

Estació inferior del cable

Estació de descàrrega del material baixat pel cable ( telefèric) i posterior càrrega a les vagonetes

PictographBridge Altitude 4,705 ft

Inici del camí de pujada dels miners per anar a la mina Saragossa.

PictographCave Altitude 4,694 ft

Balma Paredada

Havia servit d'habitacle pels miners.

Photo ofFont i safareig cobert al c. de l'Església Photo ofFont i safareig cobert al c. de l'Església Photo ofFont i safareig cobert al c. de l'Església

Font i safareig cobert al c. de l'Església

Plaça del Raig

• Photo of Pere Pairó
    Pere Pairó Aug 2, 2023

Sense cap problema.

• Photo of ILDEFIGUEROA
    ILDEFIGUEROA Aug 2, 2023

Llàstima que no té cap atractiu

• Photo of albhertot
    albhertot Aug 2, 2023

Hola Pere Pairó i Ildefigueroa, espero que us hagi agradat aquest recorregut per la història recent de les nostres contrades. Suposo que el comentari de l'Ildefigueroa es en broma.😉👍🏼